هوش مصنوعی از زمان اختراع خود در بسیاری از صنایع پیشرفت کرده است. صنعت سفرهای توریستی نیز از هوش مصنوعی بهره میبرد تا شیوه عملکرد خود را متحول کند. در نتیجه، امروزه شرکتهای مسافرتی به شدت از ابزارها و راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای فرآیندهای مختلف از برنامهریزی سفر تا گشت و گذار در مقصد استفاده میکنند.
به این ترتیب، هوش مصنوعی در صنعت سفرهای توریستی به طور قابل توجهی نحوه تعامل شرکتها با مشتریان خود را تغییر میدهد.
این عمدتاً به دلیل شخصیسازی تجربیاتی است که چنین پیشرفتهای تکنولوژیکی ارائه میدهند، تبدیل شدن به بخشی از وظایف روزانه یا بهینهسازی فرآیند و ارائه تکاملی که نه تنها برنامهریزی سفر را سادهتر میکند، بلکه بینش عمیقتری را در مورد ترجیحات مشتری ارائه میدهد.
در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه هوش مصنوعی با استفاده از برنامههای کاربردی، صنعت پرسود سفرهای توریستی را متحول کرده است. همچنین در مورد پیشرفتهای هوش مصنوعی که شرکتهای مسافرتی باید از آن آگاه باشند تا در این صنعت رقابتی باقی بمانند، صحبت خواهیم کرد.
هوش مصنوعی چگونه صنعت سفرهای توریستی را تغییر میدهد؟
در حال حاضر، هوش مصنوعی در بسیاری از زمینههای صنعت سفر و گردشگری گنجانده شده است و زندگی را برای مسافران در سراسر جهان آسانتر میکند. به عنوان مثال، این روزها برخی از اشکال پرکاربرد هوش مصنوعی در فرودگاه ها وجود دارد، مانند سیستمهای تشخیص چهره و دستگاههای اسکن امنیتی فرودگاه.
در مرحله بعد، نحوه استفاده از برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در صنعت سفر را با استفاده از مثالهای واقعی کشف خواهیم کرد.
گنجاندن هوش مصنوعی در گردشگری نه تنها نحوه تعامل اپراتورهای تور با مشتریان خود را متحول کرده است، بلکه نحوه شخصیسازی پیشنهادات و خدمات را نیز متحول کرده است. دستیارهای مجازی و رباتهای گفتگو نمونههای بارز این هستند که چگونه هوش مصنوعی فرآیندهای رزرو کارآمدتر و شخصیشدهتر را تسهیل میکند و گزینههایی را به مسافران ارائه میدهد که به بهترین وجه با نیازها و ترجیحات آنها مطابقت دارد.
دستیاران هوش مصنوعی برای سفرهای توریستی
به لطف هوش مصنوعی، مسافران دیگر نیازی به بازدید از آژانسهای مسافرتی برای رزرو پرواز یا جستجوی محل اقامت ندارند. دستیاران هوش مصنوعی و رباتهای چت هوشمند اکنون جای آژانسهای مسافرتی را گرفتهاند که به مسافران اجازه میدهند پروازها و اقامتگاهها را رزرو کنند و وسایل نقلیه را به صورت آنلاین کرایه کنند. این چترباتها در سایتهای رسانههای اجتماعی مانند پیام رسان فیسبوک، اسکایپ، واتس اپ و وایبر مستقر شدهاند تا تجربه رزرو شخصیتری را به کاربران ارائه دهند.
غولهای رزرواسیون مسافرتی مانند Booking.com، Skyscanner و Expedia از چنین رباتهای چت در عملیات خود استفاده میکنند. معمولاً با وارد کردن جزئیات سفر مورد نظرتان، از شما خواسته میشود که مکالمه را با یک ربات چت شروع کنید. سپس ربات در سایتهای رزرو جستجو میکند و بهترین معامله را برای شما پیدا میکند.
رباتها برای خدمات حضوری به مشتریان
رباتها به تدریج در حال نفوذ به خدمات مشتریان در صنعت سفرهای توریستی هستند و نیازی به عوامل انسانی ندارند. روزهایی که مجبور بودید برای دریافت اطلاعات در صف منتظر بمانید یا سعی کنید راه خود را در یک ترمینال شلوغ پیدا کنید، گذشته است. دلیل آن این است که برخی از فرودگاهها و هتلهای محبوب اکنون از رباتهایی برای کمک به شما در چنین شرایطی استفاده میکنند. یک مثال رباتی در فرودگاه هیترو لندن است که مسافران را در ترمینالها راهنمایی میکند.
بر اساس گزارشی که توسط Vero Solutions منتشر شده است، انتظار میرود تا سال 2030 رباتها جایگزین انسانها در فرآیند ورود به سیستم شوند. هتل Henn-na در ناکازاکی اولین هتل در جهان است که به طور کامل توسط رباتهای چند زبانه کار میکند که عمدتاً برای پردازش چکاین و پرداخت استفاده میشوند. یکی دیگر از راهحلهای خلاقانه هوش مصنوعی «Connie» است، رباتی که در هتل هیلتون مک لین در ویرجینیا مستقر شده است.
