اگر تا به حال عبارت «بررسیهای تصفیهکننده هوا» را در گوگل تایپ کرده باشید، احتمالا به دنبال محتوایی بودهاید که در سایت HouseFresh.com نوشته شده بود. اما الگوریتم جستجوی گوگل چه تغییراتی کرده است؟
این سایت در سال 2020 توسط «گیزل ناوارو» و همسرش بر اساس یک دهه تجربه در نوشتن در مورد محصولات مربوط به بهبود کیفیت هوای داخل خانه راهاندازی شد. آنها زیرزمین خود را با تصفیهکنندهها پر کردند، آزمایشهای علمی دقیقی انجام دادند و مقالاتی نوشتند تا به مصرفکنندگان کمک کنند تا از دل صدها تبلیغ، محصولی که به دردشان میخورد را انتخاب کنند.
HouseFresh نمونهای از صنعت در حال شکوفایی ناشران مستقل است که دقیقا همان محتوای اصلی را تولید میکنند که گوگل ادعا میکند میخواهد تبلیغ کند.
و در واقع، بلافاصله پس از راهاندازی وب سایت، گوگل شروع به نشان دادن HouseFresh در بالای نتایج جستجو کرد. این وبسایت با 15 کارمند تماموقت به یک تجارت پر رونق تبدیل شد. ناوارو برنامههای بزرگی برای آینده داشت.
آپدیت الگوریتم جستجوی گوگل
سپس، در سپتامبر 2023، گوگل یکی از یک سری بهروزرسانیهای اصلی را برای الگوریتمی که موتور جستجوی خود را پشتیبانی میکند، انجام داد.
ناوارو می گوید: «این بهروزرسانی ما را نابود کرد. ناگهان عبارات جستجویی که برای معرفی HouseFresh استفاده میشد، مردم را به سمت مجلات بزرگ سبک زندگی فرستاد که به وضوح حتی محصولات را آزمایش نمیکردند. مقالات پر از اطلاعاتی بود که من میدانم اشتباه است.»
دومین بهروزرسانی الگوریتم جستجوی گوگل در ماه مارس ارائه شد و حتی بدتر از قبلی بود. هزاران بازدیدکننده روزانه HouseFresh به صدها نفر کاهش یافت. ناوارو میگوید: «ما کاملا له شدیم. طی چند هفته گذشته، HouseFresh مجبور شد بیشتر تیم خود را اخراج کند. او میگوید اگر چیزی تغییر نکند، این وبسایت سابقا محبوب، محکوم به فناست.
سخنگوی گوگل به بیبیسی میگوید که این شرکت تنها پس از آزمایشهای دقیق که تایید میکند این تغییر برای کاربران مفید خواهد بود، تغییرات را در جستجو راهاندازی میکند و این شرکت به صاحبان وبسایتها کمک، منابع و فرصتهایی برای بازخورد در رتبهبندی جستجوی خود میدهد.
گوگل در موضع خود محکم ایستاده است که تغییرات به نفع وب خواهد بود و تغییرات در الگوریتم جستجوی گوگل فقط شروع ماجراست.
هفته گذشته «ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل در کنفرانس سالانه توسعهدهندگان این شرکت در مقابل جمعیت ایستاد و یکی از مهمترین حرکتها در تاریخ موتور جستجو را اعلام کرد. پیچای گفت که در ادامه، جستجوی گوگل پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی خود را برای بسیاری از سوالات شما ارائه میکند.
این ویژگی به نام «AI Overviews» قبلا برای کاربران ایالات متحده ارائه شده است. پیچای گفت: «گوگل سرچ یک هوش مصنوعی مولد است که مانند کنجکاوی انسانی عمل میکند.»
AI Overviews تنها یکی از مجموعه تغییرات چشمگیر گوگل در محصول اصلی خود در دو سال گذشته است.
