در طول سالها، جستجوی گول طور مداوم بازآفرینی شده تا بتوانید سوالات خود را به هر شکلی که میخواهید بپرسید — چه به صورت تایپ کردن، جستجو با دوربین یا حتی با زمزمه کردن یک آهنگ.
قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی نقشی اساسی در گسترش امکانات جستجو داشتهاند و مدل «Gemini» که برای جستجو سفارشی شده، توانایی ما را در کمک به مردم برای کشف بیشتر از وب و دنیای اطرافشان بهبود بخشیده است.
در واقع، کاربرانی که از خلاصههای هوش مصنوعی استفاده میکنند، بیشتر از جستجو بهره میبرند و از نتایج خود راضیتر هستند. همچنین، گوگل لنز اکنون هر ماه تقریباً ۲۰ میلیارد جستجوی تصویری را پردازش میکند و به مردم کمک میکند تا آنچه را که با دوربین یا روی صفحهنمایش خود میبینند، جستجو کنند.
امروز، ما با برخی از مهمترین بهروزرسانیهای جستجوی گوگل تا به امروز، یک گام بزرگ دیگر به جلو برداشته شده و با استفاده از هوش مصنوعی، به طرز چشمگیری دامنه کمکهای گوگل گسترش پیدا کرده است؛ از پیدا کردن دقیق اطلاعات مورد نیاز شما تا اکتشاف هر کنجکاوی که به ذهن شما میرسد.
راههای جدید برای جستجو از طریق دیدن و شنیدن
از زمانی که سالها پیش جستجوی بصری با گوگل لنز معرفی شد، به طور مداوم این تجربه با استفاده از جدیدترین پیشرفتهای هوش مصنوعی تکامل پیدا کرد. اوایل امسال، هوش مصنوعی زاینده به لنز اضافه شد؛ به طوری که میتوانید دوربین خود را به چیزی نشان دهید، سوالی بپرسید و یک خلاصه هوش مصنوعی به همراه لینکهایی برای اطلاعات بیشتر دریافت کنید. مردم همین حالا نیز این ویژگی را فوقالعاده مفید یافتهاند. این قابلیت باعث افزایش استفاده کلی از لنز شده، چرا که مردم برای کمک در سوالات جدید و پیچیدهتر بازمیگردند.
در حال حاضر، جستجوهای لنز یکی از سریعترین انواع جستجو در گوگل هستند و کاربران جوانتر (سنین ۱۸ تا ۲۴ سال) بیشترین تعامل را با لنز دارند. اکنون قابلیتهای بیشتری به لنز اضافه شده تا جستجوی دنیای اطراف شما حتی آسانتر شود.
درک ویدئو در لنز
گوگل قابلیتهای درک ویدئو را در رویداد I/O به نمایش گذاشت و اکنون میتوانید با استفاده از لنز، با ضبط یک ویدئو و پرسیدن سوالاتی درباره اشیای متحرکی که میبینید، جستجو کنید.
فرض کنید در آکواریوم هستید و میخواهید درباره ماهیهای جالبی که در یکی از بخشها نمایش داده شدهاند، بیشتر بدانید. اپلیکیشن گوگل را باز کنید، لنز را اجرا کرده و دکمه شاتر را نگه دارید تا همزمان با ضبط ویدئو، سوال خود را بلند بپرسید، مثلاً: «چرا آنها با هم شنا میکنند؟» سیستمهای گوگل ویدئو و سوال شما را به طور همزمان تحلیل میکنند و یک خلاصه از اطلاعات هوش مصنوعی به همراه منابع مفید از سراسر وب ارائه میدهند.
این قابلیت بهصورت جهانی در اپلیکیشن گوگل (برای اندروید و iOS) برای کاربران Search Labs که در آزمایش «خلاصههای هوش مصنوعی و بیشتر» ثبتنام کردهاند، در دسترس است و از پرسشهای انگلیسی پشتیبانی میکند.
سوالات صوتی در گوگل لنز
گزینه پرسیدن سوال با صدای خودتان نیز اکنون در هر زمانی که با لنز عکسی میگیرید، در دسترس است. فقط دوربین خود را به سمت چیزی بگیرید، دکمه شاتر را نگه دارید و هر سوالی که به ذهنتان میرسد بپرسید — درست همانطور که انگار به چیزی اشاره میکنید و از دوستتان درباره آن سوال میکنید. ورودی صوتی برای لنز اکنون بهصورت جهانی در اپلیکیشن گوگل برای اندروید و iOS، برای پرسشهای انگلیسی، در دسترس است.
