شرکت‌های بزرگ درباره هوش مصنوعی

هشدار بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی نسبت به افزایش خطر هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله
شارژ خریدن

مطالعه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شرکت‌های گروه Fortune 500 در آخرین گزارش‌های سالانه خود از فناوری هوش مصنوعی به عنوان یک خطر بالقوه یاد کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی از پرونده‌های شرکتی که نشان می‌دهد چگونه فناوری نوظهور هوش مصنوعی می‌تواند تحول صنعتی گسترده ایجاد کند، بیش از نیمی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده هوش مصنوعی را یک خطر بالقوه برای تجارت خود می‌دانند.

نگرانی شرکت‌های بزرگ درباره هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
شرکت‌های بزرگ فناوری و هوش مصنوعی

بر اساس تحقیقات Arize AI، یک پلتفرم تحقیقاتی که مشاغل بزرگ را ردیابی می‌کند، به طور کلی، 56 درصد از شرکت‌های گروه Fortune500 در جدیدترین گزارش‌های سالانه خود از هوش مصنوعی به عنوان “عامل خطر” یاد کردند. این رقم از 9 درصد در سال 2022 جهشی قابل توجه به شمار می‌رود.

در مقابل، تنها 33 شرکت از 108 شرکت که به طور خاص هوش مصنوعی زاینده را مورد بحث قرار دادند فناوری‌ای که قادر به ایجاد متنی شبیه انسان و تصاویر واقعی است – آن را به عنوان یک فرصت قلمداد کرده‌اند. 

این شرکت‌ها در گزارش‌های سالانه خود اعلام کردند که مزایای بالقوه هوش مصنوعی شامل کارایی هزینه، مزایای عملیاتی و تسریع نوآوری است. با این حال بیش از دو سوم از شرکت‌های آن گروه هوش مصنوعی زاینده را به عنوان یک خطر مشخص کردند.

افشاگری‌ها نشان می‌دهد که تاثیر هوش مصنوعی زاینده در حال حاضر در مجموعه‌ای از صنایع و در اکثر بزرگ‌ترین شرکت‌های فهرست‌شده در ایالات متحده احساس می‌شود.

cta-gif-album-m
cta-gif-album

فناوری یادگیری ماشینی طی دو سال گذشته از زمان انتشار چت‌بات محبوب ChatGPT توسط OpenAI در نوامبر 2022 رشد کرده است. از آن زمان، شرکت‌های بزرگ فناوری ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند سرمایه‌گذاری و صدها استارتاپ راه‌اندازی کرده‌اند.

در میان شرکت‌های Fortune500، ریسک‌های هوش مصنوعی ذکر شده در گزارش‌های مالی سالانه امسال شامل رقابت بیشتر می‌شود، زیرا اتاق‌های هیئت‌مدیره نگران این هستند که شاید نتوانند همگام با رقبایی که بهتر از این فناوری استفاده می‌کنند، حرکت کنند.

سایر آسیب‌های احتمالی شامل مسائل مربوط به شهرت یا عملیات است، مانند گرفتار شدن در دام نگرانی‌های اخلاقی در مورد تاثیر بالقوه هوش مصنوعی بر حقوق بشر، مشاغل و حریم خصوصی.

برخی از صنایع بیش از سایرین نگران هوش مصنوعی هستند

بیش از 90 درصد از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی ایالات متحده، و همچنین 86 درصد از گروه‌های نرم‌افزاری و فناوری، اعلام کردند که سیستم‌های هوش مصنوعی در حال رشد سریع امسال یک خطر تجاری محسوب می‌شوند.

بیش از دو سوم از شرکت‌های مخابراتیFortune500  و بیش از نیمی از شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی، خرده‌فروشی، مصرف‌کننده و هوافضا به سرمایه‌گذاران هشدار دادند.

به عنوان مثال، نتفلیکس، سرویس استریم 290 میلیارد دلاری، هشدار داد که رقبا می توانند با استقرار هوش مصنوعی نسبت به آن سرویس برتری کسب کنند که این برتری بر توانایی نتفلیکس برای رقابت موثر و بر نتایج عملیات این شرکت تاثیر منفی می‌گذارد.

گروه مخابراتی موتورولا هم می‌گوید: «هوش مصنوعی ممکن است همیشه آن‌طور که در نظر گرفته شده عمل نکند و مجموعه داده‌ها ممکن است ناکافی یا حاوی اطلاعات غیرقانونی، جانب‌دارانه، مضر یا توهین‌آمیز باشد که می‌تواند بر درآمد و شهرت آن تاثیر منفی بگذارد.»

برخی از شرکت‌ها به خطرات مالی مربوط به استفاده در حال تکامل از سیستم‌های هوش مصنوعی، مانند هزینه‌های افزایش‌یافته و غیرقابل پیش‌بینی اشاره کردند.

Salesforce، یک تجارت نرم‌افزاری به ارزش 250 میلیارد دلار، می‌گوید که استفاده از هوش مصنوعی “مسائل اخلاقی نوظهور” در مورد جمع آوری داده‌ها و حفظ حریم خصوصی را ارائه می‌دهد. این شرکت می‌گوید حاشیه سود آن می‌تواند تحت‌تاثیر «عدم اطمینان» در مورد برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در حال ظهور باشد، که به این معنی است که احتمالا باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه و آزمایش مدل‌های جدید انجام دهد.

نگرانی‌های حقوقی و اخلاقی درباره هوش مصنوعی

خطرات حقوقی، نظارتی و امنیت سایبری هوش مصنوعی نیز یکی از موضوعات رایج در بین شرکت‌های Fortune500  بود.

غول سرگرمی دیزنی هشدار داد که «قوانین حاکم بر پیشرفت‌های فناوری جدید» مانند هوش مصنوعی زاینده «بی‌ثبات باقی می‌مانند» که می‌تواند به مدل کسب‌وکار فعلی‌اش ضربه بزند، مانند جریان‌های درآمدی برای استفاده از مالکیت معنوی و نحوه ایجاد محصولات سرگرمی.

Viatris، گروه دارویی که از فایزر جدا شده بود، هشدار داد که استفاده از راه حل‌های هوش مصنوعی توسط کارمندان یا تامین‌کنندگان “می‌تواند منجر به افشای عمومی اطلاعات محرمانه” و همچنین “دسترسی غیرمجاز” به داده‌های شخصی مربوط به کارمندان، شرکت‌کنندگان کارآزمایی بالینی یا دیگران شود. 

در میان معدود شرکت‌هایی که هوش مصنوعی را به عنوان یک مزیت بالقوه معرفی می‌کنند، گروه‌های مراقبت‌های بهداشتی Quest Diagnostics و Cigna هستند که می‌گویند هوش مصنوعی زاینده بخش‌هایی از کسب‌وکار مانند خدمات مشتری، پردازش نمونه و تجزیه‌و‌تحلیل ادعاها را بهبود می‌بخشد، و آژانس تبلیغاتی IPG که می‌گوید در حال افزودن ابزار هوشمندی برای ایجاد محتوا در سراسر طیف بازاریابی است.

منبع: ft

مهران
زیگپ یک دستیار هوش مصنوعی مولد (زاینده) فارسیه. این دستیار با اتصال به قدرتمندترین موتورهای هوش مصنوعی دنیا، شما را به دنیای بی‌کران هوش مصنوعی مولد می‌بره و امکانات متعددی رو براتون فراهم می‌کنه: از تولید محتوا و ایده‌پردازی گرفته تا آموزش و سرگرمی.

عضویت در خبرنامه

(Required)
© All rights reserved for zigap.ir
اولین چت بات هوش مصنوعی فارسی!