ناشران خبری

اپل و همکاری با ناشران خبری برای آموزش هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

اپل قراردادهای چندساله به ارزش حداقل 50 میلیون دلار را برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی زاینده خود در مورد مقالات ناشران خبری مورد بحث قرار داده است.

به گفته چندین نفر آشنا با این بحث، اپل در هفته‌های اخیر مذاکراتی را با سازمان‌های خبری و انتشاراتی بزرگ آغاز کرده و به دنبال مجوز برای استفاده از مطالب آنها در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد این شرکت است.

افراد آگاه از مذاکرات که به شرط ناشناس ماندن در مورد مذاکرات حساس صحبت کردند، گفتند که این غول فناوری قراردادهای چند ساله به ارزش حداقل 50 میلیون دلار برای مجوز آرشیو مقالات خبری منعقد کرده است. سازمان‌های خبری که اپل با آنها تماس گرفته است عبارتند از Condé Nast، ناشر Vogue و The New Yorker. NBC News; و IAC که مالک People، The Daily Beast و Better Homes and Gardens است.

همکاری اپل با ناشران خبری

 اپل
همکاری اپل با ناشران خبری

این مذاکرات یکی از اولین نمونه‌هایی را نشان می‌دهد که چگونه اپل تلاش می‌کند تا با رقبای خود در رقابت برای توسعه هوش مصنوعی زاینده، که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تصاویر ایجاد کنند و مانند یک انسان چت کنند، پیشی بگیرد. این فناوری که کارشناسان هوش مصنوعی از آن به عنوان شبکه‌های عصبی یاد می‌کنند، با استفاده از مجموعه‌ای از عکس‌ها یا متن دیجیتال برای تشخیص الگوها ساخته می‌شود. برای مثال، با تجزیه و تحلیل هزاران عکس گربه، یک کامپیوتر می‌تواند تشخیص یک گربه را بیاموزد.

مایکروسافت، OpenAI، گوگل، متا و سایر شرکت‌ها چت‌بات‌ها و سایر محصولات ساخته شده با این فناوری را منتشر کرده‌اند. این ابزارها می‌توانند نحوه کار افراد را تغییر دهند و میلیاردها دلار فروش داشته باشند.

اما اپل در بحث عمومی A.I غایب بوده است. دستیار مجازی آن، سیری، در دهه پس از انتشار تا حد زیادی راکد مانده است. سخنگوی اپل از اظهار نظر خودداری کرد. طی تماسی با تحلیلگران ماه گذشته، تیم کوک، مدیر اجرایی این شرکت، گفت که اپل در ارتباط با A.I کار “در حال انجام” دارد. اما از توضیح بیشتر خودداری کرد.

برخی از ناشران خبری که اپل با آنها تماس گرفته بود، نسبت به اوورتور ابراز نظر نکردند. پس از سال‌ها قراردادهای تجاری بارها و بارها با شرکت‌های فناوری مانند متا، مالک فیس‌بوک، ناشران نسبت به ورود به تجارت با سیلیکون ولی محتاط شده‌اند.

به گفته سه نفر از آشنایان با مذاکرات، چندین مدیر انتشارات نگران بودند که شرایط اپل بیش از حد گسترده باشد. طرح اولیه شامل مجوزهای گسترده بایگانی ناشران از محتوای منتشر شده بود، با ناشران خبری به طور بالقوه برای هر گونه مسئولیت قانونی که می‌تواند ناشی از استفاده اپل از محتوای آنها باشد.

اپل همچنین در مورد نحوه استفاده از A.I مولد مبهم بود. به گفته مردم، یک ریسک رقابتی بالقوه با توجه به مخاطبان قابل توجه اپل برای اخبار دستگاه هایش، برای صنعت خبر.

با این حال، برخی از ناشران خبری خوشبین بودند که رویکرد اپل ممکن است در نهایت به یک مشارکت معنادار منجر شود. نکته مثبتی در مورد چشم‌انداز بلندمدت یک معامله است و رویکرد اپل برای درخواست مجوز را با رفتار سایر شرکت‌های دارای هوش مصنوعی، که متهم به جستجوی قراردادهای مجوز با سازمان‌های خبری پس از آن‌ها هستند، مقایسه می‌شود. قبلاً از محتوای خود برای آموزش مدل‌های مولد استفاده کرده بودند.

در سال‌های اخیر، مدیران اپل درباره نحوه جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای ساخت A.I مولد بحث کرده‌اند. محصولات، به گفته دو نفر از آشنایان با کار. برخی از رقبای آن متهم شده‌اند که بدون اجازه هنرمندان، نویسندگان و کدنویس‌هایی که آن‌ها را ایجاد کرده‌اند، مطالب نوشتاری را از سراسر اینترنت دریافت کرده‌اند، که منجر به شکایت‌های متعددی در مورد حق نشر شده است.

اپل تمایلی به دریافت اطلاعات از اینترنت ندارد، تا حدی به دلیل تعهد خود به حفظ حریم خصوصی. پس از اینکه در سال 2013 استارت آپ تحلیل اجتماعی Topsy را خریداری کرد، رهبری اپل از تاپسی خواست جمع‌آوری اطلاعات از توییتر را متوقف کند و گفت که این اقدام ناقض خط‌مشی شرکت در برابر جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان اپل است که ممکن است این اطلاعات را در سایت رسانه‌های اجتماعی نیز ارسال کنند.

شما هم همین حالا می‌توانید از هوش مصنوعی مولد با زبان فارسی استفاده کنید. زیگپ اولین دستیار هوش مصنوعی مولد ایرانی است. پس تا دیر شده نشده شما هم اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با زیگپ می‌توانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر لئوناردو استفاده کنید.

نوید رضایی
نوید رضایی