مردمی‌سازی هوش مصنوعی

مردمی‌سازی هوش مصنوعی: دسترسی به هوش مصنوعی برای همه

سرفصل‌های مقاله

 برای مدت طولانی، استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای افراد عادی غیرممکن به نظر می‌رسید. سیستم‌های پیچیده هوش مصنوعی را تنها می‌توان توسط متخصصانی با مهارت‌های ویژه ساخت و این فناوری در اختیار تیم‌های نخبه قرار می‌گرفت. 

اما اکنون، کسب‌وکارهای بیشتری می‌خواهند دسترسی هوش مصنوعی را گسترش دهند. فراهم کردن دسترسی به هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک اولویت است؛ 86٪ از شرکت‌ها بر روی ارائه ابزارهای هوش مصنوعی به همه مردم تمرکز دارند. 

پیش‌بینی می‌شود که این “دموکراتیزه‌سازی یا مردمی‌سازی هوش مصنوعی” تا سال 2030 به یک بازار 187 میلیارد دلاری تبدیل شود! زمان آن فرا رسیده است که پیشرفته‌ترین فناوری هوش مصنوعی را برای افراد غیر متخصص آسان و قابل درک کنیم. انجام این کار جرقه انواع نوآوری‌ها را در جوامع محلی می‌زند. 

با این حال، گسترش دسترسی نیز مستلزم مسئولیت اخلاقی برای جلوگیری از سوء‌استفاده است. با گسترش هوش مصنوعی، ما به حفاظت در برابر آسیب نیاز داریم.

مردمی‌سازی هوش مصنوعی

مردمی‌سازی هوش مصنوعی

هدف مردمی کردن هوش مصنوعی این است که با از بین بردن موانع قدیمی، افراد بیشتری به این فناوری دسترسی داشته باشند. در گذشته، شما به مهارت‌های فنی متخصص نیاز داشتید. اما اکنون، دو راه اصلی برای باز کردن هوش مصنوعی وجود دارد:

  • رابط‌های کاربر‌پسند: داشبوردهای بصری چشم‌نواز و همه‌فهم، ابزارهای گرافیکی و پردازش زبان طبیعی، کاربران را بدون مهارت‌های برنامه‌نویسی یا دانش علم داده قادر می‌سازند تا به طور موثر هوش مصنوعی را از طریق تجربیات نقطه و کلیک به کار ببرند.
  • راه‌حل‌های بدون کد: به جای نیاز به کدگذاری دستی سیستم‌ها، پلتفرم‌های بدون کد اجزای از پیش‌ساخته‌شده را برای ساخت جریان‌های کاری هوش مصنوعی ارائه می‌کنند. این کار به سازندگان جدید اجازه می‌دهد تا مدل‌های آماده تولید را مونتاژ کنند.

“با حذف پیچیدگی‌های غیرضروری، می‌توانیم هوش مصنوعی را برای جامعه بسیار گسترده‌تری از سازندگان و علاقمندان باز کنیم.”

دکتر فی‌فی لی، مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از جمعیت عمومی مشتاق به استفاده از نوآوری‌های هوش مصنوعی هستند، در صورتی که این فناوری واقعا در دسترس و برای نیازهای آن‌ها مفید باشد. مردمی‌سازی در نهایت به توانمندسازی مربوط می‌شود؛ حل مشکلات واقعی، نه فروش پیچیدگی.

باز کردن پتانسیل اقتصادی

مردمی‌سازی هوش مصنوعی چیزی بیشتر از استفاده گسترده از آن است و می‌تواند نوآوری و رشد کسب‌و‌کار را افزایش دهد. چگونه؟ با قرار دادن قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی به طور مستقیم در دستان کسانی که آشنا به مشکلات صنعت خود و نیازمند راه حل هستند.

  • تحریک ایده‌ها و برنامه‌های جدید: دسترسی گسترده‌تر، ایده‌های جدید و موارد استفاده را باز می‌کند. این امر جرقه آزمایش در زمینه‌های مختلف است، زیرا افراد خلاق از یکدیگر الهام می‌گیرند.
  • توانمندسازی استارتاپ‌ها و تیم‌های کوچک: استارتاپ‌های کوچک نیز موشک‌هایی با سوخت هوش مصنوعی زیر پای خود دارند. دیگر لازم نیست به خاطر نیاز به تیم‌های مهندسی عظیم عقب ماند. با ماژول‌های هوش مصنوعی آماده، آن‌ها می‌توانند به سرعت با استفاده از ابزارهای بدون کد به دنیای هوش مصنوعی وصل شوند و بازی کنند، شرکت‌های جوان می‌توانند راه‌حل‌های تاثیرگذار را سریع‌تر از همیشه ارائه دهند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار هوش مصنوعی بدون کد به‌تنهایی با سرعت 36 درصد در سال گسترش یابد، که طبق گفته Forrester تا سال 2030 یک فرصت جهانی 187 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. مردمی‌سازی به استارتا‌پ‌ها کمک می‌کند تا از رده وزنی خود بالاتر رفته و در عین حال دستاوردهای بهره‌وری بیشتری را باز کنند.

