ما از چندتا از رهبران کسب و کار خواستیم تا بررسی کنن چطور میتونن مشاغل از هوش مصنوعی بهره ببرن. آیا اقتصاد جهانی آماده یه تحول بزرگ هست؟
این مطلب بخشی از مجموعهای به نام نقاط عطفه که توش نویسندهها بررسی میکنن این لحظههای حساس امسال ممکنه برای سال آینده چه معنایی داشته باشه. تو سال 2024، ترس از هوش مصنوعی به ترس از دست دادن هوش مصنوعی تبدیل شده!
این فناوری تو همه جا هست، چه منطقی باشه چه نباشه. شاید شما به یه مسواک مجهز به A.I نیازی نداشته باشید، اما یه تراکتور با هوش مصنوعی میتونه به کشاورزان کمک کنه تا از شرایط بد آب و هوا یا خاک بهترین استفاده رو ببرن و بیشترین تولید رو از مزرعه داشته باشن. و خردهفروشان هم از گزینههای “فیگیتال” استقبال میکنن تا به مصرفکنندهها کمک کنن.
ورود هوش مصنوعی به اقتصاد جهانی
هوش مصنوعی قراره تو هر گوشهای از اقتصاد جهانی تاثیر بذاره، از بانکداری سرمایهگذاری و کالاهای مصرفی گرفته تا صنایع سنگین و کار آزاد حرفهای. اما این تاثیرات به شکلهای مختلفی حس میشن. وقتی به سال 2025 نگاه میکنیم، باید ببینیم هوش مصنوعی کجا واقعاً به ما کمک میکنه و کجا فقط به خاطر ترس از دست دادن فرصتها (FOMO) به وجود میاد. تاثیرش روی اقتصاد جهانی چه خواهد بود؟
لارا مک کوی میگه که ما از یه گروه از کارشناسان خواستیم تا درباره تاثیر هوش مصنوعی روی اقتصاد جهانی فکر کنن و ببینن چطور کسب و کارها میتونن بیشترین بهره رو از این فناوری ببرن. پاسخهای اونها برای وضوح ویرایش و فشرده شده.
رید هافمن: ما برای پیشبرد هوش مصنوعی یک الزام اخلاقی داریم
از وقتی که هوش مصنوعی با ChatGPT وارد صحنه شد، ما داریم توی یه انقلاب صنعتی شناختی زندگی میکنیم. هوش مصنوعی وعده یه تغییر بزرگ دیجیتالی رو میده، مشابه پیشرفتهایی که قبلاً تو حمل و نقل، تدارکات و تولید دیدیم. تو سال 2025 و بعدش، ما تأثیر روزمره هوش مصنوعی رو حس میکنیم که داره به تقویت تواناییهای شناختی ما کمک میکنه.
برخی از برنامهها مثل پزشکان هوش مصنوعی شخصی یا مربیانی که 24 ساعته از طریق گوشیهای هوشمند در دسترس هستن، نمونههای واضحی هستن که نشون میده هوش مصنوعی چطور میتونه به نیازهای جهانی پاسخ بده. اما این فناوری همچنین نوآوریهای شگفتانگیز و جالبی رو به وجود میاره که فقط با دیدن به آینده مشخص میشه.
من به روحیه کارآفرینی و نیروی بازار برای پذیرش مصرفکننده اعتقاد دارم که میتونه نوآوری رو پیش ببره، اما همچنین فکر میکنم پیشرفت هوش مصنوعی به خاطر چالشهای بزرگ جهانی که ما هنوز نتونستیم به خوبی بهشون رسیدگی کنیم، یه الزام اخلاقی هم هست. بنابراین، من معتقدم که وظیفه ماست از هوش مصنوعی برای گسترش تواناییهای انسانی استفاده کنیم تا بتونیم به حل فوریترین مشکلاتمون بپردازیم – از تغییرات آب و هوا و ریشهکنی بیماریها گرفته تا گسترش دسترسی به فرصتها. به همین خاطر، من حمایت از توسعه و پذیرش هوش مصنوعی رو به عنوان یه هدف مهم میدونم.
مارک بنیوف: قدرت تحول آفرین هوش مصنوعی میتواند برای همه مفید باشد
تو طول زندگی حرفهایام تو سیلیکون ولی، موجهای زیادی از نوآوری رو دیدم، اما هیچکدوم به اندازه تأثیر هوش مصنوعی عمیق نبوده. هوش مصنوعی واقعاً یه فناوری تعیینکننده تو زندگی ماست – و احتمالاً برای تمام عمرمون. فقط در عرض چند سال، ما سه نسل از مدلهای پیشبینیکننده اولیه هوش مصنوعی رو دیدیم که دادهها رو تحلیل میکردن.
نسل بعدی هوش مصنوعی زاینده بود که با مدلهای یادگیری عمیق مثل ChatGPT پیشرفت کرد. حالا داریم یه موج سوم رو تجربه میکنیم – موجی که با عوامل هوشمند تعریف میشه که میتونن به طور مستقل کارهای پیچیده رو انجام بدن.
این عوامل پتانسیل دارن که تواناییهای انسان رو به شیوههایی که قبلاً نمیشد تصورش رو کرد، افزایش بدن. Agentforce، مجموعه عوامل هوش مصنوعی Salesforce، این موج سوم رو رهبری میکنه. Agentforce طوری طراحی شده که به شرکتها این امکان رو میده که نیروی کارشون رو به طرز چشمگیری افزایش بدن و از عوامل هوش مصنوعی برای انجام کارهای معمول و حتی تصمیمگیری استفاده کنن.
حالا تصور کنید دنیایی رو که توش کسبوکارها میتونن نیروی کار هوش مصنوعی رو که شامل نمایندگان هوشمند هست، برای مدیریت تعاملات مشتری، تحلیل دادهها، بهینهسازی استراتژیهای فروش و انجام کارهای عملیاتی در زمان واقعی و با نظارت کم از انسان مستقر کنن. چقدر جالب میشه!
ریچارد بالدوین: هوش مصنوعی میتواند زمین بازی استخدام را هموار کند
اخیراً متوجه شدم که هوش مصنوعی به خاطر تواناییاش در پر کردن شکافهای زبانی، مهارتی و فرهنگی، داره یه موج جدید از استعدادهای جهانی رو به راه میندازه. این بینش ناگهانی توی مراحل مختلف به ذهنم رسید و به خاطر مسئولیتهایی که تو تدریس در مدرسه تجارت IMD داشتم، شکل گرفت.
وقتی که جلوی مدیران چند کشور ایستاده بودم، از ChatGPT خواستم که یه سخنرانی خوشامدگویی دو دقیقهای برای کارمندان جدید بنویسه. سخنرانی کاملاً آمریکایی بود و یکی از شرکتکنندگان پرسید که آیا ChatGPT لهجه من رو تشخیص داده! با توجه به این موضوع، از برنامه خواستم که سخنرانی رو برای استخدامهای جدید بریتانیایی، ایرلندی، کنیایی، هندی و آفریقای جنوبی هم تنظیم کنه. و جالب اینجاست که پنج سخنرانی با طنین فرهنگی متفاوت منتشر شد. به نظر میرسه که ChatGPT واقعاً یه مدل چند زبانه فرهنگیه.
این اولین لحظهای بود که فهمیدم. واقعاً متوجه شدم که هوش مصنوعی میتونه به پر کردن شکافهای فرهنگی کمک کنه.
منبع : nytimes