هوش مصنوعی میتونه کلی چیز رو تو نحوه تعامل کسبوکارها با مشتریها تغییر بده و فرصتهای جدیدی برای افزایش کارایی، شخصیسازی تجربیات و بالا بردن رضایت مشتریها ایجاد کنه. اما برای اینکه بتونید هوش مصنوعی رو تو خدمات مشتری پیادهسازی کنید، نیاز به یه استراتژی خوب و هدفمند دارید.
خیلی از شرکتها بدون اینکه دقیقاً بدونن چه چیزی از این فناوری میخوان و مهمتر از همه، مشتریهاشون چه نیازهایی دارن، به سمت هوش مصنوعی میرن.
اگه میخواید مطمئن بشید که شرکت شما خدمات مشتریان هوش مصنوعی رو به درستی دریافت میکنه، در ادامه یه طرح برای تنظیم و اجرای یه استراتژی برنده براتون داریم.
گام به گام با ساخت برنامه هوش مصنوعی برای خدمات مشتری
گام اول : با چرایی شروع کنید
چرا میخواید هوش مصنوعی رو به برنامههای خدمات مشتریتون اضافه کنید؟ جواب این سوال میتونه تأثیر زیادی روی اون چیزی که میسازید و به کار میگیرید داشته باشه.
بهترین راه برای شروع اینه که شکافهای نیاز رو شناسایی کنید که ممکنه تجربه کلی مشتری رو تحت تأثیر قرار بده. خیلی از شرکتها میلیونها دلار خرج میکنن تا نیازهای مشتریهاشون رو درک کنن. اطلاعاتی که از این تلاشها به دست میاد میتونه نقاط ضعف، جاهایی که باید بهتر بشن و مواردی که میشه از هوش مصنوعی استفاده کرد رو مشخص کنه.
اگه این دادهها رو ندارید، میتونید به جریانهای کاری پشتیبانی مشتری فعلیتون نگاهی بندازید. به عواملی مثل زمان انتظار، زمان حل مشکلات و دفعاتی که مشکلات مشتری تو اولین تماس حل میشه توجه کنید. ممکنه هوش مصنوعی برای هر چالشی راهحلی نداشته باشه، اما با شروع از حادترین نیازهای شرکت، میتونید اولویتها رو پیدا کنید و ببینید کجا میشه از رویکردهای جدید بیشترین بهره رو برد.
همچنین، به اهداف دیگهای که شرکت شما ممکنه برای ابتکارات هوش مصنوعی داشته باشه فکر کنید. بیشتر سازمانها به مشتریهای راضی اهمیت میدن، چون این مشتریها معمولاً برای مدت طولانی به شرکت وفادار میمونن. شرکتهایی که تیمهای فروش بزرگی دارن هم میخوان با ارائه تجربیات بهتر قبل از فروش، نرخ موفقیت و میانگین ارزش سفارش رو بالا ببرن.
البته، خیلی از کسبوکارها همیشه به دنبال راههایی برای کاهش هزینهها هستن. تکیه بر کانالهای خدمات پرمصرف مثل مراکز تماس و پشتیبانی حضوری میتونه هزینههای زیادی رو به همراه داشته باشه.
وقتی که چشمانداز فعلی رو شناسایی کردید، اهداف پشتیبانی مشتریتون رو به شکل خاص و قابل اندازهگیری تعریف کنید. یادتون باشه که شما دارید اهداف پشتیبانی مشتری رو میگید، نه اهداف هوش مصنوعی. هوش مصنوعی هدف نیست، بلکه یکی از ابزارهای ممکن برای رسیدن به هدفه.
گام دوم : شناخت گزینهها
بهترین راه رو پیدا کنید تا نیازهای مشتری و شرکت رو برآورده کنید. تو خیلی از موارد، هوش مصنوعی میتونه یه نقش خوب ایفا کنه، اما یادتون باشه که گاهی راهحلهای غیر هوش مصنوعی میتونن بهتر عمل کنن. مثلاً یه فرم دیجیتال ساده ممکنه برای مشتریها راحتتر از چتبات باشه.
