انقلاب هوش مصنوعی گوگل

انقلاب هوش مصنوعی گوگل، بلای جان وب‌سایت‌ها

سرفصل‌های مقاله

در ماه مه سال گذشته، «ساندار پیچای» مدیر اجرایی گوگل گفت که این شرکت از انقلاب هوش مصنوعی برای طراحی مجدد همه محصولات خود استفاده خواهد کرد.

اما از آن‌جایی که فناوری جدید هوش مصنوعی زاینده (مولد) خطراتی مانند انتشار اطلاعات نادرست را به همراه داشت، گوگل در مورد استفاده از این فناوری در موتور جستجوی خود محتاط بود، موتوری که بیش از دو میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند و مسئول درآمد 175 میلیارد دلاری گوگل در سال گذشته بوده است.

روز سه‌شنبه این هفته در کنفرانس سالانه گوگل در Mountain View، آقای پیچای نشان داد که چگونه کار تهاجمی این شرکت روی هوش مصنوعی سرانجام به موتور جستجو نفوذ کرده است.

او گفت که از این هفته، کاربران گوگل در ایالات متحده یک ویژگی به نام AI Overviews را خواهند دید که خلاصه اطلاعاتی را بالاتر از نتایج جستجوی سنتی ایجاد می‌کند. تا پایان سال، بیش از یک میلیارد نفر به این فناوری دسترسی خواهند داشت.

انقلاب هوش مصنوعی گوگل

انقلاب هوش مصنوعی گوگل

AI Overviews به احتمال زیاد این نگرانی را افزایش می‌دهد که ناشران وب، ترافیک کمتری را از جستجوی Google مشاهده کنند و فشار بیشتری را بر صنعتی وارد می‌کند که از شکاف با سایر پلتفرم‌های فناوری متحمل شده است.

در گوگل، کاربران خلاصه‌های طولانی‌تری درباره یک موضوع می‌بینند، که می‌تواند نیاز به وارد شدن به وب‌سایت‌های دیگر را کاهش دهد، اگرچه گوگل این نگرانی‌ها را کم اهمیت جلوه داده است.

«لیز رید» معاون جستجوی گوگل در یک پست وبلاگی نوشت: «لینک‌های موجود در AI Overviews نسبت به نتایج جستجوهای سنتی گوگل، کلیک‌های بیشتری از کاربران دریافت می‌کنند. البته ما همچنان بر ارسال ترافیک ارزشمند برای ناشران و سازندگان تمرکز خواهیم کرد.»

این شرکت همچنین از مجموعه ای از ابتکارات دیگر – از جمله یک مدل هوش مصنوعی سبک‌وزن، تراشه‌های جدید و به اصطلاح دستیارانی که به کاربران در انجام وظایف کمک می‌کند – در تلاش برای به دست آوردن دست برتر در حوزه هوش مصنوعی در رقابت با مایکروسافت، رونمایی کرد. 

آقای پیچای روز سه‌شنبه در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل I/O گفت: «ما در روزهای اولیه تغییر پلتفرم هوش مصنوعی هستیم. ما می‌خواهیم همه از کارهایی که Gemini می‌تواند انجام دهد، بهره ببرند، از جمله توسعه‌دهندگان، استارتاپ‌ها و مردم.» این یک انقلاب هوش مصنوعی است.

هنگامی که ChatGPT در اواخر سال 2022 منتشر شد، برخی از خودی‌های صنعت فناوری آن را تهدیدی جدی برای موتور جستجوی گوگل، محبوب‌ترین راه برای دریافت اطلاعات آنلاین در نظر گرفتند. 

از آن زمان، گوگل به شدت تلاش کرده است تا مزیت خود را در هوش مصنوعی به دست آورد و خانواده‌ای از فناوری به نام Gemini را منتشر کرد که شامل مدل‌های جدید هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان و کاربران چت‌بات‌ها می‌شد. همچنین این فناوری را به YouTube، Gmail و Docs تزریق و به کاربران کمک کرد با تلاش کمتری ویدیو، ایمیل و پیش‌نویس بسازند.

در تمام مدت رقابت گوگل با OpenAI و شریک آن مایکروسافت ادامه داشت. یک روز قبل از کنفرانس گوگل، OpenAI نسخه جدیدی از ChatGPT را ارائه کرد که بیشتر شبیه به یک دستیار صوتی است.

