مدل هوش مصنوعی Gemini Pro یک ماه پس از عرضه در ایالات متحده اکنون برای کاربران اروپایی در دسترس است.
به گفته گوگل، Gemini Pro یکی از بزرگترین مدلهای هوش مصنوعی گوگل، اکنون برای کاربران اروپایی به عنوان آپگرید به هوش مصنوعی گوگل بارد در دسترس است.
مدل بزرگ چندوجهی است، به این معنی که می تواند انواع مختلف اطلاعات مانند متن، کد، صدا، تصویر و ویدئو را درک و ترکیب کند.
با Gemini، گوگل در تلاش است تا با چتبات محبوب ChatGPT شرکت OpenAI رقابت کند. بخشی از صفحه ارائه Gemini به عملکرد آن در تست های مختلف توانایی در استدلال، درک تصویر و کدنویسی اختصاص دارد.
هوش مصنوعی Gemini Pro
در حالی که Gemini Pro چندظرفیتیترین ابزار هوش مصنوعی فعلی در بازار است، Gemini Ultra بزرگترین مدل آن است و میتواند برای کارهای پیچیدهتر استفاده شود؛ در حالی که Gemini Nano برای کار روی دستگاههای مختلف خوب است.
در ابتدای دسامبر 2023 بود که «ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل از راهاندازی «تواناترین» مدل هوش مصنوعی Gemini این شرکت خبر داده بود.
گوگل این هفته اعلام کرد که Gemini Pro in Bard اکنون در 40 کشور و بیش از 230 کشور و منطقه در دسترس خواهد بود.
ورود دیرهنگام گوگل به بازار اروپا
این اولین بار نیست که گوگل محصولی را با تاخیر در بازار اروپا عرضه میکند.
Google Pay در سال 2018 در ایالات متحده راهاندازی شد، اما عرضه آن در اروپا به دلیل نگرانی در مورد تسلط بر بازار و مطابقت با مقررات پرداخت منطقهای تا سال 2020 به تعویق افتاد.
پس از اینکه کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند (DPC) نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی را مطرح کرد، اولین بار در جولای 2023 بود که گوگل چتبات Bard را در اروپا راهاندازی کرد؛ یعنی چهار ماه پس از عرضه گسترده آن در ایالات متحده و بریتانیا.
اتحادیه اروپا دارای مقررات قوی برای حفظ حریم خصوصی دادهها مانند مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR) است که در سال 2018 اجرا شد. این مقررات قوانین سختگیرانهای را برای جمعآوری، پردازش و ذخیره دادههای شخصی اعمال میکند.
سال گذشته نیز «متا» عرضه برنامه Threads خود را در اتحادیه اروپا به دلیل عدم اطمینان در مورد الزامات تعیین شده توسط قانون بازارهای دیجیتال (DMA) به تاخیر انداخت.
رقابت شدید در مسابقه هوش مصنوعی
کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال بحث در مورد قانون آینده هوش مصنوعی هستند که شامل چندین مفاد طراحی شده برای محافظت از کاربران در برابر سوءاستفادههای احتمالی هوش مصنوعی است.
از زمان راهاندازی ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲، ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس عموم مردم افزایش یافته است.
تاکنون شرکتهای مختلفی به این مسابقه پیوستهاند که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند.
Anthropic، شرکتی که توسط کارمندان سابق OpenAI تاسیس شده است، با چتبات خود Claude سعی دارد با محدودیتهای ChatGPT در زمینه قابلیت اعتماد و پاسخهای گمراهکننده رقابت کند.
در حالی که HuggingFace، یک شرکت فرانسوی-آمریکایی با تاکید بر منبعباز بودن وارد بازار شده تا اعتمادها را به سوی خودش جلب کند.
چندین ابزار هوش مصنوعی دیگر برای استفاده بیشتر آکادمیک طراحی شدهاند.
در همین حال، Bard و ChatGPT رقابت میکنند تا محبوبترین چتباتهای هوش مصنوعی در سراسر اروپا باشند.
این رقابت در حالی صورت میگیرد که اروپا روز جمعه یک گام به تصویب قوانین حاکم بر استفاده از هوش مصنوعی و مدلهای هوش مصنوعی نزدیکتر شد.
این قوانین که سه سال پیش توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد، با هدف تعیین استاندارد جهانی برای فناوری مورد استفاده در بخش وسیعی از صنایع از بانکداری و خردهفروشی گرفته تا بخش خودرو و خطوط هوایی است.
اتحادیه اروپا همچنین پارامترهایی را برای استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف نظامی، جنایی و امنیتی تعیین میکند.