برای اینکه بفهمید کی هوش مصنوعی گزینه مناسبی برای سرمایهگذاری تو خدمات مشتریه، باید بدونید که چطور میشه از هوش مصنوعی تو این حوزه استفاده کرد. دنیای هوش مصنوعی همیشه در حال تغییره. چندتا از راهحلهای محبوب هوش مصنوعی برای خدمات مشتری عبارتند از:
- رباتهای چت و دستیاران مجازی: اینها میتونن سوالات معمول رو خودکار جواب بدن، پشتیبانی 24 ساعته ارائه بدن و مشتریها رو تو انتخابهای مختلف راهنمایی کنن.
- ابزارهای سادهسازی فرآیند: تحقیقات نشون میده که مشتریها به برنامههای هوش مصنوعی که میتونن سختیهای جستجوی پشتیبانی رو کم کنن، خیلی علاقهمند هستن. ابزارهایی مثل ورود بیومتریک، موتورهای توصیه و راهحلهای پرسش و پاسخ میتونن به مشتریها کمک کنن تا سریعتر مشکلاتشون رو حل کنن.
- تجزیه و تحلیل احساسات: هوش مصنوعی میتونه برای تحلیل دادههای بزرگ مثل پشتیبانی مشتری و احساسات تو رسانههای اجتماعی استفاده بشه تا مسائل مهمی که نیاز به توجه بیشتری دارن رو شناسایی کنه.
- تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده: شرکتها از این نوع تجزیه و تحلیل برای شناسایی ریسکهای احتمالی و پیشبینی رفتار مشتری استفاده میکنن. این میتونه به شما کمک کنه قبل از اینکه مشتریها به سمت رقبا برن، روی اونا تمرکز کنید.
- پشتیبانی فعال: ابزارهای پشتیبانی فعال میتونن مشکلات و فرصتهای بالقوه رو تو دادههای مشتری شناسایی کنن و بهطور خودکار به افراد هشدار بدن تا بهشون رسیدگی کنن. علاوه بر شناسایی مشکل، هوش مصنوعی میتونه ابزارهای سادهای برای حل فوری مشکلات ارائه بده.
تکنولوژیهای مختلف رو با دقت بررسی کنید و اونهایی رو انتخاب کنید که با اهداف شما همخوانی دارن و میتونن مشکلات خاصی رو که شناسایی کردید حل کنن. با درک نقاط قوت و هزینههای این ابزارها، میتونید برنامهای بچینید که روی مهمترین مسائل تمرکز کنه و به روشهایی که شرکت شما میتونه مدیریت کنه، پیشرفت کنه
گام سوم: نحوه نقشهبرداری و انجام آن
یه طرح مرحلهای برای پیادهسازی تدریجی، آزمایش و بهینهسازی درست کنید. خیلیها با یه پروژه آزمایشی شروع میکنن تا تأثیر فناوری رو بررسی کنن. وقتی که ارزشش رو ثابت کردید، میتونید به آرامی هوش مصنوعی رو تو عملیات خدمات مشتریتون گسترش بدید.
چندتا فروشنده میتونن راهحلهایی برای استفادههای مختلف از خدمات مشتری با اکثر فناوریهای هوش مصنوعی ارائه بدن. نیازهای خدمات مشتری معمولاً بین شرکتها مشترکه، بنابراین میتونید راهحلهایی با قابلیتهای مشابه بسازید که بتونید برای نیازهای خاص مشتریها سفارشیسازی کنید.
بعضی از شرکتها ترجیح میدن فناوریها رو خودشان توسعه بدن. اگه تو زمینه فناوری و هوش مصنوعی مهارت دارید، این گزینه خوبی میتونه باشه، اما خیلی از شرکتها استعداد فنی کافی برای اختصاص دادن به پروژههای تجربه مشتری رو ندارن. قبل از اینکه این مسیر رو انتخاب کنید، خوب تحقیق کنید.
هر طرح اجرایی باید شامل فرآیندهای اندازهگیری، بهینهسازی و گزارشدهی باشه. شما باید به طور مداوم عملکرد ابتکارات هوش مصنوعیتون رو زیر نظر داشته باشید و اندازهگیری کنید تا مطمئن بشید که مشتریها ازش استقبال میکنن. معیارهای کلیدی رو دنبال کنید تا ببینید آیا به خوبی نیازهای مشتری و شرکت رو برآورده میکنید یا نه.
منبع : insideainews