این شرکت مدعی است تلاش اخیرش برای اصلاح جستجو، عصر جدید و هیجانانگیزی از فناوری را آغاز میکند و به حل بسیاری از مشکلاتی که وب را آزار میدهد، کمک میکند. اما منتقدان میگویند ممکن است برعکس باشد.
از آنجایی که الگوریتم جستجوی گوگل خود را دوباره ابزار میکند و از هوش مصنوعی برای انتقال از یک موتور جستجو به موتور جستجوی دیگر و پاسخ استفاده میکند، برخی نگران هستند که نتیجه آن چیزی در حکم «انقراض» برای کسبوکارهایی باشد که محتوای مورد علاقه کاربران را تولید میکنند.
یک چیز مسلم است: کار گوگل قرار است تاثیر عمیقی بر آنچه بسیاری از ما هنگام آنلاین شدن میبینیم داشته باشد.
این تغییرات به این دلیل به وجود آمدند که گوگل تشخیص داد وب مشکل دارد. اگر تا به حال از موتور جستجو استفاده کردهاید، خودتان آن را دیدهاید.
تاکنون اینترنت تحت سلطه چیزی به نام «بهینهسازی موتور جستجو» یا همون سئو بوده، تکنیکهایی که به منظور تنظیم مقالات بر اساس کلیدواژههای محبوب گوگل به کار میروند.
تغییرات بیشتری در راه است
گوگل حتی نکات، ابزار و مشاوره سئو را برای صاحبان وبسایت ارائه میدهد. برای میلیونها کسبوکار که به مکانیزمهای ماشین جستجو متکی هستند، سئو میتواند یک ابزار اجتنابناپذیر باشد.
مشکل اینجاست که از سئو میتوان سوءاستفاده کرد. صاحبان وبسایتهای کارآفرین متوجه شدند که گاهی اوقات میتوانید با تولید محتوایی که برای خوشایند کردن الگوریتمهای گوگل طراحی شدهاند، به جای انسانهایی که ظاهرا برای ارائه خدمات طراحی شدهاند، درآمد بیشتری کسب کنید.
تلاشهای گوگل برای رسیدگی به این مشکل همیشه موفقیتآمیز نیست. اگر تا به حال دنبال جستجوی آهنگی از خواننده مورد نظرتان بودهاید و سر از وبسایت فروش ساعتهای فیک درآوردهاید، مشکل را میدانید.
اغلب، نتایج عبارات جستجوی پرطرفدار مملو از وبسایتهایی است که اطلاعات مفید کمی دارند، اما تعداد زیادی آگهی و پیوند به خردهفروشها وجود دارد که سود ناشران را به همراه دارد. چیزی که اغلب از دست میرود همان چیزی است که احتمالا هنگام باز کردن گوگل به دنبال آن هستید: اطلاعات مفید در مورد موضوع مورد نظر شما.
جنگ گوگل با نتایج جستجوی هرزنامه افزایش یافته است. در سال 2022، این شرکت یک «بهروزرسانی محتوای مفید» برای الگوریتم خود منتشر کرد که هدف آن حذف محتوایی بود که صرفا به منظور رتبهبندی بالاتر در جستجو ایجاد شده است.
گوگل آپدیت بعدی را در سپتامبر 2023 و سومین تغییر الگوریتم را در مارس سال جاری منتشر کرد. گوگل میگوید نتیجه «۴۵ درصد محتوای کمکیفیت و غیراصلی در نتایج جستجو کمتر است». میتوان آن را به عنوان یک موفقیت برجسته در نظر گرفت.
یکی از سخنگویان گوگل به بیبیسی میگوید: «بهروزرسانیهای اخیر ما با هدف برقراری ارتباط افراد با محتوای مفید، رضایتبخش و اصیل از طیف متنوعی از سایتها در سراسر وب است. همانطور که برای بهبود جستجو تلاش میکنیم، همچنان بر ارسال ترافیک ارزشمند به سایتها و حمایت از یک وب سالم و باز متمرکز میمانیم.»
