کوکاکولا به خاطر ویدیوی تبلیغاتی کریسمس که با هوش مصنوعی ساخته شده، حسابی زیر فشار واکنشهای آنلاین قرار گرفته. خیلی از کاربران این ویدیو رو “بیروح” و “عاری از هرگونه خلاقیت واقعی” میدونن.
این ویدیو همه چیز رو نشون میده، از کامیونهای بزرگ قرمز کوکاکولا که تو خیابونهای برفی در حال حرکت هستن تا آدمهایی که با روسری و کلاههای بافتنی لبخند میزنن و بطریهای کوکاکولا رو تو دستشون دارن. این ویدیو به تبلیغات معروف این شرکت در سال 1995 که “تعطیلات در راه است” نام داشت، ادای احترام میکنه، ولی اون تبلیغ با بازیگران واقعی و کامیونهای واقعی ساخته شده بود.
فوربس گزارش داده که این ویدیو رو سه استودیو هوش مصنوعی به نامهای Secret Level، Silverside AI و Wild Card با استفاده از چهار مدل مختلف هوش مصنوعی تولید کردن. کریس باربر، یکی از توسعهدهندگان هوش مصنوعی Silverside، توی پاسخی در X نوشته که هر کدوم از این استودیوها نسخه متفاوتی از تبلیغ رو ساختن و نسخهای که منتشر شده، متعلق به Silverside AI نیست.
تبلیغات هوش مصنوعی کوکاکولا جنجالی شد
این ویدیو حسابی انتقاد خلاقان رو به دنبال داشت که میگن استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ساخت ویدیو به جای آثار هنرمندان اصلاً کار درستی نیست. الکس هیرش، خالق سریال “Gravity Falls”، درباره این تبلیغ جدید که بیش از 56 میلیون بازدید داشته، توی یک پست در X نوشت: “واقعیت جالب: کوکاکولا قرمز است چون از خون ساخته شده! هنرمندان بیکار!”
بسیاری از هنرمندان و متخصصان خلاق با استفاده از هوش مصنوعی در کارهای هنری مخالفن و میگن که این فناوری ممکنه برای جایگزینی کارگران انسانی استفاده بشه. همچنین، خیلی از مدلهای هوش مصنوعی بدون اینکه به هنرمندان پاداش یا اعتبار مناسبی داده بشه، روی کارهای اونها آموزش دیدن.
سخنگوی کوکاکولا توی بیانیهای گفت: “شرکت کوکاکولا تاریخ طولانیای در ثبت جادوی تعطیلات داره و همیشه در حال بررسی راههای جدید برای ارتباط با مصرفکنندگان و آزمایش رویکردهای مختلف هستیم. امسال، ما فیلمهایی رو با همکاری داستاننویسان انسانی ساختیم و قدرت هوش مصنوعی مولد کوکاکولا همیشه به ایجاد بهترین کارها در تلاقی خلاقیت انسانها ادامه خواهد داد.”
این اولین بار نیست که کوکاکولا از فناوری هوش مصنوعی توی استراتژیها و برنامههای بازاریابی خودش استفاده میکنه. در مارس 2023، کوکاکولا با OpenAI همکاری کرد تا یکی از اولین آگهیهای تجاری تولید شده با هوش مصنوعی به نام «شاهکار» رو منتشر کنه. توی این آگهی، نقاشیها و مجسمههای موجود در یک موزه هنری جان میگیرن و دور یک بطری کوکاکولا میچرخن.
این شرکت توی خبری که در همون ماه منتشر کرد، اعلام کرد که با هنرمندان همکاری میکنه تا آثار هنری جدیدی با استفاده از آرشیو خلاقانه کوکاکولا و فناوری هوش مصنوعی بسازه. جالب اینجاست که حتی رئیس جهانی هوش مصنوعی مولد خودش رو هم داره!
نیراج آرورا، رئیس تحقیقات بازاریابی و آموزش در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت که دلیل اینکه این تبلیغات خاص اینقدر واکنش شدید به همراه داشت، اینه که خیلی از مصرفکنندگان کریسمس رو به عنوان بخشی جداییناپذیر از برند کوکاکولا میشناسن. او گفت: «تعطیلات زمان ارتباط و دور هم بودن با خانوادهست و این یه بخش بزرگ از جشنهاست. اما وقتی هوش مصنوعی رو توی این ترکیب وارد میکنید، به نظر نمیاد که مناسب باشه و این میتونه معنای برند کوکاکولا رو هم تحت تأثیر قرار بده.»
همچنین، Toys R Us تابستون به خاطر تبلیغاتی که با هوش مصنوعی ساخته شده بود، با واکنشهای مشابهی روبرو شد. توی اون تبلیغ، بنیانگذار فقید شرکت رو در کنار لوگوی برند در یک فروشگاه دوچرخه نشون میدادن. با وجود این نظرات مختلف، این شرکت گفت که این کار “موفقیتآمیز” بوده و این فناوری به عنوان یک “ابزار” برای آیندهشون به حساب میاد.
تیم دی استفانو، استاد محقق در دانشکده بازرگانی مکدوناف دانشگاه جورج تاون، به NBC News گفت که استفاده از فناوری هوش مصنوعی میتونه هزینههای تبلیغات رو به طور قابل توجهی کاهش بده. او اضافه کرد که با پیشرفت این فناوری، فکر میکنه افراد بیشتری ازش استقبال خواهند کرد.
دی استفانو همچنین به این نکته اشاره کرد که وقتی فناوریهای جدید به کار گرفته میشن، معمولاً مشاغل جدیدی هم به وجود میاد که قبلاً وجود نداشتن. او گفت: «اگرچه ممکنه تردید و مقاومت وجود داشته باشه، اما من فکر میکنم که مزایای این فناوری بیشتر از معایبشه و شرکتها به مرور زمان به استفاده ازش ادامه خواهند داد.»
منبع: nbcnews