صنعت موسیقی در حال حاضر در حال تجربه یک رنسانس است و خالق این رنسانس کسی نیست جز هوش مصنوعی (AI). این ابزار هوشمند و هنرمند، روشهای جدیدی را در اختیار پلتفرمهای موسیقی قرار داده است تا بتوانند تجربه کاربر، تولید محتوا و کپیرایت را مدیریت کنند.
هنوز هیچکس دقیقا نمیداند که این تحول بزرگ چگونه قرار است رقم بخورد و آشکار شود، اما مطمئنا میتوان از فرصتها و امکاناتی که هوش مصنوعی برای ما به ارمغان آورده، قدردانی کرد.
در این مطلب میخواهیم سفری آهنگین داشته باشیم و ببینیم ادغام هوش مصنوعی با صنعت موسیقی قرار است به چه تحولاتی در این هنر-صنعت محبوب منجر شود.
بیاید از سادهترین امکاناتی که هوش مصنوعی در اختیار صنعت موسیقی قرار داده شروع کنیم و بعد برویم سراغ پیچیدهترین و پربحثترین امکانات.
شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی
در عصر استریم و محتواهای درخواستی، دوستداران موسیقی عادت کردهاند که کل موسیقی جهان را در کسری از ثانیه روی گوشی موبایلشان در دست داشته باشند! داشتن این همه انتخاب برای گوش کردن عالی است، اما باید از کجا شنیدن موسیقی را شروع و موسیقیهای جدید متناسب با سلیقهمان را کشف کنیم؟
اینجاست که هوش مصنوعی وارد عمل میشود. پلتفرمهای پخش موسیقی مانند Sirius XM، Pandora Radio و محبوبترین آنها یعنی اسپاتیفای، از قدرت هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل عادات گوش دادن، ترجیحات و حتی خلقوخوی کاربران برای تنظیم لیستهای پخش استفاده میکنند.
عملکرد این ابزار هوش مصنوعی به گونهای است که انگار یک دیجی مجازی شخصی دارید که سلیقه شما را به خوبی می شناسد و میتواند ذهن موسیقایی شما را بخواند. این فناوری بسیار پیچیدهتر از آن است که بخواهد صرفا آهنگهای یک سبک خاص یا یک خواننده خاص را به شما معرفی کند؛ هوش مصنوعی فعلی قادر است حتی روحیات فعلی شما را با توجه به متن ترانهها و ریتم آهنگهایی که گوش میکنید تشخیص داده و بر همین اساس برایتان پلیلیست درست کند!
اما این فناوری فقط برای خوشآهنگ کردن زندگی شنوندگان کارآمد نیست. شخصیسازی انتخابها میتواند برای هنرمندان نیز تاثیرگذار باشد. با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار مبتنی بر هوش مصنوعی، پلتفرمها میتوانند به نوازندگان کمک کنند تا به طور موثرتری به مخاطبان هدف خود دست یابند و شانس کشف و قدردانی از آثارشان را افزایش دهند.
این کمک به نوبه خود یک اکوسیستم هماهنگ را ایجاد می کند که در آن هنرمندان می توانند شکوفا شوند و شنوندگان میتوانند از یک آرشیو صوتی غنی و متنوع لذت ببرند.
مدیریت کپیرایت
در جهانی که یک قطعه کوتاه و ناشناخته موسیقی ناگهان مانند یک آتشسوزی در کل اینترنت پخش میشود، مهم است که نبوغ و زحمات سازنده آن قطعه به شکل منصفانهای جبران و از آن قدردانی شود.
این هوش مصنوعی است که میتواند به مدیریت و اجرای کپیرایت کمک کند، هرچند که هنوز در این زمینه ضعفهایی داشته باشد.
شرکت «آلفابت» که شرکت مادر گوگل و یوتیوب است، امکانی را فراهم کرده که تمام محتواهای یوتیوب صاحب شناسنامه شوند. این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی میلیونها ویدیو را برای شناسایی و مدیریت محتوای دارای کپیرایت اسکن میکند. در هر دقیقه بیش از 500 ساعت ویدیو در این پلتفرم محبوب اشتراکگذاری ویدیو آپلود میشود. بنابراین آن رباتهای هوش مصنوعی بررسیکننده کپیرایت، کار زیادی برای انجام دادن دارند.