مدیریت ریسک‌ها به شکل مسئولانه

با این حال، در دسترس قرار دادن هوش مصنوعی برای افراد بیشتر، با مسئولیت‌های بزرگی هم همراه است. در حال حاضر، هوش مصنوعی پیشرفته بیشتر توسط چند متخصص بسیار آموزش دیده استفاده می‌شود. با حذف موانع فنی، این فناوری قدرتمند می‌تواند بسیار سریع‌تر در سراسر جامعه گسترش یابد.

قدرت زیاد مسئولیت زیاد هم می‌آورد! اگر به طور متفکرانه پادمان‌ها را اجرا نکنیم، عواقب منفی ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها رخ دهد:

  • استفاده‌های مضری که امنیت افراد را به خطر می‌اندازد
  • تصمیمات حاوی سوگیری که علیه گروه‌ها تبعیض قائل می‌شود
  • از بین رفتن مشاغل انسانی

کلید ماجرا «تعادل» است. مردمی کردن هوش مصنوعی پتانسیل بسیار خوبی برای توانمندسازی مردم و پیشبرد پیشرفت‌ها دارد. اما ما باید خطرات را با دقت مدیریت و از سوء‌استفاده جلوگیری کنیم. فقط افزایش دسترسی کافی نیست، ما باید این فناوری را با اخلاق و نظارت در طول مسیر همراه کنیم.

شکل دادن یک آینده اخلاقی

برای ایجاد توازن در دسترسی گسترده‌تر، به سیاست‌های اخلاقی و مسئولیت‌های روشنی که در خود سیستم‌های هوش مصنوعی تعبیه شده است نیاز داریم. ایده‌آل‌های اصلی مانند شفافیت، امنیت و مسئولیت‌پذیری باعث رشد سالم می‌شوند.

برای مثال:

  • توضیح دهید که هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند: هوش مصنوعی باید به کاربران بگوید که چگونه تصمیم می‌گیرد به زبان ساده‌ای که آن‌ها می‌فهمند پاسخ دهد. در این فرایند چیزی نباید از چشم مردم پنهان بماند.
  • نظارت مردم بر هوش مصنوعی را حفظ کنید: حتی با وجود این‌که سیستم‌های هوشمند به سرعت در مقیاس کار می‌کنند، انسان‌ها همچنان به توانایی‌های نظارتی نیاز دارند. افراد باید خروجی‌ها را بررسی و در صورت بروز خطا یا آسیب، هوش مصنوعی را قطع کنند.
  • فقط داده‌های ضروری را جمع‌آوری کنید: محدود کردن دقیق داده‌های جمع‌آوری‌شده خطرات بالقوه حریم خصوصی را در مسیر کاهش می‌دهد. پیروی از اصول ضروری، از حقوق کاربر محافظت و در عین حال عملکردهای مفید را فعال می‌کند.

به زبان ساده؛ کاربران باید بدانند که ابزارهای هوش مصنوعی چگونه کار می‌کنند، توصیه‌های بد را به چالش می‌کشند و داده‌های خصوصی را به درستی مدیریت می‌کنند. یکپارچه‌سازی اخلاق از همه طرف‌ها محافظت می‌کند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از 90 درصد افراد از شرکت‌های دارای هوش مصنوعی می‌خواهند که آشکارا جزئیات استفاده از آن را به اشتراک بگذارند و در قبال تاثیرات آن مسئولیت پذیر باشند. اصول رمزگذاری‌شده برای جلوگیری از فریب، استفاده‌های غیرقانونی و کاربردهای خطرناک به‌طور اثبات‌شده حاوی خطراتی برای مردمی‌سازی در راستای تحقق وعده‌های سازنده‌اش است.

پیمایش در مسیر پیش رو

باز کردن دسترسی به هوش مصنوعی به عنوان یک چشم‌انداز بزرگ آغاز شد. اما این امر برای بسیاری از صنایع و جوامع به یک امر ضروری تبدیل شده است. آن‌ها می‌خواهند مزایای هوش مصنوعی را تا حد امکان به طور گسترده منتشر کنند. با این حال، باید آینده را با دقت ترسیم کنیم. فناوری‌های جدید همیشه پتانسیل امیدوارکننده و در عین حال مضر را به همراه دارند. این فناوری‌ها اگر خوب مدیریت نشوند، مردم را از هم جدا می‌کنند.

