هوش مصنوعی اغلب به عنوان یک معلم یا دستیار آموزشی بالقوه نامیده میشود، اما کلی شیوهیرا (Kelly Shiohira) میگوید که او در برابر فناوری مقاومت میکند. اما اکنون عصر هوش مصنوعی است.
اکوسیستمهای تحقیقات و داده در خدمات آموزشی JET میگویند: دادن مسئولیت به هوش مصنوعی بسیار خطرناک است. در مورد آن فکر کنید. اگر خودروی خودران تصادف کند، چه کسی مسئول است؟ ما دیدگاههایی را ارائه میدهیم که هوش مصنوعی نمیتواند ارائه دهد. ما باید مراقب حفظ عاملیت انسانی باشیم یعنی شخصی که مسئول است.
وضعیت آموزش در عصر هوش مصنوعی
متخصصان سوادآموزی که در حال حاضر چارچوب شایستگی هوش مصنوعی را با یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) توسعه میدهند، نظرات خود را در گفتگو با راد لاسترا، در مورد آموزش گسترده در طول آموزش مادامالعمر در عصر هوش مصنوعی، اولین وبینار در مجموعه وبینارهای آموزشی مادام العمر 2023-2024 Extended Education عنوان کردند.
در این وبیتار به بررسی پتانسیل و چالشهای ابزارهای نوظهور هوش مصنوعی مولد در حوزه یادگیری مادام العمر هم پرداخته شد.
در طول وبینار، لاسترا هوش مصنوعی را به عنوان فناوری تعریف کرد که با شبیهسازی وظایف شناختی، ظرفیت انسان را افزایش میدهد. به عنوان مثال، او میگوید: «در حوزه دیجیتال، ما از سیستمهای غیر هوش مصنوعی، مانند نرمافزارهای آماری که محاسبات مستقیم را انجام میدهند، به هوش مصنوعی مبتنی بر قانون با قوانین کدگذاری شده صریحا تغییر کردیم.
در هوش مصنوعی یادگیری ماشینی، سیستمها بر روی مجموعه دادههای بزرگ آموزش داده میشوند و به طور مستقل یاد میگیرند. برخلاف هوش مصنوعی مبتنی بر قانون، یادگیری ماشینی الگوهای پیچیده در دادهها را شناسایی میکند و منطق زیربنایی را بدون قوانین از پیش تعریفشده یا مداخله انسانی استنتاج میکند.
هوش مصنوعی مولد بر روی حجم وسیعی از دادههای عمومی آموزش داده میشود، آنها را پردازش میکند، از آن استفاده میکند، یک الگو را شناسایی میکند و از طریق ارتباط و اقدام پاسخ میدهد.
کلی شیوهیرا میگوید که او نسبت به هوش مصنوعی بدبین بود، اما زمانی که قصد داشت در آفریقای جنوبی در مورد سواد تحقیق کند، به آن رسید. او دریافت که برای اصول اولیه مفید است اما راه حل نیست. هیچ پیچیدگی مانند زبان دوم وجود ندارد، نیازی به اعتبار دادن به افراد برای ایدههای جدید نیست.
جایی که نتایج یادگیرنده بسیار ضعیف است، مکانی برای فناوری برای تکمیل پشتیبانی یادگیری وجود دارد. در سیستمهای آموزشی پیشرفتهتر، میتواند به دانشآموزان کمک کند تا روی کارهای فوقبرنامه با برنامههای ریاضی و خواندن تمرکز کنند.
مشکلات عصر هوش مصنوعی
نگرانیهای حق مالکیت زمانی پدیدار میشوند که هوش مصنوعی مولد، محتوای خلاقانه و آکادمیک تولید میکند. مسائل کلیدی شامل تعیین روشهای مناسب استناد و شناسایی صاحب حق است. به گفته لاسترا، علاوه بر این، در حالی که هوش مصنوعی در اصلاح نوشتار است، ممکن است به طور ناخواسته تصورات نادرست یا تصورات ناقص را تقویت و منتشر کند.
هوش مصنوعی میتواند توهم ایجاد کند یا اشتباه کند و اطلاعات نادرست میتواند با انحطاط مدلها در طول زمان منتشر شود. شیوهیرا همه را تشویق کرد تا در مورد سواد هوش مصنوعی صحبت کنند. «شما باید بدانید که این چیست، کجای زندگیتان با آن مواجه میشوید، درباره جمعآوری دادهها، مجوزهایتان، و چگونگی به چالش کشیدن یکی از تصمیمهای آن.
او میگوید دادههای ما استخراج میشوند، به محصولات تبدیل میشوند و به ما فروخته میشوند. ما از اوایل دهه 2000 با تحول هوش مصنوعی مولد سروکار داشتیم. اصول دادههای اخلاقی ضروری است. «صاحب دادهها کیست؟ اگر آن را تولید کنید، باید متعلق به شما باشد.
او میگوید که نگرانیها در مورد تقلب و کلاهبرداری سالهاست که وجود داشته است، او میگوید زمانی معلمان نمیخواستند دانشآموزان از غلطگیر املا استفاده کنند، اما باید یاد بگیرند که چگونه آنها را مانند ماشینحسابها ادغام کنند. این فرآیند هنوز ارزش دارد. ما آموزش نحوه نوشتن مقاله و توسعه صدای شما را رها نمیکنیم.
شما میتوانید همین حالا از طریق زبان فارسی به موتورهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و سرویس متن به عکس لئوناردو دسترسی پیدا کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.