گوگل در رویداد «سیلیکون ولی» خود نشان داد که چگونه انقلاب هوش مصنوعی را عمیق‌تر در زندگی کاربران درگیر می‌کند. این شرکت پروژه Astra را ارائه کرد، آزمایشی برای مشاهده این‌که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک دستیار عمل و به طور صوتی با کاربران چت کند و به تصاویر و ویدیوها پاسخ دهد. 

«دمیس حسابیس» مدیر اجرایی DeepMind آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل در یک پست وبلاگی نوشت: «برخی از این توانایی‌ها امسال در اختیار کاربران چت‌بات Gemini گوگل قرار خواهد گرفت.»

DeepMind همچنین مدلی به نام Gemini 1.5 Flash را ارائه کرده، یک مدل هوش مصنوعی که برای سریع و کارآمد بودن طراحی شده، اما از نظر اندازه سبک‌تر از Gemini 1.5 Pro به شمار می‌رود.

 دکتر حسابیس نوشت که مدل جدید در استدلال “بسیار توانمند” و در خلاصه کردن اطلاعات، چت کردن و نوشتن شرح تصاویر و ویدئوها خوب است.

این شرکت مدل دیگری از هوش مصنوعی به نام Veo را معرفی کرد که ویدیوهای با کیفیت بالا را بر اساس پیام‌های متنی ساده تولید می‌کند، شبیه به سیستم «سورا» از OpenAI. 

گوگل گفت که برخی از سازندگان می‌توانند از نسخه دموی Veo استفاده کنند و برخی دیگر می‌توانند برای دسترسی به آن به فهرست انتظار بپیوندند. اواخر امسال، این شرکت انتظار دارد برخی از توانایی‌های Veo را به YouTube Shorts، رقیب پلتفرم ویدیویی TikTok و سایر محصولات تزریق کند.

گوگل همچنین آخرین نسخه‌های ابزار تولید موسیقی خود، Lyria و تولید‌کننده تصویر، Imagen3 را به نمایش گذاشت. در ماه فوریه، چت‌بات جمینی گوگل توسط کاربران در رسانه‌های اجتماعی به دلیل امتناع از تولید تصاویر سفیدپوستان و ارائه تصاویر نادرست از تاریخ مورد انتقاد قرار گرفت. این شرکت اعلام کرد تا زمانی که مشکل را برطرف نکند، توانایی تولید تصاویر افراد را قطع خواهد کرد.

طبق اعلام گوگل، در سه ماه گذشته بیش از یک میلیون کاربر در Gemini Advanced، نسخه حرفه‌ای چت‌بات گوگل که از طریق اشتراک ماهانه 20 دلاری در دسترس است، ثبت‌نام کرده‌اند.

در ماه‌های آینده، گوگل Gemini Live را اضافه خواهد کرد که به کاربران راهی برای صحبت با هوش مصنوعی از طریق دستورات صوتی ارائه می‌کند. گوگل گفت که چت‌بات با صداهایی مانند صدای طبیعی انسان به سوالات و دستورات پاسخ می‌دهد. در اواخر سال جاری، کاربران می‌توانند از دوربین‌های خود برای نمایش دنیای فیزیکی اطراف‌شان به جمینی لایو استفاده و در مورد آن با این چت‌بات گفتگو کنند.

علاوه بر AI Overviews، موتور جستجوی گوگل صفحات نتایج جستجو را که توسط هوش مصنوعی سازماندهی شده‌اند، با سرفصل‌های تولید‌شده که انواع مختلف محتوا را برجسته می‌کنند، ارائه می‌دهد. این ویژگی با نتایج پیشنهاد رستوران و دستور پخت غذا شروع و بعدا برای خرید، سفر و جستجوهای مربوط به سرگرمی ارائه می‌شود.

خانم رید مدیر سرویس جستجوی گوگل در مصاحبه‌ای قبل از کنفرانس گفت که انتظار دارد به‌روز‌رسانی‌های جستجو در زمان کاربران صرفه‌جویی کند، زیرا گوگل «می‌تواند کارهای بیشتری را برای شما انجام دهد».

آقای پیچای گفت که انتظار دارد اکثریت قریب به اتفاق مردم از طریق موتور جستجوی گوگل با فناوری انقلاب هوش مصنوعی Gemini تعامل داشته باشند.

او در یک جلسه توجیهی قبل از کنفرانس گفت: «ما می‌خواهیم تعامل مردم با جمینی را بیش از پیش راحت‌تر کنیم.»

مهران
مهران