[vc_row][vc_column][vc_column_text]بانکهای بزرگ و شرکتهای فینتک ادعا میکنند که در حال استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند، زیرا هیاهویی که پیرامون این فناوری وجود دارد قرار نیست که از بین برود اما همچنان نگرانیهایی در مورد خطرات احتمالی آن وجود دارد.
در کنفرانس فینتک Money 20/20 در آمستردام، هلند، مدیران بانکهای بزرگ و شرکتهای مالی آنلاین، هوش مصنوعی مولد را ستایش کردند و آن را «انفجار نوآوری» نامیدند و گفتند که این فناوری میتواند در زمینههایی که ما فکر هم نمیکردیم، نوآوریهای جدیدی به وجود آورد.[/vc_column_text][vc_btn title=”استفاده از هوش مصنوعی به زبان فارسی” style=”3d” color=”primary” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fzigap.ir%2F|target:_blank”][/vc_column][/vc_row]
چالپاتی نتی، رئیس بخش هوش مصنوعی در شبکه پیامرسانی بانکی سوئیفت، پیشرفت انجام شده در ChatGPT و GPT-4 را «حیرتانگیز» توصیف کرد.
استفاده از هوش مصنوعی مولد در بانک

ABN Amro یکی از غولهای بانکی هلندی است که به صورت آزمایشی از هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای خود استفاده میکند. آنریه وروگدینهل، مدیر ارشد بازرگانی بخش بانکداری شخصی و تجاری ABN Amro، در یک پنل نشان داد که از این فناوری برای خلاصه کردن خودکار مکالمات بین کارکنان بانک و مشتریان استفاده میکند. همچنین از آن برای کمک به کارکنان خود برای جمعآوری دادههای مشتریان و پاسخگویی به سؤالات و اجتناب از سؤالات تکراری نیز استفاده میشود.
در همین حال، در یک جلسه غیرعلنی درباره کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی، دو مدیر بانکی توضیح دادند که چگونه از این فناوری برای بهبود روابط داخلی خود و تجزیه و تحلیل نحوه رفتار مشتریان استفاده میکنند.
اما رئیس بخش تجزیه و تحلیل پیشرفته در بانک اسپانیایی BBVA، گفت که وام دهنده رویکردی محافظه کارانه را در مورد هوش مصنوعی در پیش گرفته است و افزود که در این مرحله، هوش مصنوعی مولد “هنوز زود” و “نابالغ” است. یک مسئله مهم این است که سیستمهای هوش مصنوعی پیشرفته نیاز به پردازش حجم عظیمی از دادهها دارند. به این ترتیب، او اضافه کرد که در این مرحله، درگیر کردن اطلاعات حساس مشتریان بسیار خطرناک است.
در ماه مارس، مارکو آرجنتی، مدیر ارشد اطلاعات گلدمن ساکس، به CNBC گفت که این بانک در حال آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی مولد است تا به توسعهدهندگان خود کمک کند. اخیراً هم، گلدمن اولین استارتآپ داخلی بانک (یک شبکه اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی)، به نام لوئیزا، راهاندازی کرد. رفتن به سمت هوش مصنوعی بخشی از تلاش این شرکت برای توسعه خدمات پرداخت دیجیتال بانک است.
ورود هوش مصنوعی به بخش اصلی بانکها

هوش مصنوعی بیشتر به عنوان یک دستیار دیجیتالی نه به عنوان بخشی اصلی از خدمات بانکها بوده است.
مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت فناوری نظارتی ایسلندی Lucinity، توضیح داد که چگونه میتوان از هوش مصنوعی برای کمک به یک حوزه کلیدی در امور مالی استفاده کرد: مبارزه با جرم و جنایت. ابزار هوش مصنوعی این شرکت به نام Luci، با هدف کمک به متخصصان در انجام تحقیقات خود، ساخته شده است. این شرکت از Luci در یک پرونده پولشویی استفاده کرد. این ابزار هوش مصنوعی پرونده را تجزیه و تحلیل کرد و آنچه را دید توصیف و سپس یک بررسی مستقل را تکمیل کرد.
البته در این مورد، هوش مصنوعی بیشتر بهعنوان یک منبع عمل میکند تا به کارمند در پیدا کردن دادهها کمک کند نه اینکه جایگزین نقش فردی شود که به دنبال گزارشهای فعالیتهای مشکوک است. بانک ها امسال 274 میلیارد دلار برای پیشگیری از پولشویی هزینه کردند. Luci در کاهش زمان صرف شده برای بررسی اینکه آیا چیزی کلاهبرداری است یا پولشویی، بسیار کمک میکند.
شرکت کنندگان در Money 20/20 میگویند که تمام جذابیت هوش مصنوعی برای بانکهای بزرگ و شرکتهای فینتک، کاهش بالقوه زمان و هزینهای است که برای انجام کارهایی که ممکن است روزها برای کارمندان طول بکشد، صرف شود.
نیکلاس گوسک، مدیر اجرایی Taktile، نیز اذعان کرد که با توجه به کمبود دادههای در دسترس عموم، استفاده از هوش مصنوعی در بخش مالی چالش برانگیز است. اما او تاکید کرد که میتواند یک ابزار مهم برای کاهش هزینههای عملیاتی شرکتها و بهبود کارایی آنها باشد.
نظر شما در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در بانکها چیست؟ آیا اینکار به راحتی قابل اجرا است؟ شما میتوانید به راحتی و از طریق زبان فارسی با ChatGPT و سایر سرویسهای هوش مصنوعی صحبت کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذرید.