هوش مصنوعی

۵ ترند هوش مصنوعی زاینده در سال ۲۰۲۴

سرفصل‌های مقاله

با به پایان رسیدن سال 2023 به عنوان سال رشد سریع هوش مصنوعی، سال 2024 سال غواصی عمیق‌تری در اقیانوس هوش مصنوعی و ابزارهای آن خواهد بود. برای همین به بررسی ترندهای برتر هوش مصنوعی زاینده در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

پس از انتشار ChatGPT کمی بیش از یک سال پیش، کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که فقط طی پنج روز پس از انتشار این چت‌بات جدید هوش مصنوعی، یک میلیون کاربر از آن استفاده خواهند کرد. تا پایان ژانویه، تعداد کاربران این ابزار به بیش از 100 میلیون نفر رسیده بود.

ChatGPT منجر به تبدیل شدن “هوش مصنوعی” به یک کلمه عمومی شد. برخی از چالش‌های این فناوری جدید را برجسته کرد، در حالی‌که همزمان به سرعت آن را در سراسر جهان گسترش داد. این جرقه، رقابت شدید هوش مصنوعی بین گوگل و مایکروسافت را برانگیخت و به آگاهی عموم در مورد مدل‌های زبان بزرگ کمک کرد. LLM‌های منبع‌باز؛ و در حال حاضر مدل‌های چند وجهی هوش مصنوعی قادر به تولید متن، تصویر، ویدئو و صدا هستند.

اگر سال 2023 سال هوش مصنوعی زاینده (مولد) بوده است، در سال 2024 این مسیر رشد به سمت بالا می‌رود. در این مطلب می‌خواهیم درباره ۵ ترند هوش مصنوعی زاینده در سال 2024 پیش‌بینی کنیم.

۵ ترند هوش مصنوعی زاینده

هوش مصنوعی زاینده
۵ ترند هوش مصنوعی زاینده

فناوری هوش مصنوعی در حال کار است و «هوش مصنوعی خودتان را بیاورید.»

در آغاز رونق هوش مصنوعی زاینده، بسیاری از شرکت‌ها درباره آن محتاط بودند و کارمندان را در استفاده از ChatGPT محدود می‌کردند. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از سامسونگ، جی پی مورگان چیس، اپل و حتی مایکروسافت به طور موقت.

آن‌ها در مورد داده‌های آموزشی ChatGPT تردید داشتند و می‌ترسیدند استفاده از ابزار مولد هوش مصنوعی منجر به نقض حریم داده‌های داخلی شرکت شود.

«میشل گوتز» تحلیل‌گر Forrester Research می‌گوید: «در حالی‌که ممکن است بسیاری از شرکت‌ها همچنان مراقب هوش مصنوعی زاینده و فناوری هوش مصنوعی کلاسیک باشند، در سال 2024 شرکت‌ها به کارمندان خود توانایی استفاده از هوش مصنوعی زاینده‌تر را خواهند داد.»

او گفت: «ما می‌دانیم که تقریبا دوسوم کارمندان در حال حاضر مشغول بازی و آزمایش هوش مصنوعی در شغل یا زندگی شخصی خود هستند. ما واقعا انتظار داریم که در سال 2024 این امر در رویه‌های تجاری روزمره ما عادی‌تر شود.»

طبق این سناریو، در سال آینده کارمندان بیشتری از هوش مصنوعی زاینده استفاده می‌کنند تا در کارشان موثرتر و سازنده‌تر باشند. 

گوتز گفت که بسیاری از کارمندان احتمالا از سیستم “هوش مصنوعی خودتان را بیاورید” (Bring Your Own AI) استفاده خواهند کرد. BYOAI به این معنی است که کارمندان از هر شکلی از سرویس هوش مصنوعی اصلی یا آزمایشی برای انجام وظایف تجاری استفاده خواهند کرد، خواه کسب‌و‌کار آن را تایید کند یا نه.

 این ابزارها می‌توانند سیستم‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و Dall-E باشند یا نرم‌افزارهایی با سایر فناوری‌های هوش مصنوعی تعبیه‌شده که توسط کسب‌وکار ممنوع نشده‌اند.

شرکت‌ها چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری بیشتر روی هوش مصنوعی و تشویق کارمندان به استفاده ایمن از آن نخواهند داشت.

غول چندملیتی نفت و گاز بریتانیا BP، سازمانی است که در حال حاضر استفاده از فناوری هوش مصنوعی زاینده و کلاسیک را در فرهنگ خود تزریق کرده است.

«جاستین لوئیس» معاون انکوباسیون و مهندسی در BP، طی یک بحث میزگردی در کنفرانس AI Summit نیویورک در 7 دسامبر گفت: «یکی از چیزهایی که ما خیلی عمدا از آن استفاده می‌کنیم، ایده “هوش مصنوعی برای همه” است.»

