هوش مصنوعی

بازگشت به مدرسه با حضور هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

به گزارش نشنال، تست‌های نوشته شده، پاسخ‌دهی شده و علامت‌گذاری شده با کمک هوش مصنوعی در بریتانیا استفاده خواهند شد و همچنین از مدارس و دانشگاه‌ها خواسته شده که با حضور هوش مصنوعی از فناوری‌هایی مانند ChatGPT استفاده کنند.

به گفته مربیان، دانش‌آموزان و دانش‌‌جویان همچنین می‌توانند اجازه استفاده از هوش مصنوعی را به‌عنوان شکلی از “آزمون کتاب باز” داشته باشند و باید تشویق شوند تا آزادانه در مورد استفاده از مدل‌های زبان بزرگ صحبت کنند.

الکس شاراشکین، مدیر تحقیق و نوآوری در هیئت آزمون AQA، گفت: «در برخی زمینه‌ها، ممکن است اجازه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی کاملاً معتبر باشد، همانطور که برخی آزمون‌ها به داوطلبان اجازه می‌دهد از ماشین‌حساب‌ها یا موتورهای جستجو استفاده کنند.

مانند گوگل و ویکی‌پدیا قبل از آن، ظهور ChatGPT و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را در مورد تقلب در امتحانات و یکپارچگی آموزش ایجاد کرده است. اما حضور هوش مصنوعی در جامعه چه بخواهیم و چه نخواهیم ادامه‌دار خواهد بود.

حضور هوش مصنوعی در مدرسه

حضور هوش مصنوعی
حضور هوش مصنوعی در مدرسه

رویکرد دیگر می‌تواند این باشد که از دانش‌آموزان و دانش‌‌جویان بخواهیم تا پاسخ‌هایی را با ChatGPT ایجاد کنند و سپس در مورد کاستی‌های آنچه تولید شده است بحث کنند. دانشگاه از دانشجویان دعوت کرده است که به طور ناشناس در مورد نحوه استفاده از این فناوری اظهار نظر کنند.

مؤسسه تونی بلر، اندیشکده نخست وزیر سابق، از «آموزش آینده‌ساز» برای پر کردن شکاف بین تحصیل فعلی و تقاضاهای بازار کار فردا صحبت کرده است. واقعا بهترین توصیه‌ای داریم این است که گفتگوهای آزاد را با دانش‌آموزان خود داشته باشیم و فقط تصور نکنیم که آنها از آن به گونه‌ای استفاده می‌کنند که ما فکر می‌کنیم ممکن است باشد.

این مؤسسه می‌گوید که دانش‌آموزان به‌جای «آموزش مستقیم و حفظ کردن» برای «شکوفایی در محیط‌های کاری دیجیتالی» به مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی و خلاقیت نیاز دارند.

چگونه در عصر هوش مصنوعی دانش‌آموزان را تست کنیم؟

یکی از چالش‌های کلیدی معلمان، نوشتن سؤالاتی است که باهوشی افراد را حتی اگر ChatGPT پشت میز خود داشته باشند، آزمایش کند.

هیئت آزمون OCR می‌گوید که از ماه نوامبر، حضور هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان برای تحقیقات اولیه قابل قبول خواهد بود، که «هیچ تفاوتی با مشاوره مقالات یا کتاب‌های منتشر شده یا مرور در موتورهای جستجو ندارد». آنها همچنین می‌توانند از دو یا سه جمله متن تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کنند.

کیانا جعفری میمندی، دانشمند پژوهشی در دانشگاه ویرجینیا، گفت: امتحانات و تکالیف باید طوری طراحی شوند که حتی با حضور هوش مصنوعی همچنان چالش برانگیز باقی بمانند. در حالی که مدل‌های زبان بزرگ می‌توانند پاسخ‌ها را ارائه دهند، درست مانند نتایج موتورهای جستجو، اما پاسخ آنها همیشه درست نیست.

اما معلمان نیز می‌توانند برای نوشتن سؤالات به هوش مصنوعی مراجعه کنند، به‌ویژه در موضوعات علمی که فضای کمتری برای تفسیر وجود دارد. لورا گولد، که به مدت 10 سال معلم علوم در بریتانیا بوده است، گفت که مدل‌های زبانی «ابزاری واقعاً جالبی» است که می‌تواند در زمان و انرژی صرفه‌جویی کند.

آنچه هوش مصنوعی می‌گوید

National یک سوال را برای هوش مصنوعی مطرح کرد تا ببیند به چه جوابی می‌رسد: چگونه آزمون‌هایی بنویسید یا وظایفی را تنظیم کنید که استفاده از هوش مصنوعی برای تقلب در آنها دشوار باشد؟ سه ابزار هوش مصنوعی با تاکید بر سوالات باز، پاسخی کم و بیش یکسان دادند.

ChatGPT پیشنهاد کرد: «به عنوان مثال، به جای پرسیدن «2 + 2 چیست؟»، می‌توانید بپرسید «مفهوم جمع را در ریاضیات توضیح دهید».

برنامه دوم، Wordtune، گفت که آزمایش در چندین زمینه به طور همزمان مانند درک مفهومی و تفکر انتقادی می‌تواند ربات‌های هوش مصنوعی را شکست دهد که «اغلب در زمینه‌های خاص برتری دارند.

بارد، ربات چت گوگل، گفت که می‌توان از دانش‌آموزان و دانش‌‌جویان درخواست کرد که «استدلال خود را توضیح دهند» تا نشان دهند که صرفاً حقایق را حفظ نمی‌کنند.

این مهم است که توجه داشته باشید که هیچ آزمون یا وظیفه‌ای کاملاً در برابر تقلب مصون نیست، اما با پیروی از این نکات، می‌توانید تقلب را برای هوش مصنوعی دشوارتر کنید.

شما می‌توانید به راحتی و از طریق زبان فارسی با Chatgpt و سایر سرویس‌های هوش مصنوعی صحبت کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زی‌گپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.

نوید رضایی
نوید رضایی