استفاده از رباتها در بخش گردشگری، پیشرفت هوش مصنوعی در گردشگری را نشان میدهد و خدمات نوآورانهای را برای مشتریان ارائه میدهد. این رباتها نه تنها فرآیند ورود و خروج در هتلها و فرودگاهها را سادهتر میکنند، بلکه به عنوان نگهبان نیز عمل میکنند و با پاسخهای فوری و کمکهای شخصی، تعامل مهمانان را افزایش میدهند.
برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی برای پیش بینی پرواز
کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری به پیشبینی قیمت پرواز گسترش مییابد، جایی که الگوریتمهای پیشرفته الگوهای قیمت تاریخی را تجزیه و تحلیل میکنند تا بهترین زمان را برای رزرو به مسافران ارائه دهند. این نوآوری نه تنها تجربه رزرو را برای کاربر بهینه میکند، بلکه به خطوط هوایی و هتلها اجازه میدهد تا استراتژیهای قیمتگذاری خود را در زمان واقعی تنظیم کنند.
یک فناوری نوآورانه را تصور کنید که به شما کمک میکند بهترین قیمت پرواز را در زمان مناسب پیدا کنید و از قیمتهای پروازهای آتی مطلع شوید. برخی از شرکتها با معرفی اپلیکیشنهای پیشبینی قیمت هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت، این ویژگی مفید را به واقعیت تبدیل کردهاند. Hopper نمونهای از چنین برنامههایی است که توسط مسافران برای رسیدن به آن مرکز استفاده میشود.
تجزیه و تحلیل دادهها برای شناسایی بینشهای ارزشمند
حجم عظیمی از دادهها در هر ثانیه در سراسر صنعت سفرهای توریستی تولید میشود. این دادهها میتوانند برای شرکتهای مسافرتی جواهری پنهان شوند، اگر بتوانند آنها را به طور مؤثر تفسیر کنند و تشخیص دهند که چه چیزی برای مشتریان خوب بوده است. شرکتهای مسافرتی از هوش مصنوعی برای مرتبسازی سریع و دقیق این مجموعه دادههای عظیم استفاده میکنند، که در غیر این صورت به یک وظیفه دلهرهآور برای انسان تبدیل میشود.
رسانه های اجتماعی همیشه به شما گوش میدهند. خطوط هوایی و هتلها از این فناوری همراه با هوش مصنوعی برای شناسایی احساسات مسافران از طریق رسانههای اجتماعی و نحوه ارتباط آن با سفر مسافر استفاده میکنند.
به عنوان مثال، اگر مشتری در مورد تاخیر پرواز خاصی در رسانههای اجتماعی پست کند و ناامیدی خود را ابراز کند، یک ابزار گوش دادن آن را تجزیه و تحلیل کرده و در زمان واقعی با مشتری تعامل میکند. Mindtree’s PaxPulse از این تحلیل احساسات برای ارائه تجربه مشتری بهتر به شرکای سفر خود استفاده میکند.
روندهای هوش مصنوعی در صنعت سفرهای توریستی
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) تخمین میزند که مسافران هوایی تا سال 2036 از 4 میلیارد به تقریباً 8 میلیارد افزایش مییابد. حال بیایید ببینیم که چه روندهای هوش مصنوعی بر آینده صنعت سفر تأثیر میگذارد.
جابجایی هوشمند چمدان
فرودگاهها سالانه میلیونها چمدان را جابجا میکنند. متخصص فناوری اطلاعات فرودگاه SITA در حال بهره برداری از پتانسیل هوش مصنوعی برای سیستمهای جابجایی چمدانهای فرودگاهی است. فرودگاهها در آینده میتوانند با رباتیک و هوش مصنوعی کاملاً خودکار شوند و چمدانهای گمشده بهطور هوشمندانه اداره میشوند.
در حال حاضر راهحلهای هوش مصنوعی در برخی فرودگاهها با پروژههای آزمایشی اجرا شده است. به عنوان مثال، فرودگاه آیندهوون با موفقیت از سیستمهای جابجایی چمدان مبتنی بر هوش مصنوعی بدون برچسب چمدان استفاده کرده است.
برنامهریزی سفر شخصی
یکی از مهمترین پیشرفتهایی که هوش مصنوعی در صنعت سفر به ارمغان خواهد آورد، توانایی بیش از حد شخصیسازی برنامهریزی سفر است. توجه به این نکته ضروری است که هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل همزمان مقادیر زیادی از دادهها، رفتارها و ترجیحات انواع مختلف مسافران و همچنین جمع آوری تاریخچه سفر هر یک از آنها را دارد.
به این ترتیب، یک فرد میتواند با هوش مصنوعی برنامهریزی کند که بهترین گزینههای سفر را با توجه به ترجیحات یا توصیههایش برای شهرهایی با ترافیک کم توریستی که تجربههای منحصربهفردی مطابق با علایق مشتری ارائه میدهند، داشته باشد.
کلام آخر
صنعت سفر و گردشگری شاهد افزایش کاربردهای هوش مصنوعی در هر طیفی بوده است. در این مقاله به برخی از کاربردهای محبوب هوش مصنوعی و نحوه عملکرد آنها پرداختهایم. چه از طریق هوایی یا دریایی، راههای بالقوهای وجود دارد که مسافران و شرکتهای مسافرتی میتوانند از هوش مصنوعی برای سفرهای توریستی کارآمد و روان و در عین حال حفظ رضایت مشتری در سطح بالاتر استفاده کنند.
منبع : mize.tech