نولان در این مصاحبه گفته که مدتهاست خطرات پیرامون هوش مصنوعی و سیطره آن روی دیوار نوشته شده بود و کسی به آن توجه چندانی نمیکرد، اما حالا که این فناوری شغل روزنامهنگاری و اصحاب رسانه را مورد تهدید قرار داده، همهجا از آن صحبت میشود!
کارگردان «دانکرک» در این باره گفت: «رشد هوش مصنوعی از نظر سیستمهای تسلیحاتی و مشکلاتی که قرار است ایجاد کند، برای سالهای زیادی آشکار بوده است. تعداد کمی از روزنامهنگاران زحمت نوشتن در مورد آن را به خود دادند. اکنون که یک چتبات مثل ChatGPT وجود دارد که میتواند برای یک روزنامه محلی مقاله بنویسد، ناگهان ظهور هوش مصنوعی تبدیل به بحران شده است.»
کریستوفر نولان و استفاده از هوش مصنوعی
نولان مشکل اساسی هوش مصنوعی را مسئلهای بسیار ساده میداند: بسیاری از شرکتها میخواهند از این فناوری برای فرار از مسئولیتهای خود استفاده کنند.
نولان ادامه داد: «اگر ما این دیدگاه را که هوش مصنوعی قدرتمند است تایید میکنیم، این دیدگاه را تایید کردهایم که این فناوری میتواند مسئولیتهای افراد را در قبال اعمالشان کاهش دهد؛ از لحاظ نظامی، اجتماعی و اقتصادی، هر چه باشد. بزرگترین خطر هوش مصنوعی این است که ما این ویژگیهای خداگونه را به آن نسبت میدهیم و بنابراین خودمان را رها میکنیم. من نمیدانم زیربنای اسطورهای این کار چیست، اما در طول تاریخ این تمایل انسانها وجود دارد که بتهای دروغین بسازند، چیزی را با شمایل انسان بسازند و سپس بگویند که ما قدرتهای خداگونه داریم، زیرا این کار را انجام دادیم.»
کریستوفر نولان تاکید کرده که هوش مصنوعی خطری واقعی دارد این خطر «فرار از مسئولیت است».
کارگردان فیلم «ممنتو» البته ضمن برشمردن خطرات هوش مصنوعی میگوید: «من احساس میکنم که هوش مصنوعی میتواند ابزار بسیار قدرتمندی برای ما باشد. من به آن خوشبین هستم. من واقعا خوشبینم.»
او در ادامه این گفتگو پیشنهاد میکند که به هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نگاه کنیم؛ ابزاری که وقتی شخصی از آن استفاده میکند، باید مسئولیت استفاده از آن را نیز بپذیرد. از نظر او اگر به هوش مصنوعی وجهای انسانی داده شود، مشکلات بزرگی پیش روی بشر خواهد بود.
هوش مصنوعی در حال حاضر راه خود را به هالیوود باز کرده است. همین هفته گذشته، «پل مککارتنی» یکی از اعضای گروه افسانهای «بیتلز» فاش کرد که از هوش مصنوعی برای ویرایش و بهینهسازی یک ساخته قدیمی از «جان لنون» فقید استفاده شده تا آهنگی جدید از بیتلز بسازد که آخرین آهنگ رسمی گروه نام بگیرد.
«ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» که قرار است سود سرشاری نصیب «دیزنی» کند نیز از هوش مصنوعی و فناوری دیپفیک برای جوانسازی «هریسون فورد» استفاده میکند. فناوری هوش مصنوعی به آرشیو شرکت Lucasfilm از فیلمها و عکسهای جوانی فورد دسترسی داشت و توانست از تصاویر از قبل موجود، برای جوانسازی دقیق بازیگر استفاده کند.
نولان به نشریه Wired گفت: «کل یادگیری ماشینی که در فناوری دیپفیک اعمال میشود، یک گام فوقالعاده به جلو در زمینه جلوههای بصری و صوتی است. چیزهای شگفتانگیزی در پیش خواهد بود. در طولانیمدت، از نظر ساخت اتمسفر، از نظر ساخت یک در یا پنجره، از نظر ادغام دادههای انبوه از ظاهر اشیا، و نحوه واکنش نور به مواد. ما به واسطه هوش مصنوعی ابزارهای بسیار قدرتمندی در اختیار خواهیم داشت.»
اما آیا نولان از فناوری هوش مصنوعی در فیلم هایش استفاده خواهد کرد؟
کریستوفر نولان پاسخ میدهد: «من یک فیلمساز سنتی آنالوگ بداخلاق هستم. من با نگاتیو فیلمبرداری و سعی میکنم برای بازیگران محیطی واقعی بسازم. موضع من در مورد فناوری تا آنجایی که به کارم مربوط می شود این است که می خواهم از فناوری برای آنچه که بهترین است استفاده کنم. مثلا اگر قرار است اتفاق خطرناکی در صحنه بیفتد، ترجیح میدهم از فناوری برای ساخت چنین سکانسی استفاده کنم.»