بنابراین این ابزار رباتیک به دارندگان حقوق یک اثر این امکان را میدهد تا آثار خود را بررسی و اطمینان حاصل کنند که حقوق و امتیازات آثارشان به رسمیت شناخته میشود.
در حال حاضر، این سیستم از کامل بودن فاصله زیادی دارد و توسط قانون «حق نسخهبرداری هزاره دیجیتال (DMCA)» پشتیبانی میشود. اما در آینده نزدیک هر تولیدکنندهای (از ترانهسراها و اجرا کنندگان گرفته تا سازندگان ویدیو) اطمینان خواهند داشت که به عنوان صاحبان و خالقان اثر، حقوقشان رعایت شود.
نمیتوان نقش دقیق هوش مصنوعی را در آینده مدیریت کپیرایت پیشبینی کرد، اما این راهحلهای هوشمندانه در زمینه فناوری، در محافظت از حقوق سازندگان و تقویت یک صنعت موسیقی هماهنگتر مفید خواهند بود.
جا برای پیشرفت وجود دارد و انتظار میرود موتورهای هوش مصنوعی در طول زمان نتایج معقولتری تولید کنند. و البته به مرور زمان هر پلتفرمی برای محتوای تولید شده توسط کاربر باید به نحوی فرایند بررسی را خودکار کند، زیرا حتی یک ارتش پرشمار واقعی از بازرسهای انسانی نیز هرگز نمیتوانند سونامی ورودی محتوای در این ابعاد عظیم را مدیریت کنند.
صنعت موسیقی با همکاری هوش مصنوعی
با بالا رفتن پرده از عصر جدید خلق موسیقی، هوش مصنوعی مولد در مرکز صحنه قرار میگیرد و راههای خلاقانه جدیدی را برای تولید و به اشتراکگذاری شاهکارهای خود به هنرمندان ارائه میدهد. بله، ماشینها در حال حاضر براساس الگوهای موجود آهنگ میسازند.
اما این کار چه معنایی برای آینده ترانهسرایی و خلاقیت انسانی دارد؟
«ریک بیتو» تهیهکننده موسیقی و یوتیوبر مشهور، اخیرا دیدگاه ارزشمندی را در مورد این موضوع ارائه کرده است و بر اهمیت اصالت و نوآوری در مواجهه با ترکیبات تولید شده توسط هوش مصنوعی تاکید میکند. به گفته «بیتو» موسیقی تولید شده توسط هوش مصنوعی «فقط میخواهد آنچه قبلا نوشته شده را بررسی و همه آنها را با هم مخلوط کند»، بنابراین ماشینها واقعا چیز جدید و تازهای خلق نمیکنند.
در حالیکه هوش مصنوعی مطمئنا می تواند در روند خلاقیت به انسان کمک کند، «بیتو» اصرار دارد که این فناوری جایگزین آهنگسازی انسانی نخواهد شد. برای هنرمندانی که میخواهند در صحنه باقی بمانند، خلق ملودیها، آکوردها، هارمونیها و بکینگترکهای منحصربهفرد بسیار مهم است. مردم همچنان به موسیقیای که کاملا توسط هوش مصنوعی ساخته شده گوش میدهند، اما در عین حال همیشه جایگاه خلاقیت و احساسات انسان در صنعت موسیقی محفوظ باقی خواهد ماند.
همانطور که «بیتو» می گوید، «مهم است که در مورد موضوع هوش مصنوعی مضطرب نشوید، زیرا باید خودتان ادامه دهید و موسیقی بسازید و سعی کنید تا حد ممکن اصیل و اورجینال باشید.»
بنابراین نکته کلیدی این است که هنرمندان از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مشارکتی و نه یک رقیب استقبال کنند. اگر خلاقیت انسانی در این فرایند دخیل نباشد، اتفاقی که میافتد این است که فقط الگوهای موفق گذشته تکرار میشوند.
اما زمانی که انسان از قابلیتهای هوش مصنوعی کمک بگیرد، میتواند راههای نوآورانهای را برجسته کردن موسیقی خود در صنعتی که بهطور فزایندهای با هوش مصنوعی پیوند خواهد خورد، پیدا کند.