هر روز اخبار نگرانکنندهای برای تولیدکنندگان محتوا در مورد هوش مصنوعی به گوش میرسد و حالا نوبت گوگل است که این نگرانی را افزایش دهد. اما هوش مصنوعی جدید گوگل چه امکاناتی دارد؟
به گفته سه منبع نزدیک به گوگل، این شرکت در حال آزمایش محصولی است که از فناوری هوش مصنوعی برای تولید مقالات خبری استفاده میکند و میتواند این اخبار را به سازمانهای خبری از جمله نیویورک تایمز، واشینگتن پست و والاستریت ژورنال ارائه دهد.
این ابزار که در داخل گوگل فعلا با عنوان Genesis شناخته میشود، میتواند اطلاعات را دریافت (برای مثال، جزئیات رویدادهای جاری) و محتوای خبری تولید کند. این اطلاعات از طریق افرادی در داخل گوگل به نشریه نیویورک تایمز رسیده که حاضر به افشای هویت خود نبودهاند.
معرفی هوش مصنوعی جدید گوگل
یکی از سه نفری که با این محصول آشنا هستند، گفته که گوگل معتقد است که این ابزار هوش مصنوعی جدید گوگل میتواند به عنوان نوعی دستیار شخصی برای خبرنگاران عمل و برخی از وظایف آنها را خودکار کند تا زمان بیشتری برای امور دیگر در اختیار داشته باشند.
گوگل این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را محصولی میداند که میتواند بدون افتادن در دام مشکلات و سوگیریهای هوشهای مصنوعی مولد، به انتشار اخبار کمک کند.
«جن کرایدر» سخنگوی گوگل در بیانیهای گفت: «در همکاری با ناشران اخبار، بهویژه ناشران کوچکتر، ما در مراحل اولیه بررسی ایدههایی هستیم تا با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، به روزنامهنگاران در کارشان کمک کنیم.»
کرایدر افزوده که این ابزارها قرار نیست و اساسا نمیتوانند جایگزین نقش اساسی روزنامهنگاران در حوزه گزارشنویسی و صحتسنجی اخبار شوند، بلکه فقط قرار است به آنها در جمعآوری اطلاعات یا پیدا کردن سرفصلهای خبری و سایر سبکهای نوشتاری کمک کنند.
سخنگوی شرکت News Corp که مالک والاستریت ژورنال است، در بیانیهای گفته: «ما رابطه بسیار خوبی با گوگل داریم و از تعهد طولانیمدت “ساندار پیچای” (مدیر اجرایی گوگل) نسبت به حوزه روزنامهنگاری، قدردانی میکنیم.»
نظرات در مورد هوش مصنوعی جدید گوگل
نشریات تایمز و واشینگتن پست تاکنون از هر گونه اظهارنظری درباره هوش مصنوعی گوگل و کمکش به حیطه روزنامهنگاری خودداری کردهاند.
«جف جارویس» استاد روزنامهنگاری و تحلیلگر حوزه رسانه، ابزار هوش مصنوعی جدید گوگل را دارای نکات مثبت و منفی خوانده است.
جارویس، مدیر مرکز روزنامهنگاری کارآفرینی در دانشکده روزنامهنگاری «کریگ نیومارک» گفت: «اگر این فناوری بتواند اطلاعات واقعی را به طور قابل اعتماد ارائه کند، روزنامهنگاران باید از این ابزار استفاده کنند.»
وی ادامه داد: «از سوی دیگر اگر این هوش مصنوعی توسط روزنامهنگاران و سازمانهای خبری در موضوعاتی که نیاز به درک دقیق و فرهنگی دارد، مورد سوءاستفاده قرار گیرد، هم اعتبار ابزار هوش مصنوعی گوگل از بین میرود و هم اعتبار سازمانهای خبریای که از آن استفاده میکنند.»
سازمانهای خبری در سرتاسر جهان درگیر این هستند که آیا از ابزارهای هوش مصنوعی در اتاقهای خبری خود استفاده کنند یا خیر.
بسیاری از جمله The Times، NPR و Insider به کارمندان خود اطلاع دادهاند که قصد دارند کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی را بررسی کنند تا ببینند، عملکرد ابزارهای هوش مصنوعی در حوزهای که زمان و دقت بسیار مهم است، چگونه و چقدر مسئولانه خواهد بود.
اما هوش مصنوعی جدید گوگل مطمئنا باعث ایجاد اضطراب در میان روزنامهنگارانی میشود که دههها مقالاتشان را شخصا نوشتهاند.
برخی از سازمانهای خبری از جمله آسوشیتدپرس، مدتهاست از هوش مصنوعی استفاده میکنند. از جمله برای تولید داستانهای خبری در مورد موضوعاتی مثل گزارشهای درآمد شرکتها که نیاز به دادههای آماری دارد. اما حجم گزارشاتی که با کمک هوش مصنوعی در چنین سازمانهایی تولید میشود، قابل قیاس با تولیدات انسانی روزنامهنگاران نیست.
هوش مصنوعی میتواند این رویه را تغییر دهد و به انتشار مقالاتی (در مقیاسی وسیعتر) منجر شود که اگر به دقت ویرایش و بررسی نشده باشند، حاوی اطلاعات نادرست باشند و خواننده را نسبت به سازمانهای خبری بدبینتر از قبل کنند.
در حالی که گوگل با سرعتی سرسامآور برای توسعه و استقرار هوش مصنوعی مولد حرکت کرده، این فناوری همچنین چالشهایی را برای غولهای تبلیغاتی به همراه داشته است.
در حالیکه گوگل در تمام این سالها به طور سنتی نقش نظارت بر اطلاعات را برعهده داشته و کاربران را برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبسایتهای ناشران گوناگون هدایت کرده است، ابزارهای مانند چتبات «گوگل بارد» ممکن است در تشخیص منابع درست و نادرست دچار اشتباه شود و ترافیک را به منابع غیرمعتبری منتقل کند.
هوش مصنوعی جدید گوگل زمانی معرفی شده است که دولتهای سراسر جهان از گوگل خواستهاند تا بخش بزرگتری از درآمد تبلیغاتی خود را به خبرگزاریها بدهد. پس از تلاش دولت استرالیا برای مجبور کردن گوگل به مذاکره با ناشران بر سر پرداخت در سال 2021، این شرکت تحت برنامه News Showcase خود با سازمانهای خبری در کشورهای مختلف مشارکت بیشتری برقرار کرد.
ناشران و سایر تولیدکنندگان محتوا قبلا از گوگل و سایر غولهای هوش مصنوعی انتقاد کرده بودند.
این شرکتها مدعی هستند که حاصل چندین دهه تولید پرزحمت مقاله و پست توسط آنها، در قالب داده، بدون اجازه و بدون پرداخت حق اشتراک توسط هوشهای مصنوعی مولد نظیر ChatGPT مکیده شده است.