چتبات محبوب ChatGPT قابلیتهای جدیدی برای خرید آنلاین به امکانات خود اضافه کرده و دامنه نفوذ هوش مصنوعی خود را به حوزهای گسترش داده است که معمولاً تحت سلطه سایتهای رسانهای و رقبایی همچون آمازون و گوگل بوده است.
این شرکت اعلام کرد که بهروزرسانی جدید به کاربران این امکان را میدهد که راحتتر قیمتها و نظرات کاربران را مشاهده کنند و به لینکهای مستقیمی برای خرید محصولات پیشنهادی شخصیسازیشده دسترسی داشته باشند.
شرکت مادر OpenAI اعلام کرده است که انتخاب این محصولات «به طور مستقل انجام میشود و تبلیغاتی نیستند».
قابلیت خرید آنلاین در ChatGPT
این شرکت که در سال ۲۰۲۲ با پیشرفتهای فناوری خود موج جدیدی از تب هوش مصنوعی را به راه انداخت، سال گذشته ابزار جستجوی خود را معرفی کرد. آنها میگویند که این ابزار یکی از محبوبترین و سریعترین ویژگیهای رشد یافته در میان کاربران بوده است؛ بهطوریکه طی هفته گذشته بیش از یک میلیارد جستجو انجام شده است.
با این حال، گوگل همچنان بازیگر مسلط در بازار جستجو است و طبق برآورد تحلیلگران، حدود ۸۹٪ از ترافیک جهانی را در اختیار دارد. البته سهم گوگل در ماههای اخیر اندکی کاهش یافته است.
افزودن قابلیت خرید به جستجوی ChatGPT، OpenAI را در رقابتی مستقیمتر با گوگل و همچنین وبسایتهایی که بررسی محصولات ارائه میدهند — همچون نیویورک تایمز و سایر ناشران — قرار میدهد.
آمازون نیز سال گذشته دستیار خرید مبتنی بر هوش مصنوعی خود را معرفی کرد و رقیب دیگری به نام Perplexity نیز ابزار خرید مخصوص به خود را دارد.
OpenAI اعلام کرد که هدف از این بهروزرسانی «سریعتر کردن فرآیند یافتن، مقایسه و خرید محصولات» است. این قابلیت برای همه کاربران فعال خواهد شد، اگرچه چند روز طول میکشد تا بهطور کامل برای همه عرضه شود.
این تغییر یکی از چندین بهروزرسانی بود که OpenAI روز دوشنبه در قالب یک آپدیت گستردهتر برای محصول جستجوی خود معرفی کرد.
همچنین OpenAI قابلیتی معرفی کرد که کاربران بتوانند از طریق پیامرسانی به ChatGPT نتایج زنده مسابقات ورزشی را دریافت کنند و پاسخهای این ربات شامل منابع ارجاعی متعدد باشد.
منبع: BBC