[vc_row][vc_column][vc_column_text]هوش مصنوعی Inworld، یک پلتفرم توسعهدهنده برای رفتار و گفتگوی پیشرفته NPC (شخصیتهای غیرقابل بازی)، یافتههای گزارش «نگرش گیمر به NPC» خود را منتشر کرده است. این گزارش بیش از 1000 گیمر بین 16 تا 50 ساله را در سراسر ایالات متحده مورد بررسی قرار داد و سطوح بالایی از هیجان را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی نشان داد.
توافق زیادی وجود داشت که پیشرفتهای اخیر در فضای هوش مصنوعی میتواند چهره بازی را تغییر دهد و عصر جدیدی از غوطهور شدن و تعاملات NPC را به ارمغان بیاورد. این شخصیتها میتوانند شخصیتهای فردی داشته باشند و با کمک ابزارهایی مانند مدلهای زبانی ChatGPT و رفتار و سیستمهای ادراک چندوجهی، صوت به صدا بدون اسکریپت مکالمه کنند.[/vc_column_text][vc_btn title=”هوش مصنوعی فارسی” style=”3d” color=”primary” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fzigap.ir%2F|target:_blank”][/vc_column][/vc_row]
ما در حال حاضر شاهد ادغام قابلیتهای هوش مصنوعی در دنیای بازیهای ویدیویی هستیم. شرکتهایی مانند Kinetix از هوش مصنوعی برای کمک به ایجاد احساسات انیمیشن سه بعدی استفاده میکنند که بازیهایی مانند Fortnite اغلب از آن استفاده میکنند. ما همچنین بازیهایی را دیدهایم که در آنها هوش مصنوعی به کاهش هزینهها، سرعت بخشیدن به فرآیند خلاقانه کمک میکند و حتی مستقیماً در مفهوم اصلی بازی قرار میگیرد، ElectricNoir یک سری بازیهای درام تعاملی دارد که از قدرت هوش مصنوعی استفاده میکند.
رفتار بازیکنان نسبت به NPCها
یافتههای گزارش Inworld نشان داد که 84 درصد از گیمرها موافق بودند که شخصیتهای غیرقابل بازی فعلی تفاوت مثبتی در گیمپلی ایجاد میکنند. با این حال، بیش از نیمی، 52 درصد اظهار داشتند که از گفتگوهای تکراری NPC بیزارند.
اکثر بازیکنان، 76 درصد، مایلند NPCها آگاهی موقعیتی بهتری کسب کنند و 78 درصد نیز زمان بیشتری را صرف بازی پیشرفته هوش مصنوعی میکنند. از بین شرکت کنندگان در نظرسنجی، 81 درصد نیز اعلام کردند که مایلند برای بازیای که دارای NPCهای هوش مصنوعی پیشرفته باشد، هزینه بیشتری بپردازند.
اگرچه تعداد بالایی از بازیکنان بیان میکنند که NPCها برای گیم پلی بسیار مهم هستند، شخصیتهای غیرقابل بازی اغلب به روشهای مشابهی در بین بازیهای مختلف حتی در ژانرهای مختلف عمل میکنند. در حالی که NPC هوش مصنوعی راه طولانی را طی کرده است، با توانایی شناسایی، ردیابی و مکالمه با بازیکن، هنوز راهی برای این شخصیتها برای زنده شدن واقعی و پاسخ به بازیکنان بدون اسکریپت نمیبینیم.
این گزارش بر اهمیت روایت و خط داستانی برای اکثر بازیکنان تاکید کرد. ما اغلب میبینیم که روایت یک بازی میتواند به همان اندازه، اگر نه مهمتر از مکانیکهای اصلی گیمپلی باشد. تعاملات معنی دار با NPCها به شدت مورد توجه قرار میگیرد، زیرا تنها 9 درصد از بازیکنان شخصیتهای غیرقابل بازی را در طول بازی رد میکنند یا از آن اجتناب میکنند. تقریباً نیمی، 40 درصد ادعا کردند که برای باز کردن محتوای داستانی بیشتر، تا حد امکان با آنها بیشتری صحبت خواهند کرد. تقریباً همه شرکتکنندگان، 91 درصد با NPCها در سطحی تعامل داشتند و 78 درصد گفتند که اگر یک بازی NPC هوشمند داشت، بیشتر بازی میکردند.
کیلان گیبز، یکی از بنیانگذاران و CPO در هوش مصنوعی inworld، گفت: «انسانها قصه گو هستند. ما به روایتهایی کشیده میشویم که به ما کمک میکنند تا دنیای اطرافمان را درک کنیم. همین موضوع در دنیای بازی نیز صادق است، هر چه یک داستان غوطهورتر و باورپذیرتر باشد، بیشتر میخواهیم در آن بمانیم. بنابراین واقعاً جای تعجب نیست که بسیاری از گیمرها بخواهند داستانهای عمیقتری را از طریق این تعاملات شخصیتهای غیرقابل بازی باز کنند.
شخصیتهای غیرقابل بازی بهتر
ویژگیهای معمولی NPC که بیش از همه مورد انتقاد بازیکنان بود، گفتگوی تکراری، راه رفتن در دایره و ناتوانی در انطباق با تغییرات بازی بود. سایر ویژگیها مانند حرکات ناهنجار یا عدم تنوع نیز به قطع ارتباط بازیکن از NPC کمک میکند. علیرغم برخی ناامیدیها در NPCها، تنها 5 درصد از گیمرها اظهار داشتند که NPCها بیمعنی هستند.
گیبز خاطرنشان کرد که «گیمرها عمیقاً به شخصیتهای غیرقابل بازی اهمیت میدهند. آنها تأثیر زیادی بر گیم پلی دارند، اما گیمرها از این واقعیت که تکامل نیافتهاند ناامید هستند. با NPCهای پیشرفته هوش مصنوعی، فرصتی برای بازیها وجود دارد تا تعاملات غوطهورانه و واقعی بیشتری را با آنهایی که گیمرها میخواهند به بازیکنان بدهد.
اکثریت، 60 درصد از بازیکنان اظهار داشتند که مایلند گفتگوهای تعاملی بیشتری از NPCها و حس شوخ طبعی ببینند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که 79 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که از وعده شخصیتهای غیرقابل بازی هوش مصنوعی هیجانزده هستند و 88 درصد معتقدند که بازی را فراگیرتر میکنند. تقریباً همه، 99٪ از بازیکنان معتقدند که گنجاندن NPCهای پیشرفته هوش مصنوعی تأثیر مثبتی روی گیم پلی بازی خواهد داشت.
فلورین رادو، رئیس بخش مشارکت در هوش مصنوعی Inworld اظهار داشت: «پیشرفتهای هوش مصنوعی پتانسیل واقعی برای زنده کردن NPCها و متحول کردن نحوه تعامل گیمرها با آنها دارد. جای تعجب نیست که گیمرها هر بار که بازی میکنند از امکان داشتن یک تجربه منحصر به فرد با آنها هیجان زده میشوند و این دقیقاً همین هیجان است که فکر میکنیم در آینده نزدیک باعث ایجاد تعداد بیشتری از توسعه دهندگان از جمله آنهایی که هوش مصنوعی پیشرفته در بازیهای آنها خواهد شد.