بیش از ۵۰۰ هزار خوردوی تسلا در سرتاسر جهان دادهها را به دفتر مرکزی ایلان ماسک برمیگردانند تا الگوریتمهای خودروی خودران خود را آموزش دهند. این داده ها به تسلا مزیت بزرگی در مسابقه میدهد تا خودروهای خودران بیشتری را در جادهها قرار دهد. اما نقش هوش مصنوعی در خودروهای تسلا کجاست؟
وقتی به تسلا فکر میکنید، ممکن است تصور کنید که آنها یک شرکت خودروسازی سنتی هستند. شکی نیست که تسلا پیشرو در وسایل نقلیه الکترونیکی است.
اما کلید موفقیت آنها این است که آنها در واقع یک شرکت فناوری هستند. شرکت آنها بر اساس فناوری هوش مصنوعی در خودروهای تسلا ساخته شده است و این یکی از دلایل موفقیت آنها است. این روزها، یکی از اهداف کلیدی تسلا این است که خودروهای خود را کاملاً خودمختار کند و آنها از دادههای بزرگ و هوش مصنوعی برای تحقق این امر استفاده میکنند.
استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای تسلا
برای اینکه ماشینهابه تنهایی رانندگی کنند، خودروهای خودران دائماً تصاویر حسگرها و دوربینهای بینایی ماشین خود را تفسیر میکنند، سپس از این اطلاعات برای تصمیمگیری در مورد کارهای بعدی استفاده میکنند. و دقیقا جایی است که هوش مصنوعی در خودروهای تسلا استفاده میشود.
آنها از هوش مصنوعی برای درک و پیشبینی حرکات بعدی اتومبیلها، عابران پیاده و دوچرخه سواران استفاده میکنند. این دادهها به آنها کمک میکند تا حرکتهای خود را در یک ثانیه برنامهریزی کنند و تصمیم بگیرند که لحظه به لحظه چه کاری انجام دهند. آیا خودرو باید در لاین فعلی بماند یا لاین را تغییر دهد؟ آیا باید از ماشین جلوی آنها رد شود یا همان جایی که هست بماند؟ چه زمانی خودرو باید ترمز یا شتاب بگیرد؟
برای اینکه خودروها کاملاً خودمختار شوند، تسلا باید دادههای مناسب را برای آموزش الگوریتمها و تغذیه هوش مصنوعی آنها جمع آوری کند. دادههای آموزشی بیشتر به عملکرد بهتر منجر میشود و این جایی است که تسلا برتر است.
مزیت رقابتی تسلا این است که تمام دادههای خود را از صدها هزار وسیله نقلیه تسلا که در حال حاضر در جادهها هستند جمع آوری میکند. حسگرهای داخلی و خارجی کارهایی را که تسلا در انواع موقعیتها انجام میدهند نظارت میکنند و حتی دادههایی را در مورد رفتار راننده، نحوه واکنش آنها در موقعیتهای مختلف و همچنین دادههایی مانند دفعات تماس راننده با فرمان یا داشبورد جمعآوری میکنند.
رویکرد تسلا “یادگیری تقلید” نامیده میشود. الگوریتمهای آنها از تصمیمها، واکنشها و حرکتهای میلیونها راننده واقعی در سراسر جهان درس میگیرند. تمام این مایلها به خودروهای خودران فوق هوشمند تبدیل میشوند.
نحوه عملکرد خوردهای تسلا
سیستم ردیابی آنها فوق العاده پیچیده است. به عنوان مثال، وقتی یک وسیله نقلیه تسلا پیشبینی نادرستی در مورد رفتار یک ماشین یا دوچرخهسوار انجام میدهد، تسلا یک عکس از دادههای آن لحظه را ذخیره میکند، آن را به مجموعه دادهها اضافه میکند، سپس یک نمایش انتزاعی از صحنه را با اشکال کدگذاریشده رنگی بازتولید میکند که شبکه عصبی میتواند از آن یاد بگیرد.
سایر شرکتهایی که روی وسایل نقلیه خودران کار میکنند از دادههای مصنوعی استفاده میکنند (به عنوان مثال، رفتار رانندگی در بازیهای ویدیویی از بازیهایی مانند Grand Theft Auto) و این دادهها بسیار پایینتر از دادههای دنیای واقعی است که کمپانی تسلا برای آموزش هوش مصنوعی در خودروهای تسلا خود استفاده میکند.
دادههای پایگاه مشتریان فعلی آنها به تسلا از زمان آغاز به کار کمک کرده است و کار آنها بر روی خودروهای خودران بخشی از ماموریت مستمر آنها برای قرار دادن هوش مصنوعی در مرکز تمام تلاشهای آنها است.
همانطور که تسلا در آخرین پروژههای خود (از جمله برنامههایشان برای متحول کردن شبکه برق با پانلهای انرژی خورشیدی خانگی) توسعه مییابد، هوش مصنوعی و دادههای بزرگ شرکای ثابت ایلان ماسک و تیمش در تسلا خواهند بود.
شما میتوانید همین حالا از طریق زبان فارسی به موتورهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و سرویس متن به عکس لئوناردو دسترسی پیدا کنید. تنها کافی است اپلیکیشن زیگپ را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما میتوانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکههای اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.