از مسی تا ترامپ، ترند ساخت اکشن فیگور هوش مصنوعی

از مسی تا ترامپ، ترند ساخت اکشن فیگور هوش مصنوعی

فهرست مطالب

آخرین ترند اینترنتی که نمی‌تونی ازش فرار کنی، تصاویری از چهره‌های معروف توی بسته‌بندی‌های اسباب‌بازی پلاستیکی به همراه وسایل جالب و جذابه… خوش اومدی به دنیای میم عروسک‌های اکشن فیگور هوش مصنوعی!

این عروسک‌ها واقعی نیستن، اما به لطف تولیدکننده تصویر جدید ChatGPT، خیلی طبیعی به نظر می‌رسن و دارن شبکه‌های اجتماعی رو از تیک‌تاک تا لینکدین پر می‌کنن. اونجا می‌تونی تصویر “اکشن فیگور” لیونل مسی، ستاره فوتبال رو ببینی که کنار توپ و جام‌ها ایستاده، یا کاریکاتوری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که کلاه MAGA و تابلوهای مربوط به تعرفه‌ها رو داره.

ساخت اکشن فیگور هوش مصنوعی ترند جدید دنیا

ساخت اکشن فیگور هوش مصنوعی ترند جدید دنیا

بعضی از سلبریتی‌ها هم نسخه‌هایی از خودشون رو درست کردن. مثلاً، بازیگر بروک شیلدز اکشن فیگور خودشو با یک سگ مینیاتوری و یک کیت دوخت به 2.5 میلیون دنبال‌کننده‌اش توی اینستاگرامش نشون داد.

خیلی از کاربران عادی هم همین کار رو کردن و تصاویر بسته‌بندی شده‌ای از خودشون به عنوان عروسک‌ها منتشر کردن، بعد از اینکه عکس‌های خودشون رو توی تولیدکننده تصویر ChatGPT وارد کردن.

در حالی که این روند خیلی شایع و در اکثر موارد سرگرم‌کننده است، سوالاتی درباره حق کپی و خطرات احتمالی دادن داده‌های بیومتریک به شرکت‌های هوش مصنوعی تولیدی به وجود میاره. ChatGPT این کار رو به صورت رایگان انجام می‌ده، اما از کاربران می‌خواد که در پلتفرم تصویری که استفاده می‌کنن ثبت‌نام کنن، که این به شهرت OpenAI به عنوان پیشرو در استفاده‌های مصرفی از هوش مصنوعی اضافه می‌کنه — و همچنین به خاطر جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌های کاربران.

آنا آیس لوبر، کارشناس رسانه‌های اجتماعی و بنیان‌گذار آژانس Digital Pipelettes، گفت که این رونق به خاطر یک “پیشرفت تکنولوژیکی” در تولید تصویر هوش مصنوعی بوده.

قبل از میم اکشن فیگور، آثار هنری هوش مصنوعی الهام‌گرفته از استودیو جی‌بیلی، سازنده انیمیشن برنده اسکار “روح‌ها” در پایان مارس اینترنت رو پر کرده بود، که توسط کاربرانی که به سرویس پرداختی OpenAI مشترک شده بودن، منتشر شد.

احلم عبیدی-بارته، استاد بازاریابی آنلاین، به AFP گفت که کلید موفقیت این روندها اینه که “می‌تونن در فرمت‌های شخصی‌سازی شده باشن”. او گفت: “این موضوع به خودخواهی مصرف‌کنندگان می‌خوره.”

میم‌های جی‌بیلی و اکشن فیگورها همچنین به نوستالژی دوران کودکی اشاره می‌کنن، “که به شدت ویروسی شدن رو تقویت می‌کنه”.

مدیر OpenAI، سم آلتمن، با افتخار گفت که شرکتش “در آخرین ساعت” یک میلیون کاربر جدید جذب کرده به محض اینکه سرویس تصویری‌اش رایگان شد.

ChatGPT در ماه مارس به پر دانلودترین اپلیکیشن جهان تبدیل شد و تیک‌تاک و اینستاگرام رو پشت سر گذاشت، طبق داده‌های شرکت تحلیل داده Appfigures.

مسائل حق کپی‌رایت

اما هنرمندان انسانی در حال اعتراض به کپی‌برداری هوش مصنوعی از آثارشون بدون پرداخت یا اعتبار هستن. مثلاً OpenAI هیچ مجوزی از استودیو جی‌بیلی نداشت.

چندین شرکت هوش مصنوعی تولیدی، از جمله OpenAI، در ایالات متحده به خاطر نقض حق کپی مورد شکایت قرار گرفتن، اما تا به امروز هیچ حکمی صادر نشده.

این شرکت‌های هوش مصنوعی ادعا می‌کنن که به قوانین مربوطه پایبند هستن، اما از افشای اینکه چه آثاری در کتابخانه‌های آموزشی‌شون استفاده شده، خودداری می‌کنن.

“پشت این جادو” همچنین “هزینه‌های زیست‌محیطی” هم وجود داره، همونطور که فضانورد فرانسوی توماس پسکه اشاره کرده. هر درخواست ChatGPT برای تولید متن 2.9 وات ساعت برق مصرف می‌کنه، که ده برابر بیشتر از جستجوی گوگل هست، طبق آژانس بین‌المللی انرژی. و تولید تصویر به انرژی بیشتری نیاز داره.

بعدش هم خطراتی وجود داره که کاربران با بارگذاری عکس‌های خودشون، و شاید از افراد نزدیک به خودشون یا آشنایان، و همچنین داده‌های شخصی دیگه، مواجه می‌شن.

جو دیویس، کارشناس فناوری در آژانس سئو بریتانیایی Fatjoe، گفت: “وقتی مردم سلفی‌ها یا درخواست‌ها رو به این تولیدکننده‌های هوش مصنوعی بارگذاری می‌کنن، در واقع دارن داده‌های شخصی رو به شرکت‌هایی با نیت‌های نامشخص می‌دن. تصویر شما داده است و داده ارزش داره.”

پیش‌بینی می‌شه که میم اکشن فیگور‌های هوش مصنوعی به زودی از بین بره، لوبر گفت. “این روندها قرار نیست برای مدت طولانی دوام بیارن. وقتی می‌بینی که 50مین عروسک اکشن فیگور هوش مصنوعی رو در لینکدین یا اینستاگرام می‌بینی، می‌دونی که اشباع شده.”

منبع : rfi

نظرت رو برامون بنویس

برنامه هوش مصنوعی
دستیار صوتی هوشمند
برنامه هوش مصنوعی
دستیار صوتی هوشمند

دانلود زیگپ