اما بهروزرسانیها عواقب شگفتآوری نیز داشتند. به عنوان مثال، دادههای ابزار تجزیهوتحلیل SEMrush نشان میدهد که وبسایت «نیویورک مگزین» 32 درصد از ترافیک جستجوی گوگل خود را در شش ماه گذشته از دست داده است، در حالی که GQ.com نیز 26 درصد کاهش ترافیک پیدا کرده.
دادهها نشان میدهد که Urban Dictionary، یک فرهنگ لغت جمعسپاری و بسیار محبوب عامیانه زبان انگلیسی، حدود 18 میلیون بازدید از صفحه را از دست داده است که بیش از نیمی از ترافیک جستجوی آن است.
OprahDaily.com نزدیک به 58 درصد کاهش داشت. (SEMrush یک ابزار استاندارد صنعتی است، اما اعداد آن تخمینی هستند و این دادهها فقط ترافیکی را که از جستجوی Google میآیند اندازهگیری میکند.)
یکی از سخنگویان نیویورک مگزین گفت این یافتهها ناقص بوده و تجزیهوتحلیل داخلی شرکت را منعکس نمیکند. تا زمان انتشار این مقاله، نمایندگان GQ، Oprah Daily و Urban Dictionary به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. با این حال، کارشناسان و بیش از نیمی از مدیران رسانهها و صاحبان وبسایتها به بیبیسی گفتند که روند گسترده در دادهها بسیار واقعی است.
به جای این سایتها، یک پلتفرم وجود دارد که خیلی درباره آن شنیدهایم: Reddit.
بر اساس گزارش SEMrush، Reddit شاهد افزایش 126 درصدی در ترافیک جستجوی گوگل بود. این شرکت در حال حاضر به سود قابل توجهی رسیده است. Reddit به تازگی اولین درآمد سهماهه خود را از زمان تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام در مارس 2024 اعلام کرد. درآمد آن در مجموع 243 میلیون دلار (191 میلیون پوند) است که نسبت به سال قبل 48 درصد افزایش چشمگیری داشته است.
«لیلی ری» معاون استراتژی و تحقیقات سئو در آژانس بازاریابی Amsive و یکی از افراد مشهور در دنیای سئو میگوید: «افزایش ترافیکی که Reddit شاهد آن است در اینترنت بیسابقه است. محتوای آشپزی، محتوای بزرگسالان، بازیهای ویدئویی، باغبانی، مد، همه چیز فقط Reddit است.»
نمایندگان Reddit فعلا تمایلی به اظهار نظر نداشتهاند.
Reddit تنها برنده پس از بهروزرسانیهای اخیر الگوریتم جستجوی گوگل نیست. دادههای SEMrush نشان میدهد که سایر سایتهای تولید شده توسط کاربران مانند Quora و Instagram شاهد افزایشهای نجومی مشابهی بودهاند و در لینکدین و ویکیپدیا نیز جهشهای چشمگیری وجود داشته است. از یک نظر، گوگل فقط یک روند را دنبال میکرد. در چند سال گذشته، تعداد زیادی از کاربران باهوش اینترنت شروع به اضافه کردن کلمه “Reddit” به انتهای جستجوهای وب خود کردند به این امید که مردم نظرات صادقانه خود را به اشتراک بگذارند، برخلاف وبسایتهایی که سعی در بازی با سیستم گوگل دارند. این چیزی است که رابط عمومی جستجوی گوگل، «دنی سالیوان» به آن اشاره کرده است.
یکی از سخنگویان گوگل میگوید: «ما دریافتهایم که مردم اغلب میخواهند از تجربیات دیگران بیاموزند، بنابراین محتوایی را از صدها انجمن و انجمنهای دیگر در سراسر وب ارائه میکنیم. توافق ما با Reddit مطلقا شامل رتبهبندی بالاتر محتوای آن در جستجو نمیشود.»
اما نتایج گوگل یک بازی با حاصل جمع صفر است. اگر موتور جستجو ترافیک را به یک سایت ارسال کند، باید آن را از سایت دیگری بگیرد و تاثیرات آن بر بازندگان در این معادله به همان اندازه چشمگیر است.
