هوش مصنوعی و خلاقیت دانش آموزان
تولید محتوا با هوش مصنوعی

رابطه بین هوش مصنوعی و خلاقیت دانش آموزان

سرفصل‌های مقاله

آیا هوش مصنوعی در کلاس درس دوست خلاقیت دانش آموزان است یا دشمن؟ تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو را شامل می‌شود.

معلمان در سراسر جهان درگیر این هستند که آیا ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT را به عنوان دوست یا دشمن در کلاس درس ببینند. تحقیقات اما نشان می‌دهد که پاسخ همیشه ساده نیست. می‌تواند هر دو باشد.

آموزش دادن به دانش‌آموزان برای اینکه خلاق باشند به جای تکیه بر هوش مصنوعی برای پاسخ، کلید پاسخ به این سوال است. این چیزی است که در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی بر خلاقیت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد یا خیر، که در مجله خلاقیت منتشر شده و به نمایندگی از محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، کالج امرسون و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، وجود دارد.

خلاقیت دانش آموزان در عصر هوش مصنوعی

خلاقیت دانش‌آموزان در عصر هوش مصنوعی

در این مطالعه، از دانشجویان کالج خواستیم تا – بدون فناوری – تمام راه‌هایی را که می‌توان از یک گیره کاغذ استفاده کرد، طوفان فکری کنند. یک ماه بعد، از آنها خواستیم که همین کار را انجام دهند، اما با استفاده از ChatGPT. ما متوجه شدیم که هوش مصنوعی می‌تواند یک ابزار طوفان فکری مفید باشد و به سرعت ایده‌هایی را تولید کند که می‌تواند جرقه اکتشاف خلاقانه را برانگیزد.

اما اثرات منفی بالقوه‌ای بر مهارت‌های تفکر خلاق و اعتماد به نفس دانش‌آموزان نیز دارد. در حالی که دانش‌آموزان گزارش دادند که «داشتن مغز دیگری» مفید است، آنها همچنین احساس می‌کردند که استفاده از هوش مصنوعی «راه آسان» است و به آنها اجازه نمی‌داد به تنهایی فکر کنند. هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر منفی بر خلاقیت دانش آموزان دارد.

نتایج مستلزم رویکردی متفکرانه برای استفاده از هوش مصنوعی در کلاس‌های درس و ایجاد تعادلی است که ضمن استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، خلاقیت دانش آموزان را پرورش می‌دهد.

چرا مهم است

دانش آموزان به طور گسترده‌ای از هوش مصنوعی برای کمک به انجام تکالیف مدرسه خود استفاده می‌کنند. ابزارهای هوش مصنوعی چه برای تهیه پیش‌نویس مقاله، یادگیری زبان‌های جدید، یا مطالعه تاریخ و علم باشد، ابزارهای هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک جزء اصلی در بسته ابزار دانشگاهی دانش‌آموزان هستند.

دانش آموزان تمایل دارند هوش مصنوعی را به عنوان تأثیر مثبتی بر خلاقیت آنها ببینند. در مطالعه ما، 100 درصد از شرکت کنندگان هوش مصنوعی را برای طوفان فکری مفید دانستند. تنها 16 درصد از دانش آموزان ترجیح دادند که بدون هوش مصنوعی طوفان فکری کنند.

خبر خوب این است که دانش‌آموزان در مطالعه ما ایده‌های متنوع و دقیق‌تری را هنگام استفاده از هوش مصنوعی تولید کردند. آنها دریافتند که هوش مصنوعی برای شروع جلسات طوفان فکری مفید است. تحقیقات دیگر نشان داده است که هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به عنوان یک شریک بدون قضاوت برای طوفان فکری عمل کند، که می‌تواند جریان آزاد ایده‌هایی را ایجاد کند که معمولاً ممکن است در یک محیط گروهی از آنها خودداری کنند.

نکته منفی طوفان فکری با هوش مصنوعی این بود که برخی از دانش‌آموزان نگرانی‌های خود را در مورد اتکای بیش از حد به این فناوری ابراز کردند، از ترس اینکه ممکن است افکار آنها و در نتیجه اعتماد به توانایی‌های خلاقانه‌شان تضعیف شود. برخی از دانش‌آموزان «تثبیت ذهن» را گزارش کردند، به این معنی که وقتی ایده‌های هوش مصنوعی را دیدند، به سختی ایده‌های خود را ارائه کردند.

برخی از دانشجویان همچنین اصالت ایده‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را زیر سوال بردند. تحقیقات ما از این پیش بینی‌ها حمایت کرد. ما اشاره کردیم که در حالی که استفاده از ChatGPT خروجی خلاقیت دانش آموزان را به صورت جداگانه بهبود می‌بخشد، ایده‌های هوش مصنوعی به طور کلی تکرار می‌شوند. این احتمالاً به دلیل بازیافت هوش مصنوعی زاینده (مولد) محتوای موجود به جای ایجاد تفکر اصلی است.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که اجازه دادن به دانش آموزان برای تمرین خلاقیت به طور مستقل ابتدا باعث تقویت باور آنها به خود و توانایی‌هایشان می‌شود. هنگامی که آنها این کار را انجام دهند، هوش مصنوعی می‌تواند در پیشرفت یادگیری آنها مفید باشد، مانند آموزش تقسیم طولانی به دانش آموزان قبل از معرفی یک ماشین حساب.

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد

مالکیت محتوا، سرقت ادبی و اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده از جمله چالش‌های فعلی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در آموزش هستند. همانطور که هوش مصنوعی مولد محبوبیت پیدا می‌کند، مدارس تحت فشار قرار می‌گیرند تا دستورالعمل‌هایی را برای اطمینان از استفاده مسئولانه از این ابزارها تنظیم کنند. برخی از ایالت‌ها، مانند کالیفرنیا و اورگان، قبلاً دستورالعمل‌هایی را برای هوش مصنوعی در آموزش تدوین کرده‌اند. ملاحظات اخلاقی برای رابطه مثبت بین خلاقیت دانش آموزان و هوش مصنوعی حیاتی است.

هوش مصنوعی در آموزش فقط مربوط به آخرین فناوری نیست. این در مورد شکل دادن به آینده‌ای است که در آن خلاقیت انسانی و پیشرفت فناوری دست در دست هم پیشرفت کنند.

شما هم همین حالا می‌توانید از هوش مصنوعی مولد با زبان فارسی استفاده کنید. زیگپ اولین دستیار هوش مصنوعی مولد ایرانی است. پس تا دیر شده نشده شما هم اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با زیگپ می‌توانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر لئوناردو استفاده کنید.

نوید رضایی
نوید رضایی