محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی رسما جایگاه خود را در بزرگترین شب هالیوود یعنی مراسم اسکار، به دست آورده است.
محتوای تولید شده با هوش مصنوعی حالا به طور رسمی جاش رو در بزرگترین شب هالیوود پیدا کرده. آکادمی هنرها و علوم سینما تأیید کرده که فیلمهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنن، همچنان میتونن برای دریافت اسکار رقابت کنن. قوانین جدید که در 15 آوریل 2025 اعلام شد، مشخص میکنه که استفاده از هوش مصنوعی “نه به نفع و نه به ضرر” شانس یک فیلم برای برنده شدن تأثیر میذاره.
این اعلامیه بعد از ماهها بحث درباره نقش رو به رشد هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی منتشر شده و بعد از اینکه چند فیلم که از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده بودن، در اسکار مارس جوایز بالایی دریافت کردن، به دست اومده.
آیا هوش مصنوعی جای خلاقیت انسانی رو میگیره؟
در حالی که آکادمی تأیید کرده که فیلمهایی که از هوش مصنوعی تولیدی استفاده میکنن، میتونن رقابت کنن، تأکید کرده که “مشارکت انسانی” همچنان یک عامل کلیدی در تصمیمگیری برای برندگان جوایز خواهد بود. طبق بیانیهای که آکادمی منتشر کرده، صلاحیت همچنان بر اساس اینکه چقدر یک انسان در خلاقیت اثر نقش داشته، تعیین میشه.
بهروزرسانیهای دیگهای هم وجود داره، از جمله یک الزام جدید و خیلی عجیب: حالا اعضای رأیدهنده باید قبل از رأیگیری نهایی، تمام فیلمهای نامزد شده در یک دسته رو تماشا کنن – این تلاش برای اطمینان از انصاف در مرحله نهایی قضاوت هست. جالبه که این قبلاً یک الزام نبود!
هوش مصنوعی در فیلمهای برنده جوایز اسکار
استفاده از هوش مصنوعی در فیلمسازی امسال توجه زیادی رو جلب کرد، وقتی آدریان برودی برای فیلم “The Brutalist” جایزه بهترین بازیگر رو گرفت، فیلمی که از هوش مصنوعی برای بهبود لهجه مجارستانیاش استفاده کرده بود. این فیلم در مجموع 10 نامزدی دریافت کرد و هم تحسین و هم انتقاد رو به همراه داشت.
نمونههای دیگهای هم وجود داره، مثل “Emilia Perez” که reportedly از هوش مصنوعی برای بهبود اجراهای آواز استفاده کرده، و “Dune: Part Two” که از هوش مصنوعی برای تغییرات پس از تولید بهره برده.
این تکنولوژیها امکان ویرایشهای سریع و سبکشناختی رو فراهم میکنن، از تغییر لهجهها تا تغییر ظاهر. این ابزارها در تولید موسیقی و فیلم به طور فزایندهای رایج شدن، اما همه به این موضوع خوشبین نیستن.
هنرمندان نگران تأثیر رو به رشد هوش مصنوعی
بسیاری از خلاقان نسبت به نقش رو به گسترش هوش مصنوعی محتاط هستن. در طول اعتصابات هالیوود در سال 2023، بازیگران و نویسندگان نگرانیهایی درباره احتمال از دست دادن شغل و سوءاستفاده از تصویرشون ابراز کردن.
سوزان ساراندون، بازیگر معروف، به بیبیسی گفت: “اگر بتونی صورت، بدن و صدای من رو بگیری و من رو وادار کنی چیزی بگم یا انجام بدم که هیچ اختیاری در موردش ندارم، این خوب نیست.” کیت بلانشت، بازیگر دیگه هالیوود، هم نگرانیهای خودش رو به بیبیسی گفت و هشدار داد: “پیشرفتهای هوش مصنوعی میتونه هر کسی رو به طور کامل جایگزین کنه. فراموش کن که آیا اونها بازیگر هستن یا نه.” او همچنین هوش مصنوعی رو “بسیار مخرب” توصیف کرد و گفت که “نگران ما به عنوان یک گونه هستم.” بعضی از سلبریتیها حتی علیه استفاده غیرمجاز از آثارشون توسط هوش مصنوعی متحد شدن. بیش از 11,500 هنرمند، نویسنده و موسیقیدان بیانیهای رو امضا کردن که استفاده از آثار خلاقانه بدون مجوز در آموزش هوش مصنوعی رو به عنوان “یک تهدید بزرگ و ناعادلانه” محکوم میکنه.
به همین ترتیب، نویسندگان فیلمنامه نگرانن که استودیوها ممکنه به ابزارهایی مثل ChatGPT روی بیارن تا هزینهها رو کاهش بدن و نویسندگان انسانی رو در مراحل اولیه توسعه فیلمنامه جایگزین کنن. این نگرانیها در توافقهای اتحادیهای که به پایان اعتصابات کمک کرد، مورد توجه قرار گرفت.
حتی بعضی از انیماتورها هم تواناییهای خلاقانه هوش مصنوعی رو رد کردن. جاناتان کندریک، همبنیانگذار سرویس استریم Rokit Flix، به بیبیسی گفت: “این مثل اینه که یک نویسنده بد بهت کمک کنه… اگر به چیزی با بار عاطفی نیاز داری، یک هوش مصنوعی نمیتونه برات اسکار بیاره.”
ست روگن اخیراً در یک سریال به نام “The Studio” بازی کرده که واقعیت هنر را که توسط الگوریتمها جایگزین میشه، به تصویر میکشه.
قوانین بهروزرسانیشده در همکاری با شورای علم و فناوری آکادمی تدوین شده و بخشی از تغییرات گستردهتری در فرآیندهای رأیگیری و کمپینهاست.
منبع: euroweeklynews