ری می گوید: «گوگل به تازگی در حال جنگ با وبسایتهای ناشر است. تقریبا انگار گوگل یک بهروزرسانی الگوریتمی را طراحی کرده است که به طور خاص به دنبال وبلاگنویسهای کوچک باشد.»
تعدادی از صاحبان وبسایتها و کارشناسان جستجو که با بیبیسی صحبت کردند، گفتند که یک تغییر کلی در الگوریتم جستجوی گوگل به سمت وبسایتهایی با مارکهای معتبر و دور از سایتهای کوچک و مستقل صورت گرفته است که به نظر میرسد کاملا با کیفیت محتوا ارتباط ندارد.
این تغییر بلافاصله برای «دنیل هارت» سردبیر سایت خبری سرگرمی Ready Steady Cut مستقر در بریتانیا اتفاق افتاد.
او میگوید: «بعد از بهروزرسانی ماه سپتامبر گوگل، ترافیک ما بلافاصله به نصف کاهش یافت، و فقط بدتر شد. بهویژه موارد Reddit ما را تحت فشار قرار داده است، اما در عین حال با وبسایتهای هرزنامهای که محتوای ما را میدزدند نیز جایگزین میشویم. این کار منطقی نیست.»
هارت میگوید مجموعه 20 نفری او مجبور به تعدیل 16 نیرو شده است.
یکی از سخنگویان گوگل گفت که بهروزرسانیهای اخیر این شرکت ضربه بزرگی به محتوای هرزنامه و غیراصیل وارد کرده است و گوگل به دقت مراقب تحولات توهینآمیز است که منجر به اطلاعات با کیفیت پایین در جستجو میشود.
پس از بهروزرسانیهای گوگل، این شرکت نکاتی را به صاحبان وبسایت ارائه کرد و گفت راهی برای بازیابی وجود دارد.
هارت میگوید این سایت مشاورانی را استخدام کرده و تمرکز خود را بر روی توصیههای گوگل متمرکز کرده و شبهای پر از بیخوابی را برای بهروزرسانی سایت صرف کرده است. تقریبا بعد از یک سال، هیچکدام از این کارها کمکی نکرد.
به گفته او: «من هشت ماه اخیر عمرم را برای پیروی از توصیه های گوگل تلف کردم. گوگل ادعا میکند که از افرادی با تجربه دست اول و زمینه مفید محتوا میخواهد، و ما یک نمونه بزرگ از آن هستیم. این دلخراش است.»
اما به گفته صاحبان وبسایت و تولیدکنندگان محتوا، بزرگترین تخلف، پاسخهای ایجادشده توسط هوش مصنوعی است.
گوگل استدلال میکند که بررسیهای کلی هوش مصنوعی آن در نتایج جستجو برای وبسایتها مفید خواهد بود.
«لیز رید» رئیس جستجوی گوگل، در یک پست وبلاگی نوشت که نتایج جستجوی هوش مصنوعی این شرکت در واقع ترافیکی را که گوگل به وبسایتها ارسال میکند، افزایش میدهد.
رید نوشت: «نمایشهای هوش مصنوعی نسبت به زمانی که صفحه بهعنوان یک فهرست وب سنتی برای آن پرسوجو ظاهر میشد، کلیکهای بیشتری دریافت میکند. با گسترش این تجربه، تمرکز خود را بر ارسال ترافیک ارزشمند برای ناشران و سازندگان ادامه خواهیم داد.»
با این حال، این شرکت هیچ یک از دادههای پشتیبان این ادعا را به اشتراک نگذاشته است و بسیاری از صاحبان وبسایت و کارشناسان صنعت نگران هستند که اثر معکوس به همان اندازه محتمل باشد.
«کیتی بری» صاحب وبسایت مشاوره نظافتی Housewife How-Tos، فرض میکند که اگر هوش مصنوعی گوگل به سوالات کاربران پاسخ دهد، به جستجوهای خود پایان میدهند.