لوئیس توضیح می‌دهد که ایده BP از “هوش مصنوعی برای همه” بیشتر از این است که همه کارمندان به ابزارها و فناوری هوش مصنوعی دست پیدا کنند.

هدف شرکت نفت و گاز این است که هر کارمند، چه با تجربه فنی و چه بدون تجربه، بتواند ابزارهای هوش مصنوعی خود را بسازد و آن‌ها را منتشر کند، به اشتراک بگذارد و دوباره از آن استفاده کند.

لوئیس ادامه می‌دهد: «اگر ما بتوانیم گلوگاه را برداریم و به نقطه‌ای برسیم که شهروندان توسعه‌دهنده یا شهروندان بدون تجربه در ساخت هیچ ابزار فنی، بتوانند ابزارهای هوش مصنوعی خود را بسازند و از آ‌ن‌ها استفاده و آن‌ها را مقیاس بندی کنند و به اشتراک بگذارند، آن‌گاه می‌توانیم نوآوری هوش مصنوعی را بسیار سریع‌تر پیش ببریم.»

این نوع نوآوری همچنین از استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به کارمندان برای داشتن بهره‌وری بیشتر ناشی می شود.

گوتز می‌گوید یکی از راه‌هایی که هوش مصنوعی مولد این کار را در سال 2024 انجام می‌دهد، هوش مصنوعی سایه Shadow AI است.

Shadow AI استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تکمیل یا افزایش بهره‌وری کارکنان بدون استخدام کارمندان بیشتر است. لوئیس گفت که BP در حال حاضر از یک شکل از هوش مصنوعی سایه استفاده می‌کند.

طبق گفته او، این فناوری به کارمندان کمک خواهد کرد که تا مواردی 10برابر بهتر و 10برابر سریع‌تر عمل کنند.

شرکت‌ها در مدیریت هوش مصنوعی، بیشتر سرمایه‌گذاری خواهند کرد

هوش مصنوعی
سرمایه‌گذاری‌ بر روی هوش مصنوعی

اجازه شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتر در مورد استفاده از هوش مصنوعی زاینده در داخل شرکت، یعنی نیاز بیشتر به مدیریت کردن هوش مصنوعی و کنترل آن.

گوتز می‌گوید: «فناوری هوش مصنوعی شخصی یا همان BYOAI ممکن است ریسک‌های زیادی در پی داشته باشد.»

او گفت که بسیاری از شرکت‌ها به طور فعال روی مدیریت و انطباق با هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در این امر پیشی بگیرند. مدیریت هوش مصنوعی چندین شکل خواهد داشت.

لوئیس می‌گوید برای سازمان‌هایی که کارکنان خود را به هوش مصنوعی زاینده مجهز می‌کنند و اجازه استفاده از هوش مصنوعی شخصی در محیط کار را می‌دهند، حاکمیت یا مدیریت به معنای کنترل نحوه استفاده کارمندان از فناوری با علامت‌گذاری زمانی است که افرادی که پرامپت‌های نامناسب یا با کیفیت پایین می‌نویسند.

گوتز گفت که این مدیریت همچنین به مقررات دولتی که برای کنترل هوش مصنوعی پیشنهاد یا تصویب شده است نگاهی خارجی دارد و تلاش می‌کند تا در راستای رعایت آن‌ها پیشی بگیرد.

مقررات موجود که به هوش مصنوعی مربوط می‌شود، شامل قانون استخدام هوش مصنوعی شهر نیویورک و قانون حفظ حریم خصوصی داده‌های کالیفرنیاست.

شرکت‌های فناوری با ایجاد قابلیت‌هایی که مقررات موجود یا بالقوه را رعایت می‌کنند، به مشتریان خود کمک می‌کنند. گوتز ادعا می‌کند این عمل به کسب درآمد بیشتری منجر خواهد شد.

انطباق‌پذیری همچنان خطرات شکایت را کاهش می‌دهد، زیرا هوش مصنوعی زاینده از مالکیت معنوی برای ساخت مدل‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند سازمان‌ها را در معرض خطر تصاحب غیرقانونی IP قرار دهد.

گوتز اضافه کرد که ماندن در راس حاکمیت و مقررات همچنین به سازمان‌ها فرصتی برای مشارکت در تنظیم مقررات بالقوه می‌دهد. پس می‌تواند ترند هوش مصنوعی زاینده سال آینده باشد.

افزایش کارگزاران خودمختار

طبق گفته «ترور بک» مدیر ارشد تدارکات شرکت فروشنده هوش مصنوعی Speechmatics، در حالی که سال 2023 با پیشرفت سریع LLM‌ها و چت‌بات‌های مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT همراه بود، وعده استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار شخصی هنوز محقق نشده است. 

کار Speechmatics توسعه نرم‌افزار هوش گفتار و تشخیص گفتار است.

