اخیراً چندین رسانه خبری، پیشبینی بیل گیتس مبنی بر اینکه اگر هوش مصنوعی (AI) با سرعت فعلی به پیشرفت خود ادامه دهد آمازون به پایان کار خود خواهد رسید را به اشتراک گذاشتند. گیتس اشاره کرد که دستیارهای شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی در نهایت میتوانند به اندازه کافی ذهن مردم را بخوانند تا نیاز به استفاده از خرده فروشان آنلاین را نداشته باشیم. زیرا این دستیاران شخصی میدانند که ما به چه چیزی نیاز داریم و کارهای خرید ما مانند سفارش محصولات و ترتیب تحویل آن را از طرف ما انجام میدهند.
با اینکه ممکن است ChatGPT شرکت OpenAI با پشتیبانی مایکروسافت یا Bard گوگل عملیات تجارت الکترونیک آمازون را نابود کنند اما بعید است که یک ربات هوش مصنوعی پیشرفته به تنهایی برای نابودی این شرکت کافی باشد.
وضعیت فعلی آمازون
آمازون نسبت به هر شرکتی فروش آنلاینی که قصد استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک را دارد، چندین مزیت دارد. اولا، گستردهترین مجموعه دادههای مصرف کننده را برای آموزش سیستمهای هوش مصنوعی خود دارد.
با بیش از 300 میلیون مشتری در 180 کشور، مزیت بزرگی در ایجاد دستیار مجازی هوش مصنوعی مولد دارد. هوش مصنوعی مولد نوعی هوش مصنوعی است که میتواند دادههای جدیدی مانند متن، تصویر یا موسیقی را بر اساس دادههای موجود ایجاد کند. هرچه یک شرکت دادههای با کیفیتتری برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی مولد داشته باشد، نتایج آن دقیقتر است. هنگامی که آمازون در نهایت یک دستیار خرید مولد هوش مصنوعی را به بازار معرفی کند، باید از تواناییهای اکثر دستیاران خرید رقبا، فراتر رود.
دومین دلیل آمازون این است که، بیش از 25 سال سابقه سرمایه گذاری روی هوش مصنوعی داشته و تیمی از مهندسان در سطح جهانی را ساخته که در رشتههای مختلف هوش مصنوعی، از جمله یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، و بینایی کامپیوتر متخصص هستند. تیم هوش مصنوعی آمازون مسئول توسعه بسیاری از محبوبترین محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت، از جمله الکسا، آمازون گو و Rekognition است.
در نهایت، آمازون چیزی بیش از یک پلتفرم تجارت الکترونیک دیگر است. همچنین یک شبکه لجستیکی را اداره میکند که در تحویل بسته از فروشنده به محل خریدار همتراز با United Parcel Service است، مزیت رقابتی قابل توجهی که دشمنان به راحتی با یک چتبات خوب بر آن غلبه نخواهند کرد.
مزیت بزرگ آمازون برای استفاده از هوش مصنوعی
سرویس وب آمازون (AWS) به آن مزیت قابل توجهی در ایجاد هوش مصنوعی مولد میدهد. زیرا AWS پیشروترین پلتفرم محاسبات ابری در جهان است که مزایای زیادی را در توسعه و استقرار هوش مصنوعی مولد ارائه میدهد. به عنوان مثال، AWS دسترسی به قدرت محاسباتی و فضای ذخیرهسازی گسترده را فراهم میکند که برای آموزش و استقرار مدلهای زبان بزرگ (LLM) مورد استفاده در هوش مصنوعی مولد ضروری است.
این LLMها میتوانند به پایگاه ذخیرهسازی داده و هزاران واحد پردازش گرافیکی (GPU) دسترسی داشته باشند. نکته مهم این است که AWS جامعه بزرگی از توسعه دهندگان و کاربران را در اختیار شرکت قرار میدهد. این انجمن میتواند در مورد برنامههای هوش مصنوعی خود بازخورد ارائه کند و به آمازون کمک کند تا فرصتهای جدید برای استفاده از هوش مصنوعی را شناسایی کند.
یک برنامه هوش مصنوعی مولد که AWS در حال حاضر به کار گرفته است آمازون لکس است. این برنامه به توسعه دهندگان کمک میکند تا رابطهای مکالمهای بسازند که زبان طبیعی را درک کرده و پاسخهای متنی ایجاد کند. همچنین آمازون Polly به توسعه دهندگان این امکان را میدهد که هر متنی را به گفتاری شبیه انسان تبدیل کنند. آمازون Rekognition نیز میتواند اشیاء، افراد و صحنهها را در تصاویر و ویدئوها شناسایی کند. همانطور که هوش مصنوعی به توسعه خود ادامه میدهد، آمازون احتمالا نقش مهمی در آینده آن ایفا خواهد کرد. این شرکت منابع، تخصص و تعهد لازم برای پیشرو بودن در هوش مصنوعی را دارد.
بهترین بخش این است که عملیات تجارت الکترونیک آمازون تا حد زیادی از تخصص هوش مصنوعی تیم AWS بهره میبرد. این پلتفرم تجارت الکترونیک از هوش مصنوعی برای شخصیسازی تجربه خرید مشتریان، بهبود خدمات به مشتریان، بهبود عملیات لجستیکی، شناسایی و جلوگیری از تقلب و ارائه مزایای دیگری استفاده میکند که شرکت را قادر میسازد تا همچنان برترین خرده فروش تجارت الکترونیک جهان باقی بماند.
نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی، آمازون را از رده خارج میکند یا به آن قدرت بیشتری میدهد؟ شما میتوانید به راحتی و از طریق زبان فارسی با Chatgpt و سایر سرویسهای هوش مصنوعی صحبت کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذرید.