انتشار ChatGPT برای عموم در نوامبر ۲۰۲۲ سبب محبوبیت زیاد آن شد و سرمایه زیادی به سمت این فناوری روانه شد. اما آیا سر و صدای تبلیغاتی این فناوری بیشتر از تاثیر آن است؟ بر اساس گزارش گلوبال دیتا، بیش از یک میلیون پست در شبکههای اجتماعی با موضوع هوش مصنوعی (AI) در سراسر توییتر و ردیت طی سال گذشته منتشر شده است.
نامه سرگشاده انستیتوی آینده زندگی برای توقف توسعه هوش مصنوعی منجر به انتشار چندین خبر بزرگ در مورد تهدیدی که هوش مصنوعی میتواند برای بشریت ایجاد کند، شد. با اینکه هوش مصنوعی مولد میتواند کاربردی باشد اما آیا زمانبندی تبلیغات پیرامون A.I اتفاقی است؟
تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی مولد

داریو پرکینز، مدیر عامل TS Lombard، در وبینار اخیر توضیح داد که شرکتهای فناوری بخشی از بازار سهام هستند که بیشترین افت را متحمل شدند زیرا بانکهای مرکزی به شدت نرخهای بهره را افزایش دادند. پرکینز همچنین کم شدن سرمایهگذاری در بخش تکنولوژی را به بسته شدن چندین بانک با روابط نزدیک با بخش فناوری، مانند بانک سیلیکون ولی، نسبت میدهد و انتشار عمومی چت جی پی تی را به عنوان “بازاریابی بسیار هوشمندانه” توصیف میکند.
با کم شدن علاقه به متاورس، بیشتر سرمایهگذاریها به سمت هوش مصنوعی مولد رفت در 13 ژوئن، شرکت فرانسوی Mistral AI با دریافت مجموع 260 میلیون دلار در چهار هفته، رکورد شرکتهای اروپایی، برای دریافت سرمایه اولیه را شکست.
تحقیقات گلوبال دیتا نشان میدهد که استخدام بخش فناوری در زمینه هوش مصنوعی مولد تقریباً 600 درصد از مارس 2023 تا ژوئن 2023 افزایش یافته است. البته نظرسنجیهای گلوبال دیتا نشان میدهد که هوش مصنوعی به عنوان مخربترین فناوری در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ نیز شناخته شده است.
آیا عدم درک هوش مصنوعی مولد مانع توسعه این فناوری خواهد شد
از آنجایی که موتورهای جستجو برای بهینهسازی استفاده از اینترنت راهاندازی شدند، جای تعجب نیست که مردم بپرسند که آیا «گوگل کردن» باعث کندتر شدن مغز ما شده و اطلاعات را کمتر نگه میدارد. همین سوال اکنون درباره فناوری هوش مصنوعی مولد پرسیده میشود.
در پاسخ به این نگرانیها، جوزپ بوری، مدیر تحقیقات گلوبال دیتا، بیان میکند که اگرچه هوش مصنوعی مولد کنونی میتواند «ابزاری بسیار مفید و قدرتمند» باشد، اما احتمالاً به این زودیها برای کاربرد واقعی و بدون نظارت آماده نیست.
چالش دیگر برای هوش مصنوعی مولد توهمات مدل زبان بزرگ (LLM) است. بوری در مورد اینکه این مشکل به زودی برطرف میشود، بدبین است و به این اشاره میکند که LLMها نمیتوانند خود را برای پاسخهایی که “دروغ یا منحرفکننده” هستند، بررسی کنند. بوری و پرکینز هر دو تاکید میکنند که ابزارهای هوش مصنوعی مولد هیچ درکی از جهان یا دادههایی که بر روی آنها آموزش دیدهاند ندارند.
با اینکه استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوا بسیار فراگیر شده است و افراد بسیاری در حال حاضر از آن استفاده میکنند اما خطر انتشار مطالب غیرواقعی هم به همان اندازه افزایش یافته است. بوری میگوید: از آنجایی که LLMها نمیتوانند دانش خود را آزمایش کنند، به دست آوردن راهحلی برای از بین بردن مطالب غیر واقعی هم وجود نخواهد داشت.
نظر شما چیست؟ آیا عدم درک از هوش مصنوعی مولد وجود دارد یا به طور کامل فناوری قابل اعتمادی نیست؟ شما میتوانید به راحتی و از طریق زبان فارسی با ChatGPT و سایر سرویسهای هوش مصنوعی صحبت کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.