گوگل اعلام کرد که داره جستجوهای آنلاین رو با هوش مصنوعی زاینده تقویت میکنه و با وجود نگرانیها درباره مدل کسبوکار تبلیغاتیاش، به پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی ادامه میده.
در رویداد سالانه توسعهدهندگان این شرکت، سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، گفت که موتور جستجوی گوگل یک حالت جدید هوش مصنوعی خواهد داشت و با اعلام کرد که “دههها تحقیق” به ثمر نشسته و حالا با این تکنولوژی جدید به واقعیت پیوسته.
حالت جدید هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل از “مرورهای هوش مصنوعی” که قبلاً راهاندازی شده و پاسخها رو از قدرتهای هوش مصنوعی مولد شرکت نمایش میده، فراتر میره و بالای لینکهای آبی سنتی به وبسایتها و تبلیغات قرار میگیره.
هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل
پیچای گفت: “حالت جدید هوش مصنوعی یک بازنگری کامل در جستجو با استدلالهای پیشرفتهتر هست .” او این کنفرانس سالانه توسعهدهندگان رو در سیلیکون ولی آغاز کرد.
“شما میتونید سوالات طولانیتر و پیچیدهتری بپرسید… و میتونید با سوالات پیگیری بیشتر پیش برید.”
لیز رید، رئیس جستجوی گوگل، حالت جدید هوش مصنوعی رو که الان در آمریکا در دسترس هست، به عنوان یک ابزار قدرتمند با استدلال پیشرفته، چندرسانهای و قابلیت عمیقتر شدن در جستجوها توصیف کرد.
او گفت: “این حالت در کل وب جستجو میکنه و خیلی عمیقتر از جستجوی سنتی میره.”
طبق گفته پیچای، از زمانی که موتور جستجوی گوگل “مرورهای هوش مصنوعی مولد” رو در نتایج جستجو در کنفرانس توسعهدهندگان سال گذشته معرفی کرد، به بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر در کشورهای مختلف رسیده.
او گفت: “این یعنی موتور جستجوی گوگل، هوش مصنوعی مولد رو به بیشتر از هر محصول دیگهای در دنیا میاره.”
با استفاده از مرورهای هوش مصنوعی، کاربران به طور گستردهای از نتایجشون راضیتر هستن و بیشتر در بازارهای بزرگ ما، مثل آمریکا و هند، جستجو میکنن.
تحلیلگران نگرانیهایی دارن که تغییر از صفحات “لینکهای آبی” به خلاصههای تولید شده توسط هوش مصنوعی در جستجوی گوگل، به معنای فرصتهای کمتر برای نمایش تبلیغات پولساز در قلب مدل کسبوکار این شرکت خواهد بود.
این موضوع همچنین باعث نگرانی ناشران وبسایتها، مثل سازمانهای خبری یا ویکیپدیا شده، که با کاهش شدید ترافیک مواجه هستن و احتمالاً لینکهای جستجوی گوگل که در دو دهه گذشته دروازه اصلی اینترنت بودن، از بین بره.
این نگرانیها با شهادت ایدی کیو، مدیر اجرایی اپل، در دادگاه فدرال به تازگی بیشتر شد که گفت ترافیک جستجوی گوگل روی دستگاههای اپل در آوریل برای اولین بار در بیش از دو دهه کاهش پیدا کرده.
کیو، معاون ارشد خدمات اپل، در دادگاه ضد انحصار واشنگتن گفت که گوگل داره زمین رو به رقبای هوش مصنوعی مثل ChatGPT و Perplexity واگذار میکنه و این باعث سقوط سهام گوگل شد.
سرمایهگذاران همچنین نگران شدن وقتی کیو اضافه کرد که اپل ممکنه به زودی گزینههای جستجوی هوش مصنوعی رو به عنوان گزینههای پیشفرض روی دستگاههای خودش ارائه بده، که نگرانیها رو درباره اینکه درآمد تبلیغاتی گوگل ممکنه با تهدیدات جدی از سوی رقبای هوش مصنوعی مواجه بشه، بیشتر کرد.
این شهادت در یک دادگاه حیاتی بود که قاضی فدرال ممکنه تصمیم بگیره که گوگل باید کسبوکارهای کلیدی خودش رو بفروشه تا به حکم قبلی که موتور جستجویش یک انحصار غیرقانونی هست، پاسخ بده.
در کنفرانس سالانه توسعهدهندگان، گوگل روابطش رو با سازندگان اپلیکیشنها، پلتفرمها یا خدمات آنلاین تقویت میکنه و امیدوار هست که اونها رو به همگام شدن با محصولات تکنولوژی خودشون تشویق کنه.
این گردهمایی امسال بر نوآوریهای هوش مصنوعی که گوگل در اختیار مردم قرار میده و همچنین برخی از چیزهایی که هنوز توسط محققان در حال ساخت هست، تمرکز داشت.
این کار شامل استفاده از هوش مصنوعی برای ترجمه گفتار در زمان واقعی، امتحان کردن لباسها به صورت مجازی با استفاده از عکسهای خود فرد، و استفاده از تکنولوژی برای نظارت بر قیمتهای جذاب کالاها برای خرید در زمان مناسب بود.
در آخرین خبرها درباره این تکنولوژی، هوش مصنوعی میتونه به عنوان یک “عامل” برای انجام کارهای آنلاین به جای انسانها عمل کنه.
گوگل داره قابلیتهای عامل رو به کروم و اپلیکیشن هوش مصنوعی جمنای خودش اضافه میکنه که ابتدا برای کسانی که اشتراک پرداخت میکنن، راهاندازی میشه.
پیچای گفت: “همه اینها روز به روز بهتر میشه.” “این باعث شده وب خودش هیجانانگیزتر بشه؛ مردم به طور کلی بیشتر درگیر میشن.”
گوگل اعلام کرد که پیشرفتهترین ابزارهای هوش مصنوعیاش در یک سطح اشتراک “فوقالعاده” با هزینه ۲۵۰ دلار در ماه در دسترس خواهد بود.
منبع: ndtv