بری میگوید نتایج جستجوی هوش مصنوعی «به سوالات به صورت سطحی و اغلب نادرست پاسخ میدهند، بنابراین مردم از سایت من بازدید نمیکنند». به گفته او، ترافیک سایت او پس از بهروزرسانی گوگل در سال 2022، 70 درصد کاهش یافت و پس از اینکه گوگل آزمایش هوش مصنوعی جدید خود را آغاز کرد، حتی بیشتر کاهش یافت.
او میگوید: «سایت من در ماههای اول فعالیتش ترافیک بیشتری نسبت به الان داشت، حتی اگر رتبهبندی من تغییر چندانی نکرده باشد».
دیگران، مانند «دیوید لایتر» بلاگر حوزه سفر میگویند که عواقب بالقوه هوش مصنوعی به ویژه مشکلساز است، زیرا آنها احساس میکنند هوش مصنوعی گوگل مستقیما محتوای آنها را میدزدد.
برای مثال، لایتر میگوید که جستجوی «بهترین درههای شکار نزدیک لاس وگاس» برای ارائه مقاله در وبسایت او، World Travel Guy، استفاده میشود. با این حال، جستجویی که در اوایل این هفته انجام شد، پاسخی را که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود در بالای صفحه نشان داد.
گوگل تصدیق میکند که ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات نادرستی ارائه دهند، اما میگوید که دائما در حال تلاش برای بهبود نتایج است.
یکی از سخنگویان گوگل میگوید AI Overviews معمولا از چندین صفحه وب گرفته میشوند، نه منابع منفرد، و پاسخها برای برجسته کردن پیوندهای مرتبط طراحی شدهاند.
این سخنگو میگوید ناشران می توانند از یک برچسب ویژه در صفحات وب خود استفاده کنند تا کنترل کنند که آیا AI Overviews پیوندی به سایت آنها دارد یا خیر. با این حال، هنگامی که یک مدل هوش مصنوعی محتوای شما را کش میرود، ممکن است حذف آن دادهها غیرممکن باشد.
مدیران رسانهها تنها کسانی نیستند که کنترل گوگل بر اینترنت را زیر سوال میبرند. گوگل به طور همزمان در حال مبارزه با دعوای حقوقی ضدانحصار متعدد علیه بخشهای مختلف تجارت گسترده 1.7 تریلیون پوندی (2.2 تریلیون دلاری) این شرکت است.
این شرکت در حال حاضر در انتظار تصمیمگیری در مورد شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده است که گوگل را به داشتن انحصار غیرقانونی در صنعت موتورهای جستجو متهم میکند. اگر غول فناوری این پرونده را ببازد، مجازاتها میتواند از جریمههای هنگفت تا انحلال اجباری شرکت متغیر باشد.
گوگل که بیش از 90 درصد از تجارت جستجوی جهانی را کنترل میکند، استدلال میکند که موفقیت این شرکت صرفا از این واقعیت ناشی میشود که محصولات برتری تولید میکند.
یکی از سخنگویان گوگل میگوید که این شرکت با “رقابتی عظیم” روبروست و مردم انتخابهای زیادی در مورد نحوه جستجوی اطلاعات آنلاین دارند.
ناوارو از HouseFresh میگوید: «میدانم که گوگل به ما یا دیگران بدهکار نیست. اما گوگل جادهها را کنترل میکند. اگر فردا تصمیم بگیرند که جادهها به سمت یک شهر نروند، آن شهر میمیرد. این حاکی از قدرت زیادی نیست و نمیتوان با جمله “این بازار آزاد است” آن را توجیه کرد.»
ناوارو میگوید: «ممکن است سعی کنم در دنیای آفلاین کار کنم، فقط همه چیز را جمعوجور کنم و در جایی در یک مغازه مشغول شوم. شاید سادهلوحانه بود که فکر کنیم میتوانیم فقط با تولید محتوای اریجینال عالی که مردم میخواهند بخوانند، موفق شویم.»