پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی برای متحول کردن بخش بازیهای ویدیویی توسط دو کمپانی مطرح Unity و NetEase مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. این کمپانیها معتقدند A.I میتواند دنیای گیمینگ را واقعیتر و ارزانتر کند.
سازندگان بازیهای ویدیویی امیدوارند با استفاده از ابزارهای توسعه هوش مصنوعی که میتواند دیالوگ، شخصیتها و مناظر را ایجاد کند، بودجه چند میلیون دلاری خود را کاهش دهند. از دیدگاه بازیکنان، این فناوری تجربه بازی آنها را بهبود و تعامل با شخصیتها را واقعیتر کرده و داستانها را پویاتر میکند.
یونیتی سافتورز، شرکتی که یکی از پرکاربردترین کیتهای ابزار توسعه بازی را بر عهده دارد، این هفته استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای بازیهای خود را راهاندازی کرد و میگوید ایجاد انیمیشنهای سه بعدی را برای توسعهدهندگان آن که به طور منظم از محصولاتش استفاده میکنند، سادهتر میکند.
دنیای گیمینگ و هوش مصنوعی مولد
توسعه دهندگان میتوانند برای آزمایش محصولاتی که یونیتی در روز ۷ تیر راه اندازی کرده، درخواست دهند. سایر شرکتهای هوش مصنوعی هم از این به بعد میتوانند برنامههای خود را با جعبه ابزار Unity سازگار کنند. اشتیاق سرمایهگذاران به این محصولات باعث شد قیمت سهام یونیتی در روز سه شنبه حدود ۱۵ درصد افزایش یابد.
زمانی که NetEase، یکی از بزرگترین شرکتهای بازیسازی آسیا، Justice Mobile را عرضه کند، میلیونها بازیکن در چین نیز میتوانند استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد در بازی را تجربه کنند. Justice یک بازی چند نفره است و شخصیتهای آن مجهز به هوش مصنوعی مولد هستند. Justice Mobile اولین تست بازار انبوه برنامه هوش مصنوعی مولد در یک بازی خواهد بود. بیش از 40 میلیون بازیکن برای این بازی با موضوع هنرهای رزمی که در دوره قرون وسطی اتفاق میافتد، قبل از اینکه روز جمعه به فروشگاههای اپلیکیشن موبایل راه پیدا کند، ثبتنام کردهاند.
آزمایشگاه هوش مصنوعی NetEase از مدل زبان بزرگ خود که همان فناوری پشت چتباتها مانند ChatGPT و گوگل بارد است، استفاده میکند. این مدل به شکلی آموزش دیده تا پاسخهای درون بازی، از جمله صداها و بیان شخصیتها را تقویت کند.
جان ریچیتیلو، مدیر اجرایی یونیتی گفت که تأثیر هوش مصنوعی مولد بر بازیها ممکن است بسیار بزرگتر از تاثیر کارتهای گرافیکی پیشرفته و بازیهای موبایلی باشد. NetEase هم میگوید که شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) Justice Mobile زمانی که با بازیکنان چت میکنند و پاسخ میدهند، «خودمختار» و «واقعیتر» خواهند بود، و به جای تکیه بر دادههای از قبل تعیین شده مانند شخصیتهای درون بازی، ویژگیهای شخصیتی خود را توسعه میدهند.
استفاده از هوش مصنوعی در بازهای کامپیوتری
در سایر نقاط این صنعت، توسعه بازی با استفاده از آخرین پیشرفتهای هوش مصنوعی در مرحله نوپایی باقی مانده است. یوبیسافت در حال آزمایش خودکار برخی از اسکریپتهای درون بازی با ابزار Ghostwriter است، در حالی که Roblox گفته است که به بازیکنان اجازه میدهد با تایپ چند کلمه، بدون نیاز به مهارتهای کدنویسی سنتی، داراییهای درون بازی را ایجاد کنند.
با این حال، سرمایهگذاران ریسکپذیر در Andreessen Horowitz پیشبینی کردهاند که بازیها نوعی سرگرمی خواهند بود که «بیشترین تأثیر» را از هوش مصنوعی مولد میپذیرند. آنها پیشبینی میکنند که در صنعتی که بازیهای پرفروشی مانند Grand Theft Auto یا Call of Duty میتوانند صدها میلیون دلار هزینه داشته باشند، صرفهجویی زیادی خواهد شد.
ریکسیتیلو مدیر اجرایی Unity گفت:
هوش مصنوعی شما را چه هنرمند باشید یا کدنویس، طراح رابط کاربری، نورپرداز یا هر یک از تخصصهای دیگر در خلق تصاویر و بازیهای سه بعدی بسیار کارآمدتر میکند. در آینده فرنچایزهای میلیارد دلاری از فناوری هوش مصنوعی که هنوز ساخته نشده و تصوری از آن نیست، ایجاد خواهند شد. او افزود که یونیتی هزاران کارمند را برای استفاده از هوش مصنوعی برای دنیای گیمینگ آموزش میدهد.
به نظر شما هم در آینده، هوش مصنوعی مولد مهمترین المان در دنیای گیمینگ خواهد بود؟ شما میتوانید همین حالا از طریق زبان فارسی با ChatGPT صحبت کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.