کمتر از دو هفته پس از عقب انداختن یکی از بلندپروازانهترین پروژههای هوش مصنوعی آمازون – یک فناوری پرداخت بدون صندوق به نام Just Walk Out – مدیرعامل شرکت «اندی جسی» ابراز اطمینان کرد که آینده بزرگترین پیشرفتهای این شرکت برای مشتریان، از هوش مصنوعی زاینده (مولد) حاصل خواهد شد.
در حالی که آمازون به طور گسترده توسط مصرفکنندگان و بازار به عنوان شرکتی عقبمانده از هوش مصنوعی تلقی میشود، «جسی» در نامه سالانه سهامداران که پنجشنبه منتشر شد گفت که خوشبین است که بخش زیادی از این هوش مصنوعی در حال تغییر جهان، بر روی AWS یا آمازون ساخته شود؛ سرویس خدمات وب و کسبوکار رایانش ابری این شرکت که بسیاری از کسبوکارهای دیجیتالی جهان از قبل برای اجرا به آن متکی هستند.
در این نامه، «جسی» استراتژی شرکت را در مورد هوش مصنوعی زاینده بیان کرد و توضیح داد که چگونه تمرکز کمتری بر ساخت برنامههای کاربردی برای مصرفکننده برای رقابت مستقیم با ابزارهای محبوب مانند ChatGPT OpenAI دارد تا ساخت مدلهای اساسی هوش مصنوعی و فروش آنها به شرکتها. مشتریانی که به گفته جسی، شامل خطوط هوایی دلتا، زیمنس و فایزر بودهاند.
آمازون آینده هوش مصنوعی
زمانی که ChatGPT یک سال و نیم پیش منتشر شد، یک مسابقه تسلیحاتی بین شرکتهای فناوری بزرگ و موجی از استارتاپهای جدید را برای ساخت بهترین فناوری هوش مصنوعی و یافتن راههای کسب درآمد از آن آغاز کرد.
از آن زمان تا کنون میلیاردها دلار خرج شده است و گوگل، OpenAI و سایرین مانند Anthropic AI رباتهای هوش مصنوعی با قابلیت فزایندهای را منتشر کردهاند. اما شرکتها در تلاش هستند تا راه مناسبی را برای ادغام این فناوری در محصولات موجود خود بیابند و در حال حاضر، بیشتر مصرفکنندگان هنوز شروع به خرج کردن پول واقعی برای ابزارهای هوش مصنوعی که تا حالا در دسترس قرار گرفته نکردهاند.
آمازون به نوبه خود میلیاردها دلار برای هوش مصنوعی مولد هزینه کرده است.
این شرکت اخیرا 2.75 میلیارد دلار اضافی در هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده که مجموع سرمایهگذاری خود را در استارتاپ «آنتروپیک» به 4 میلیارد دلار میرساند. به عنوان بخشی از این قرارداد، آنتروپیک بر روی خدمات وب آمازون اجرا میشود و آمازون میتواند به مشتریان سازمانی خود دسترسی به سرویس ابری آنتروپیک، یکی از مدلهای پیشروی هوش مصنوعی مولد را ارائه دهد.
این شرکت، «اندرو انگ» متخصص و پیشگام هوش مصنوعی و دانشمند ارشد سابق شرکت اینترنتی چینی «بایدو» را از روز پنجشنبه به هیئتمدیره خود اضافه کرد. همچنین میلیاردها دلار برای توسعه مراکز داده مورد نیاز برای رشد فناوری هوش مصنوعی در نظر گرفته است.
اما در حالی که آمازون به وضوح به دنبال راهی برای تسلط بر فضای هوش مصنوعی است، تاکنون برای ایجاد محصولات هوش مصنوعی که با مشتریان در تماس هستند با دشواری روبرو بوده است.
در اوایل سال جاری، آمازون Rufus را راهاندازی کرد، یک دستیار خرید که نتوانست به طور معناداری تجربه خرید مبتنی بر جستجوی موجود را بهبود بخشد. توسعه دستیار محبوب این شرکت به نام «آلکسا» هم پروژه ناموفقی بوده و فعلا متوقف شده است.
در حالی که قیمت سهام آمازون تا کنون 25 درصد در سال جاری افزایش یافته، این شرکت هنوز به طور کامل از هزینههای مازاد همهگیر خود خلاص نشده است.
پس از اخراج بیش از 27000 کارمند بین سالهای 2022 تا 2024، آمازون هفته گذشته به تعدیل مشاغل ادامه داد و صدها موقعیت در AWS را حذف کرد که بر برنامه تسویهحساب بدون پول نقد تمرکز داشت و از فروشگاههای مواد غذایی آمازون Fresh حذف شد.
جسی در نامه خود گفت که انتظار دارد شرکت کاهش هزینههای مستمری را تجربه کند، بهویژه در بخش تدارکات و اجرای آن از طریق کارآمدتر شدن این بخش.
او مینویسد: «ما هر باور نزدیک به شبکه تحقق خود را به چالش کشیدهایم، و هر بخش از آن را دوباره ارزیابی کردهایم، و چندین زمینه را پیدا کردهایم که معتقدیم میتوانیم هزینهها را حتی بیشتر کاهش دهیم و در عین حال سریعتر برای مشتریان ارائه کنیم.»