بهروزرسانیهای لنز برای کمک به خرید آنچه میبینید
گوگل همچنین خرید کردن از دنیای اطرافتان با لنز را آسانتر کرده است. سالهاست که میتوانید از لنز برای یافتن محصولات مشابه از خردهفروشان مختلف در وب استفاده کنید. اما از این هفته، صفحه نتایج به طرز چشمگیری بهبود یافته و اطلاعات کلیدی درباره محصولی که به دنبال آن هستید، از جمله نظرات، قیمتها در فروشگاههای مختلف و محل خرید را نمایش میدهد.
برای مثال، فرض کنید در فرودگاه یک کولهپشتی را میبینید و میخواهید یکی از آنها را برای خود بخرید. کافی است از آن عکس بگیرید و لنز مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی گوگل و نمودار خرید گوگل را که حاوی اطلاعاتی درباره بیش از ۴۵ میلیارد محصول است، کنار هم قرار میدهد تا آن آیتم را شناسایی کند. بنابراین میتوانید درباره هر چیزی که توجه شما را جلب میکند بیشتر بدانید و در همان لحظه خرید کنید.
روشی جدید برای شناسایی آهنگهایی که میشنوید
چه در حال تماشای ویدئویی در شبکههای اجتماعی، چه هنگام پخش فیلم یا در وبسایتی که بازدید میکنید، با بهروزرسانی جدید Circle to Search، میتوانید بدون نیاز به تغییر اپلیکیشن، آهنگهایی که میشنوید را بلافاصله جستجو کنید. گوگل این قابلیت را با جدیدترین گسترش خود برای اندروید در دسترس کاربران بیشتری قرار داده است — اکنون Circle to Search در بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی در دسترس است.
صفحه نتایج جستجوی شما، با سازماندهی هوش مصنوعی
اوایل امسال، گوگل نحوه استفاده از هوش مصنوعی را برای کمک به کشف و بررسی طیف وسیعی از نتایج وبسایتها پیشنمایش کرد، به خصوص برای سوالاتی که ممکن است پاسخ قطعی نداشته باشند یا چندین جواب ممکن داشته باشند — مثلاً وقتی به دنبال پیشغذای گیاهی برای مهمانی شام هستید.
این هفته، گوگل صفحات نتایج جستجو با سازماندهی هوش مصنوعی را در ایالات متحده منتشر میکند — ابتدا با دستور پختها و ایدههای غذایی در موبایل شروع میشود. اکنون تجربهای تمامصفحه خواهید داشت که نتایج مرتبط را بهطور اختصاصی برای شما سازماندهی کرده است. میتوانید به راحتی محتوا و دیدگاههای مختلف از سراسر وب را، شامل مقالات، ویدئوها، انجمنها و موارد دیگر، در یکجا کاوش کنید.
در آزمایشهای گوگل، کاربران صفحات نتایج جستجوی سازماندهیشده با هوش مصنوعی را بسیار مفید یافتهاند. با این صفحات، گوگل به افراد محتوای متنوعتر و سایتهای بیشتری را معرفی و فرصتهای بیشتری برای کشف محتوا ایجاد میکند.
اتصال بیشتر به بهترینهای وب
ما میدانیم که افراد اغلب تمایل دارند مستقیماً به منبع اصلی برای پاسخ سوالاتشان بروند. با هوش مصنوعی در جستجو، هدف گوگل کمک به افراد برای کشف محتوا و دیدگاهها از منابع متنوع در سراسر وب است.
گوگل یک طراحی جدید برای خلاصههای هوش مصنوعی آزمایش کرده که لینکهای برجستهای را به صفحات پشتیبانیکننده مستقیماً در متن خلاصه هوش مصنوعی اضافه میکند.
در آزمایشهای گوگل، این تجربه به افزایش ترافیک به وبسایتهای پشتیبانیکننده نسبت به طراحی قبلی منجر شده است و کاربران راحتتر به سایتهای مورد علاقه خود دسترسی پیدا میکنند. بر اساس این بازخورد مثبت، از امروز این تجربه را در سطح جهانی و در تمامی کشورهایی که خلاصههای هوش مصنوعی در آنها در دسترس هستند، ارائه میشود.
منبع: Google