حفاظت در برابر هوش مصنوعی

بیلی آیلیش و نیکی میناژ خواهان حفاظت در برابر هوش مصنوعی هستند

سرفصل‌های مقاله

گروهی متشکل از 200 موسیقیدان سرشناس مانند بیلی آیلیش، نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده‌اند که خواستار محافظت در برابر هوش مصنوعی است که موسیقی، صدا و ساخته‌های هنرمندان انسانی را تقلید می‌کند. 

امضاکنندگان این نامه از سبک‌ها و نسل‌های مختلف موسیقی هستند، از ستارگان جوانی مانند «بیلی آیلیش» و «جی بالوین» و «نیکی میناژ» گرفته تا بزرگانی مانند «استیوی واندر» و گروه REM. بازماندگان «فرانک سیناترا» و «باب مارلی» هم از دیگر امضاکنندگان این نامه محسوب می‌شوند.

این نامه که توسط گروه Artist Rights Alliance صادر شده است، تقاضای گسترده‌ای را مطرح می‌کند که طی آن شرکت‌های فناوری باید متعهد شوند که ابزارهای هوش مصنوعی را که باعث تضعیف یا جایگزینی ترانه‌سرایان و هنرمندان انسانی می‌شود، توسعه ندهند.

در متن این نامه آمده است: «این حمله به خلاقیت انسان باید متوقف شود. ما باید در برابر استفاده غارتگرانه از هوش مصنوعی برای سرقت صداها و تقلید از هنرمندان حرفه‌ای، نقض حقوق سازندگان و تخریب اکوسیستم موسیقی محافظت کنیم.»

این نامه خواستار ممنوعیت کامل استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی یا تولید نیست و می‌گوید که استفاده مسئولانه از این فناوری می‌تواند مزایایی برای صنعت داشته باشد.

تولیدکنندگان موسیقی در سال‌های اخیر از ابزارهای هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی استفاده کرده‌اند، در یک مورد از هوش مصنوعی برای جدا کردن آواز «جان لنون» از یک آهنگ دموی قدیمی و استفاده از آن‌ها برای ایجاد آهنگ «جدید» بیتلز استفاده کردند که سال گذشته منتشر شد.

نامه Artist Rights Alliance بخشی از مخالفت گسترده هنرمندان و پدیدآورندگان علیه استفاده از هوش مصنوعی زاینده است، زیرا این فناوری همچنان در حوزه مسائل اخلاقی و قانونی پیرامون نقض حق چاپ و حقوق کار دچار مشکل است و کپی‌رایت را رعایت نمی‌کند. 

اتحادیه‌های هنرمندان و سازمان‌های مدافع تلاش کرده‌اند قانون‌گذاران و شرکت‌های فناوری را برای تنظیم مقررات استفاده از هوش مصنوعی تحت فشار قرار دهند، در حالی که استودیوها به پتانسیل این فناوری برای کاهش هزینه‌های تولید علاقه‌مند شده‌اند.

نگرانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن آهنگ‌ها و فیلم‌نامه‌ها، یا تولید تصاویر و ویدیوهای بازیگران و هنرمندان، در مرکز چندین مذاکره برای عقد قرارداد و اعتصابات اتحادیه‌های صنعت سرگرمی در سال 2023 بود. 

گسترش تصاویر غیراخلاقی جعلی «تیلور سوییفت» توسط هوش مصنوعی نیز باعث توجه بیشتر به استفاده مخرب از دیپ‌فیک‌ها شد و در اوایل سال جاری قانون‌گذاران را بر آن داشت تا لایحه‌ای را با هدف جرم‌انگاری تصاویر نامناسب جعلی و تولید‌شده توسط هوش مصنوعی ارائه کنند. همین هفته گذشته، OpenAI سازنده ChatGPT، انتشار برنامه‌ای را که قادر به تقلید صدای افراد است، به دلیل نگرانی‌های امنیتی به تعویق انداخت.

در ماه مارس، «تنسی» به اولین ایالت ایالات متحده تبدیل شد که قانونی را به طور مستقیم برای محافظت از موسیقیدانان در برابر تولید تقلید صوتی آن‌ها توسط هوش مصنوعی برای اهداف تجاری تصویب کرد. 

این قانون تضمین شباهت، صدا و امنیت تصویر که «قانون الویس» نام دارد، از اول ژوئیه اجرایی می‌شود و تکرار صدای هنرمندان بدون رضایت آن‌ها را غیرقانونی می‌داند. 

این قانون به کار و آثار هنرمندان که به عنوان داده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود، توجهی نکرده است؛ رویه‌ای که منجر به شکایت‌های متعدد علیه شرکت‌هایی مانند OpenAI و در نامه به آن اشاره شده است.

در این نامه آمده است: «برخی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌ها بدون اجازه از کار ما برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این تلاش‌ها مستقیما با هدف جایگزینی آثار هنرمندان انسانی با مقادیر انبوهی از «صداها» و «تصاویر» ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود که به‌طور قابل‌توجهی منابع حق امتیازی را که به هنرمندان پرداخت می‌شود، کاهش می‌دهد.»

Artist Rights Alliance یک سازمان غیرانتفاعی است که توسط پیشکسوتان صنعت موسیقی مانند «روزان کش» – دختر جانی کش – عضو هیئت مدیره اداره می‌شود. مشخص نیست این سازمان چگونه هنرمندانی را که این نامه را امضا کرده‌اند، جذب کرده است.

بازماندگان به نمایندگی از هنرمندان درگذشته نیز در میان امضاکنندگان این نامه هستند. بحث‌های زیادی در صنعت سرگرمی در مورد چگونگی استفاده از صدای تقلیدی هنرمندان پس از مرگ آن‌ها وجود دارد.

 تاکنون چندین نسخه هوش مصنوعی از بازیگران و موسیقیدانان درگذشته در فیلم، بازی‌های ویدیویی و تلویزیون در سال‌های اخیر ظاهر شده که بحث‌های اخلاقی زیادی را به وجود آورده است.

همان‌طور که ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس عموم و فراگیرتر می‌شوند، موسیقیدانان به طور فزاینده‌ای مجبور شده‌اند موضعی در مورد استفاده مجاز از هوش مصنوعی اتخاذ کنند.

 تعداد کمی از هنرمندان، مانند «گریمز» توانایی هوش مصنوعی زاینده برای ایجاد شبیه‌سازهای کارشان را به عنوان فرصتی برای آزمایش یا تشویق طرفداران به ساختن آهنگ‌هایی با الهام از آثار خود می‌دانند.

سایر موسیقیدانان احساسات منفی بیشتری نسبت به تقلید از سبک‌های موسیقی خود ابراز کرده‌اند. در ژانویه سال گذشته، یکی از طرفداران از ChatGPT خواست تا اشعاری را به سبک خواننده و ترانه‌سرا، «نیک کیو» بسازد و از این هنرمند پرسید که نظر او در مورد نتیجه چیست.

کیو در پاسخ گفت: «این آهنگ آشغال است، هجویه عجیبی است از انسان بودن.»

مهران
مهران