[vc_row][vc_column][vc_column_text]اگر قرار بود دادگاهی برگزار شود و در آن تصمیم بگیرند که آیا مردم باید از هوش مصنوعی استقبال کنند یا آن را نادیده بگیرند، احتمالا هیئت منصفه آن دادگاه هرگز به اتفاق رای نمیرسید. حوزه حقوق همیشه جزو پیچیدهترین بخشها بوده است.
به نظر میرسد هیچکس نمیتواند تصمیم بگیرد که آیا مزایای هوش مصنوعی مانند اتوماسیون کردن کارها و غربال حجم عظیمی از دادهها در کسری از ثانیه، بر معایبی مثل دادههای سوگیرانه یا پاسخهای بعضا نادرست، برتری دارد یا نه.[/vc_column_text][vc_btn title=”دانلود هوش مصنوعی فارسی” style=”3d” color=”primary” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fzigap.ir%2F|target:_blank”][/vc_column][/vc_row]
برای خود حرفه حقوق نیز هوش مصنوعی هم تهدید و هم فرصت است. بر اساس گزارش سال 2021 انجمن حقوقی بریتانیا، هوش مصنوعی ممکن است منجر به “کاهش لجامگسیخته” مشاغل حقوقی انسانی شود.
استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حقوق

مطالعهای که در سال جاری در دانشگاههای پنسیلوانیا، نیویورک و پرینستون انجام شد، تخمین زد که حوزه حقوقی صنعتی است که احتمالا به شکل پررنگی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار میگیرد.
در عین حال، هوش مصنوعی میتواند نقش بسیار ارزشمندی در تحقیق در مورد پروندهها و جمعآوری آنها داشته باشد. اگرچه در این زمینه مثالی وجود دارد که نشان میدهد استفاده از هوش مصنوعی در پروندههای حقوقی ممکن است باعث شود همه چیز به شکل وحشتناکی پیش برود.
«استیون شوارتز» وکیل نیویورکی که در پرونده شکایت یک مسافر از یک شرکت هواپیمایی، از ChatGPT برای تحقیقات حقوقی مربوط به پرونده کمک گرفته بود، در آن دادگاه نقرهداغ شد. ChatGPT که قرار بود به شوارتز در زمینه بررسی دادگاههای مشابه کمک کند، 6 پرونده جعلی از خودش ساخته بود.
در حالیکه ممکن است بسیاری از شرکتهای حقوقی تمایلی به پذیرش چنین سیستمهایی نداشته باشند، «بن آلگرو» مدیر ارشد نوآوری در شرکت حقوقی بینالمللی Baker McKenzie تفسیر متفاوتی دارد.
او میگوید: «فکر نمیکنم این یک داستان مربوط به فناوری باشد، بلکه یک داستان حقوقی است. قبل از اینکه به این واقعیت برسید که آقای شوارتز نباید از فناوری هوش مصنوعی استفاده میکرد، باید از فقدان حرفهایگری و اخلاق توسط آقای شوارتز عبور کنید.»
Baker McKenzie از سال 2017 پیشرفتهای هوش مصنوعی را دنبال میکند و از آن زمان تیمی از وکلا، دانشمندان و مهندسان داده را برای آزمایش سیستمهای جدیدی که به بازار میآیند راهاندازی کرده است.
نقش هوش مصنوعی در قانون
آقای آلگرو میگوید که بخش اعظم استفاده از یک برنامه هوش مصنوعی در شرکت او، شامل از استفاده از نسخههای جدید نرمافزارهای حقوقی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند LexisNexis و Microsoft’s 365 Solution for Legal است.
LexisNexis پلتفرم هوش مصنوعی خود را در ماه «می» راهاندازی کرد. این نرمافزار میتواند به سوالات حقوقی پاسخ دهد، اسناد حقوقی را تولید و مسائل حقوقی را خلاصه کند. در همین حال ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت به نام Copilot، ماه آینده برای مشتریان تجاری به عنوان یک افزونه اضافی برای 365 راه اندازی خواهد شد.
آلگرو میگوید: «ما در حال حاضر از LexisNexis و Microsoft استفاده میکنیم، و آنها به طور فزایندهای از قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد بهرهمند خواهند شد.»
هوش مصنوعی مولد نوعی از هوش مصنوعی است که این روزها همه در مورد آن صحبت میکنند. این هوش مصنوعی قادر است متن، تصاویر و موسیقی را بر اساس دادههایی که با آن آموزش دیده ایجاد کند.
نکته این است که در حال حاضر، نسخههای پریمیوم و پولی چنین ابزارهایی گران هستند. آقای آلگرو میگوید که پرداخت هزینه Copilot مایکروسافت به تنهایی “هزینه فناوری در شرکت ما را دو برابر میکند.”
راه جایگزین این است که شرکتهای حقوقی مبلغ کمتری را برای دسترسی به سیستمهای هوش مصنوعی که به طور خاص در بازار حقوقی مشتری ندارند – مانند Bard Google، Meta’s Llama و ChatGPT OpenAI – بپردازند. این شرکتها به چنین پلتفرمهایی متصل شده و آنها را برای استفاده قانونی خود سازگار میکنند.
