در سال 1966، آبراهام مازلو که مبتکر سلسله مراتب نیازهاست و یه هرم معروف در حد اهرام مصر ساخته، این نقل قول معروف رو به جهان هدیه کرد:
«اگر تنها ابزاری که دارید چکش است، وسوسه انگیز است که با همه چیز طوری رفتار کنید که انگار یک میخ است.»
منظور مازلو واضحه دیگه. مثلا اگه شما خشم کنترلنشده دارید و تنها چیزی هم دم دستتونه چوبه، در مواجهه با بقیه به جای هرنوع گفتگو یا بحث، با چوب میکوبید تو سرشون. سعی کردم خیلی گلدرشت موضوع رو توضیح بدم!
به این نوع سوگیری شناختی میگن «چکش مازلو» یا «قانون ابزار»
هوش مصنوعی ابزار است
من تو وضعیت فعلی هوش مصنوعی به این جمله استاد خیلی فکر کردم. گاهی اوقات از هوش مصنوعی به عنوان راه حل هر مشکل بازاریابی و کسبوکار صحبت میشه و انگار این تکنولوژی شاهکلید تمام موفقیتهاست. و خندهداره که محصولات و شرکتها تعریف سادهای از «فراهمشده با هوش مصنوعی» یا همون Powered By AI رو ارائه میدن.
در اوایل امسال، من این شانس رو داشتم که صحبتهای Cassie Kozyrkov (فارسی نوشتن اسمش خیلی سخت و سوءتفاهمبرانگیزه) درباره هوش مصنوعی رو بشنوم.
ما هر دو تو جشنواره بازاریابی برنو صحبت میکردیم. Cassie مدیرعامل موسسه Data Scientific و اولین دانشمند ارشد تصمیمگیری گوگله. ایشون راه تازهای برای جداسازی تبلیغات از پتانسیل واقعی هوش مصنوعی در تجارت داشت.
ماه گذشته، Cassie این بینش رو به اشتراک گذاشت، که فکر کردم ارزش نقل قول طولانی رو داره:
طنز بزرگ مشاور هوش مصنوعی بودن اینه که بسیاری از رهبران سازمانی که به من مراجعه میکنن اساسا به هوش مصنوعی نیاز ندارن و به قول معروف فقط یه چیزی شنیدن (تو مایههای فناوری نانو که این روزها باهاش جوراب و البسه دیگه میسازن و تو متروی تهران میفروشن).
مانند خیلی از چیزهای زندگی، بهترین رویکرد در سازمان اینه که نه با فناوری، بلکه با مشکل تجاری که سعی در حل اون دارید شروع کنید. (اول ببینید مشکل و درد سازمان چیه، بعد برید دنبال پیدا کردن تکنولوژی).
هوش مصنوعی ممکنه راه حلی باشه که شما نیاز دارید. اما باید همون چیزی باشد که بعد از شکست برنامهنویسی سنتی امتحان میکنید. یعنی وقتی چیز یا مسئلهای برای خودکار کردن وجود داره، اما نمیشه اون رو با ترفندهای موجود انجام داد. زمانی که نیازتون به فناوری جدید اونقدر حیاتیه که باید پیه اضافه کردن پیچیدگی و کاهش کنترل ناشی از اون رو به تن سازمان بمالید.
خلاصهش اینه که برادر من! استفاده از هوش مصنوعی برای حل مسائلی که بهخوبی تعریف نشدن یا مسائلی که راهحلهای غیر هوش مصنوعی برای اونها مناسبتره، اما هیچکس زحمت امتحان کردنشون رو به خودش نداده، بسیار نابخردانهست.
همیشه اول ببینید مشکل تجاریتون چیه. به غر زدنهای عوامل فروش توجه نکنید که مدام دنبال پیدا کردن راحتترین راهحلهان.
منبع: marketoonist