نکته کلیدی، ایجاد توازن میان وعده عظیم مردمی‌سازی با مسئولیت اخلاقی است. ما باید ابزارهای هوش مصنوعی را برای توانمندسازی افراد مشکل‌گشا توسعه دهیم، نه تنبیه افراد آسیب‌پذیر. راه‌حل‌ها در حال ظهور هستند؛ اکنون شرکت‌ها باید اعتماد عمومی را از طریق مسئولیت‌پذیری و احتیاط به دست آورند. 

اگر هوش مصنوعی را در دسترس همه قرار دهیم و در عین حال استفاده ایمن از آن را در اولویت قرار دهیم، آینده‌ای نوآورانه و فراگیر در دسترس خواهد بود. اما ما باید این اعتماد را روز به روز با اقدامات خود ایجاد کنیم.

آماده‌سازی نیروی کار

یک رویکرد مسئولیت‌محور برای مردمی‌سازی هوش مصنوعی همچنین باید نیروهای کار تحت تاثیر را برای از دست دادن شغل بالقوه ناشی از اتوماسیون آماده کند.

  • نقش‌های در معرض خطر را بازآموزی کنید: به طور فعال، موقعیت‌های شغلی با پتانسیل اتوماسیون فنی بالا را شناسایی کنید و کارمندان را در نقش‌های نوظهور مدیریت سیستم‌های هوش مصنوعی دوباره مهارت‌افزایی دهید.
  • مهارت‌های تکمیلی را پرورش دهید: مهارت‌های نرمی مانند خلاقیت، همدلی، استراتژی و ارتباطات که توسط هوش مصنوعی قابل جایگزینی نیست، در دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی ضروری هستند.

تحقق وعده

زمانی که قابل اعتماد باشد، مردمی‌سازی هوش مصنوعی می‌تواند جنبه‌های مثبت فناوری را آشکار کند و در عین حال خطرات آن را در بر بگیرد.

توانمندسازی نوآوری‌های محلی

وقتی ابزارهای هوش مصنوعی بصری و کاربرپسند می‌شوند، راه‌حل‌های ارگانیک را در کل محله‌ها و گروه‌ها پخش می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند با سیستم‌ها دست‌و‌پنجه نرم کنند تا مهارت‌های فنی لازم را در جوانی پیدا کنند. کارآفرینان محلی می توانند مدل‌های مفیدی بسازند که نیازهای خاص جامعه آن‌ها را برآورده کند.

سوالات متداول

آیا مردمی‌سازی هوش مصنوعی می‌تواند به جای ایجاد فرصت‌ها، مشاغل را از بین ببرد؟

بله، برخی مشاغل معمولی و دستی ممکن است با اتوماسیون مواجه شوند، اما هوش مصنوعی نیز نقش‌های جدیدی ایجاد و مشاغل موجود را متحول می‌کند. برنامه‌های بازآموزی پیشگیرانه می‌تواند به نیروهای کار کمک کند تا سازگار شوند.

آیا دسترسی بیشتر هوش مصنوعی بدون حفاظت کافی، خطرناک نیست؟

دسترسی گسترده‌تر، چالش‌های حاکمیتی را ایجاد می‌کند. شرکت‌ها باید مسئولیت را در اولویت قرار دهند و برای جلوگیری از آسیب، نظارت داخلی را در سیستم‌ها لحاظ کنند.

آیا مردم عادی می‌خواهند از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند یا این استفاده عموما برای اهل فناوری جذاب است؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم علاقه زیادی به نوآوری‌های هوش مصنوعی کاربر پسند دارند که به سادگی و به طور مستقیم کاربرد را ارائه می‌کنند. هدف برآوردن نیازهای گسترده است، نه ارائه کردن پیچیدگی.

جمع‌بندی

باز کردن درهای هوش مصنوعی بیش از این‌که به خود فناوری مربوط باشد، به مسئولیت‌پذیری ارائه‌کنندگانش مربوط است. 

اگر به درستی انجام شود، دسترسی به هوش مصنوعی می‌تواند منجر به نوآوری گسترده‌ای شود که سیستم‌های سیلو شده را در گرد و غبار رها می‌کند. کلید، کار تیمی است؛ ترکیب دسترسی آسان با نظارت متفکرانه. خط‌مشی‌های هوشمند همه انواع افراد را قادر می‌سازد تا با خیال راحت ابزارهای هوش مصنوعی بسازند که به جوامع کمک کند. 

وقتی افراد عادی بتوانند راه حل ایجاد کنند، پیشرفت سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اگر شرکت‌ها متعهد به توسعه مسئولانه باشند، آینده‌ای که توسط هوش مصنوعی دموکراتیزه شده است، جامعه را به گونه‌ای پیش خواهد برد که به نفع همه باشد.

منبع : medium

مهران
مهران