Baker McKenzie در حال حاضر چندین مورد از این ابزارها را آزمایش کرده است. آقای آلگرو میگوید: «ما به بازار میرویم و میگوییم که قصد داریم عملکرد این مدلها را آزمایش کنیم.»
او توضیح میدهد که چنین آزمایشی برای “تایید عملکرد” بسیار مهم است، زیرا همه سیستمها خطا خواهند داشت.
سیستم نرمافزار حقوقی RobinAI از آنچه که کمکخلبان هوش مصنوعی نامیده میشود برای کمک به سرعت بخشیدن به روند تهیه پیشنویس و درخواست قراردادها، هم برای تیمهای حقوقی داخلی در سازمانهای بزرگ و هم برای افراد، استفاده میکند.
این نرمافزار در درجه اول با یک سیستم هوش مصنوعی پشتیبانی میشود که توسط شرکتی به نام Anthropic توسعه یافته است. این سیستم توسط یک معاون سابق تحقیقاتی در OpenAI راهاندازی شد و با سرمایهگذاری گوگل پشتیبانی میشود.
اما RobinAI در عین حال مدلهای هوش مصنوعی خود را نیز طراحی کرده که در حال آموزش بر روی جزئیات قانون قرارداد هستند. هر قراردادی که توسط سیستم استفاده میشود، بارگذاری و برچسبگذاری و سپس از آن به عنوان ابزار یادگیری استفاده میشود.
این بدان معناست که این شرکت پایگاه داده عظیمی از قراردادها را ایجاد کرده است، چیزی که «کارولینا لوکوزووا» رئیس بخش حقوقی و محصول در RobinAI مستقر در بریتانیا، فکر میکند کلید استفاده از هوش مصنوعی در حرفه حقوق خواهد بود.
لوکوزووا میگوید: «شرکتها باید مدلهای کوچکتر خود را بر اساس دادههای خود در داخل شرکت آموزش دهند. این کار به آنها نتایج بهتری میدهد و نتایجی را به همراه خواهد داشت.»
برای اطمینان از صحت اطلاعات و دادهها، RobinAI تیمی از وکلای انسانی دارد که در کنار هوش مصنوعی کار میکنند.
«الکس موناکو» یک وکیل حوزه شغلی است که هم دفتر وکالت خود و هم یک شرکت فناوری به نام Grapple را اداره می کند.
Grapple توسعه داده شده تا برای ارائه آنچه که آقای موناکو آن را “هستیشناسی قانون استخدام” مینامد، به عموم مردم خدمات ارائه دهد. این نرمافزار در مورد طیف وسیعی از مسائل محل کار – از قلدری و آزار و اذیت تا کار اضافی – مشاوره ارائه میدهد و میتواند نامههای حقوقی تولید کند و خلاصهای از پرونده ها را ارائه دهد.
آقای موناکو از پتانسیل هوش مصنوعی برای دموکراتیک کردن حرفه حقوقی هیجان زده است و میگوید: «احتمالا 95% از درخواستهایی که ما دریافت میکنیم از سوی افرادی است که توانایی مالی استخدام وکیل را ندارند.»
اما به لطف ابزارهای رایگان هوش مصنوعی در دسترس، مردم اکنون میتوانند پروندههای حقوقی خود را بسازند. هر کسی با اتصال به اینترنت میتواند از Bard یا ChatGPT برای کمک به تدوین نامه قانونی استفاده کند. و اگرچه ممکن است این نامهها و درخواستها به اندازه نامهای که توسط یک وکیل نوشته شده است خوب نباشد، اما رایگان است.
او میگوید: «هوش مصنوعی جایگزین انسانها نیست، جایگزین وکلا هم نمیشود. کاری که انجام میدهد، افزایش درک مردم و کمک به اعاده حقوق قانونی آنهاست.»
در دنیایی که همه از هوش مصنوعی استفاده میکنند، این موضوع میتواند بسیار مهم باشد.
در حال حاضر شرکتها از هوش مصنوعی برای استخدام و اخراج استفاده میکنند. آنها هوش مصنوعی را برای تغییر ساختار، تعدیل نیروها و غیره نیز بهکار میگیرند.
در حالیکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حقوقی هنوز در مراحل اولیه است، برخی از سیستمها در حال حاضر با چالشهای قانونی روبرو هستند.
DoNotPay که خود را به عنوان اولین رباتوکیل جهان معرفی میکند و از طریق هوش مصنوعی به شهروندان درباره اقدام علیه جریمههای رانندگی و سایر پروندههای شهری کمک میکند، با طیف وسیعی از شکایتها مواجه شده است. آخرین این اتهامها این است که شرکتی که این ربات را توسعه داده مجوز وکالت ندارد.
در همین حال، در نتیجه پرونده استیون شوارتز، چندین قاضی ارشد در ایالات متحده اکنون از وکلا خواستهاند تا افشا کنند که آیا آنها هم از هوش مصنوعی برای پروندههای دادگاهی استفاده کردهاند یا نه.