خدمات مسافرتی

تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات مسافرتی چگونه است؟

سرفصل‌های مقاله

هوش مصنوعی اساساً نحوه عملکرد خدمات مسافرتی را تغییر می‌دهد و تحول عظیمی را در تمامی امور مربوط به سفر خواهد گذاشت.

از زمان راه‌اندازی سرویس ChatGPT در دسامبر گذشته، شرکت‌های مسافرتی به سرعت در حال ابداع استراتژی‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تقویت تجارت هستند.

پس با ما در ادامه همراه باشید تا تاثیرات مختلف هوش مصنوعی بر عملکرد خدمات مسافرتی آشنا شوید.

تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات مسافرتی

خدمات مسافرتی
تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات مسافرتی

تقاضا و قیمت سفر

هوش مصنوعی برای پردازش و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها برای پیش بینی تقاضای سفر و تاثیر آن بر قیمت‌گذاری استفاده می‌شود. برای مثال، هوش مصنوعی ممکن است سیگنال‌هایی را درباره تقاضای سفر از منابع مختلف مانند تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، که ممکن است ترجیحات پرطرفدار در بین مسافران را نشان دهد، آشکار کند.

رایان کینگ، معاون ارشد شرکت خدمات نرم‌افزاری هتل‌داری Shiji Americas گفت که هوش مصنوعی مولد احتمالاً سیگنال‌هایی را درباره تقاضای سفر از منابع اطلاعاتی مختلف آشکار می‌کند.

شان اونیل، سردبیر ارشد Hospitality، گزارش داد که پیشرفت‌های فناوری در آینده ممکن است قیمت‌گذاری پویا را برای هتل‌ها فراهم کند. به عنوان مثال، یک اتاق رو به دریا بسیار بزرگ که اغلب در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود، می‌تواند قیمت بالاتری داشته باشد. کینگ گفت که حتی ممکن است پلتفرم‌های نرم‌افزار مدیریت درآمد، نرخ‌هایی را برای اتاق‌های خاص بر اساس درک آن اتاق‌ها تعیین کنند.

خدمات مشتری شخصی‌سازی شده

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که کمک کند چگونه شرکت‌های مسافرتی خدمات فوق‌شخصی به مشتریان ارائه دهند. برندهای بزرگ هتل، آژانس‌های مسافرتی آنلاین و سایر شرکت‌ها برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی پیشرفته در خدمات مسافرتی خود اقدام کرده‌اند.

جولیا کلارک، مدیر ارشد فنی محصولات خدمات هوش مصنوعی برای Amazon Personalize، در کنفرانس فناوری مسافرتی HITEC در ماه ژوئن پیش‌بینی کرد که برندهای مسافرتی از هوش مصنوعی مولد برای شخصی‌سازی برنامه‌های سفر استفاده می‌کنند و به آنها امکان افزایش وفاداری مشتریان را می‌دهد. AWS اعلام کرد که یک برنامه 100 میلیون دلاری جدید برای کمک به مشتریان در توسعه پلتفرم‌های تولید شده با هوش مصنوعی راه اندازی کرده است.

جاستین داوز، گزارشگر فناوری سفر گفت که AWS قبلاً به Hyatt کمک کرده است تا توصیه‌های شخصی‌سازی شده را برای مشتریان ارائه دهد، از جمله پیشنهاد هتل‌هایی که با علایق آنها مطابقت دارد. Hyatt اعلام کرد که در شش ماه اول که شروع به کار با AWS کرد، 40 میلیون دلار افزایش درآمد داشته است.

برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb پیش‌بینی کرده است که صنعت سفر شاهد خدمات مشتریان بیشتر با هوش مصنوعی خواهد بود. چسکی گفت که معتقد است مسافران همچنان می‌خواهند از یک انسان کمک بگیرند، اما انسانی که هوش مصنوعی به او کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی و رزرو سفر

هوش مصنوعی نقش مهمی در برنامه‌ریزی و رزرو سفر مسافران ایفا می‌کند. به عنوان مثال، Priceline یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی، فهرستی از توصیه‌های انتخاب هتل و امنیت پرداخت را به مسافران ارائه می‌دهد. آنها همچنین یک ربات‌چت هوش مصنوعی به نام پنی راه‌اندازی کردند که می‌تواند به عنوان راهنمای محلی، تماس با رزورشن و دربان به صورت ۲۴ ساعته عمل کند.

شرکت‌های مسافرتی زیادی وجود دارند که از ابزارهای رزرو مبتنی بر هوش مصنوعی برای خدمات مسافرتی استفاده می‌کنند. علاوه بر پرایس لاین، غول‌های مسافرتی دیگری مانند Expedia، Booking.com و Tripadvisor نیز وارد بازی هوش مصنوعی شده‌اند. Expedia در آوریل 2023 به اولین آژانس مسافرتی آنلاین بزرگ در غرب تبدیل شد که یک ربات‌چت برنامه‌ریزی سفر با پشتیبانی از ChatGPT در برنامه تلفن همراه خود ادغام کرد.

Booking.com، در ماه ژوئن از برنامه‌ریزی سفر هوش مصنوعی در برنامه تلفن همراه خود رونمایی کرد. این شرکت گفت که این پلتفرم سوالاتی در مورد مقاصد و اقامتگاه‌ها ارائه خواهد کرد. Booking.com همچنین اشاره کرد که برنامه‌ریز سفر آن علاوه بر ابزارهای هوش مصنوعی خود، از ChatGPT به عنوان پایه و اساس خود استفاده می‌کند.

Tripadvisor در ماه جولای یک برنامه‌ریز سفر مبتنی بر OpenAI را راه‌اندازی کرد که بر تجربیات و رزرو غذا متمرکز بود. مسافرانی که از ابزار برنامه‌ریزی Tripadvisor استفاده می‌کنند می‌توانند به سادگی مواردی مانند مقصد، تاریخ سفر و فعالیت‌های مورد علاقه خود را پر کنند.

مبارزه با کمبود نیروی کار

رهبرانی که در کنفرانس سرمایه‌گذاری صنعت مهمان‌نوازی بین‌المللی NYU 2023 در نیویورک در ماه ژوئن صحبت می‌کردند، گفتند زمان آن رسیده است که استراتژی جدیدی را تطبیق دهیم که متکی به افزایش دستمزد نباشد و در عوض از هوش مصنوعی برای افزایش سطح کارکنان استفاده کند. طبق گزارش انجمن هتل‌ها و اقامتگاه‌های آمریکا، تقریباً 82 درصد از هتل‌های ایالات متحده در ماه ژوئن با کمبود نیروی کار مواجه شدند که نسبت به ژانویه سه درصد افزایش داشته است.

بنیانگذار HiJiffy تیاگو آرخو گفت که این استارتاپ در طول همه‌گیری کویید 150 درصد رشد کرده است. او گفت: با کمبود کارکنان آنها سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند فرآیندها را خودکار کنند.

به نظر می‌رسد که تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات مسافرتی بیش از سایر صنایع باشد. شما هم می‌توانید همین حالا از طریق زبان فارسی به موتور‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و لئوناردو دسترسی پیدا کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زی‌گپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.

نوید رضایی
نوید رضایی