بک گفت: «با استفاده از مدل‌های زبان بزرگ، ما این توانایی را داریم که به دستیابی به یک سیستم شخصی‌شده نزدیک‌تر شویم».

«آرون چاندراسکاران» تحلیل‌گر حوزه هوش مصنوعی می‌گوید با این حال، حرکت به سمت شخصی‌سازی بیشتر به پرامپت‌نویسی کمتری نیاز دارد.

در حال حاضر سیستم‌هایی مانند ChatGPT نیاز به پرامپت‌نویسی و مداخله کاربر زیادی دارند.

چاندراسکاران گفت: «در آینده ممکن است کارگزاران بیشتری را ببینیم که می‌توانند اقدامات سطح بالاتری انجام دهند و آن‌ها می‌توانند این عمل را به یک سری اقدامات فرعی تبدیل کنند که به نیابت از طرف شما انجام می‌شود.»

به عبارت دیگر، LLMهایی که این سیستم‌های هوش مصنوعی زاینده را تامین می‌کنند، هدف پشت پرامپت را بهتر درک خواهند کرد.

به عنوان مثال، کاربران ممکن است به جای این‌که فقط از سیستم‌های هوش مصنوعی بخواهند کاری را انجام دهند، مانند ایجاد پس‌زمینه برای یک تصویر، از یک سیستم هوش مصنوعی بخواهند که یک لوگوی بازاریابی ایجاد یا بررسی کند که آیا یک نام دامنه اینترنتی در دسترس است و به شرکت‌ها در ایجاد یک وب‌سایت کمک کند.

مدل‌های چندوجهی و باز بیشتر

چاندراسکاران همچنین می‌گوید که مدل‌های شخصی‌سازی‌شده هوش مصنوعی احتمالا منجر به تولید مدل‌های چندوجهی‌تر نیز خواهند شد.

مدل‌های چندوجهی انواع مختلفی از حالت‌ها یا داده‌ها را ترکیب می‌کنند. برای مثال، مدل‌ها می‌توانند متن ورودی کاربر را به خروجی تصویر، صدا یا ویدیو تبدیل کنند.

نسخه فعلی این مدل‌ها، مدل‌های تولیدکننده تصویر مانند Dall-E هستند که متن را به تصویر تبدیل می‌کنند.

با این حال، رونمایی اخیر گوگل از Gemini، مدلی که می‌تواند متن، تصویر، صدا و ویدئو را آموزش داده و تولید کند، نشان می‌دهد که مدل‌های چندوجهی در آینده چگونه خواهند بود.

چاندراسکاران می‌گوید که مدل‌های چندوجهی به کاربردهای پیشرفته‌تری نیز منجر خواهند شد.

به عنوان مثال، ترکیب گفتار با متن و تصویر می‌تواند به تشخیص بهتر بیماری در حوزه مراقبت‌های بهداشتی منجر شود.

چاندراسکاران می‌افزاید: «پتانسیل مدل‌های چندوجهی از نظر فعال کردن موارد استفاده پیشرفته‌تر، قطعا بسیار زیاد است.»

گوتز اضافه می‌کند که به غیر از مدل‌های چندوجهی، مدل‌های منبع‌باز هوش مصنوعی نیز در سال 2024 گسترش خواهند یافت.

او می‌گوید: «آن‌چه خواهید دید تقریبا این نوع اثر سرمایه‌داری است که در آن همه این مدل‌ها به بازار می‌آیند، و سپس داروینی می‌شوند. یعنی مدل‌های قوی‌تر بر مدل‌های کمتر موفق غلبه کرده و باعث حذف آن‌ها از بازار می‌شوند.» 

ظهور استارتا‌پ‌های بیشتر هوش مصنوعی و پیشنهادات پیشرفته‌تر

هوش مصنوعی زاینده دروازه‌ها را به‌ روی بسیاری از استارتاپ‌های هوش مصنوعی را باز کرد تا وارد صحنه شوند.

«روآن کوران» تحلیل‌گر حوزه پیش‌بینی کرده که در حالی‌که در سال 2024 استارتاپ‌های بیشتری ظهور خواهند کرد، این استارتاپ‌ها پیشنهادات پیچیده‌تری نسبت به آن‌چه اکنون در بازار وجود دارد، ارائه خواهند کرد.

کوران اعتقاد دارد به‌جای تولید پیشنهادات مبتنی بر چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، استارتاپ‌های جدید پیشنهادات کاربردی‌محور بیشتری ایجاد خواهند کرد.

کوران می‌گوید: «علاوه بر این، برخی استارتاپ‌های جدید در پاسخ به توسعه مدل‌های خاص دامنه یا مدل‌های زبانی کوچک‌تر ظهور خواهند کرد.»

سال 2024 سال تمرکز بر چگونگی شکل‌دهی هوش مصنوعی زاینده به فضای بزرگ‌تر فناوری اطلاعات سازمانی خواهد بود.

مهران
مهران