[vc_row][vc_column][vc_column_text]«ایلان ماسک» اصرار دارد که هوش مصنوعی انسانها را به نقطهای میرساند که «به هیچ شغلی نیاز نباشد». اما جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی تا کجا ادامه خواهد داشت؟
آیا در حال حاضر نشانههایی مبنی بر درست بودن این پیشبینی وجود دارد؟ بله، آمار و ارقام نشان میدهند که ظاهرا هوش مصنوعی در حال گرفتن مشاغل انسانی است.[/vc_column_text][vc_btn title=”آموزش هوش مصنوعی” style=”3d” color=”primary” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fzigap.ir%2Fmag-category%2Fai-training%2F|target:_blank”][/vc_column][/vc_row]
بر اساس گزارش اخیر 750 رهبر کسبوکار که از هوش مصنوعی ResumeBuilder استفاده میکنند، 37 درصد از آنها گفتهاند که این فناوری در سال 2023 جایگزین کارمندان آنها شده. در همین حال، 44 درصد گزارش میدهند که در سال 2024 به دلیل بهرهوری بالاتر هوش مصنوعی، اخراجهایی رخ خواهد داد.
اما حتی در میان گزارشهایی مبنی بر اخراجهای ناشی از هوش مصنوعی، بسیاری از کارشناسان با دیدگاه ماسک که جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی است، مخالف هستند.
جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی

«جولیا توثکیر» استراتژیست رزومه و شغل در ResumeBuilder، تشخیص داده است که اعداد حاصل از این تحقیقات ممکن است به درستی منعکسکننده چشمانداز گسترده کسبوکار نباشد. توتاکر گفت: «هنوز بسیاری از سازمانهای سنتی و کسبوکارهای کوچک وجود دارند مانند برخی از شرکتهای بزرگ از فناوری استقبال نمیکنند.»
تعدیل نیرو یک واقعیت است، اما فناوری هوش مصنوعی همچنین به رهبران کسبوکار این امکان را میدهد که مشاغلی را که ما انسانها انجام میدهیم، بازسازی و تعریف مجدد کنند.
«الکس هود» مدیر محصول در شرکت نرمافزاری مدیریت پروژه و همکاری «آسانا» تخمین میزند که نیمی از زمانی که در محل کار میگذرانیم به چیزی است که او آن را «کار درباره کار» مینامد.
منظور او از این اصطلاح، به بهروزرسانیهای وضعیت، ارتباطات بینبخشی و تمام بخشهای دیگر کار اشاره است که وقت ما را میگیرد و دلیل اصلی حضور ما در یک محل کار نیست.
هود میگوید: «اگر بتوان این وضعیت را با استفاده از هوش مصنوعی کاهش داد، میتواند یک پیشرفت عالی باشد.»
او میگوید وقتی تفاوتهای ظریف پشت اعداد را در نظر نگیریم، آمارهایی که اخراجهای ناشی از هوش مصنوعی را نشان میدهند و پیشبینی میکنند، ترس جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی را بیشتر از واقعیت منعکس میکنند.
«مارک سندلا» بنیانگذار Leet Resumes and Ladders میگوید: «با هوش مصنوعیِ مقابله با کار مبتنی بر وظیفه، انسان ها این فرصت را دارند که در زنجیره ارزش حرکت کنند. با حضور هوش مصنوعی، کارمندان میتوانند روی ادغام، ساختار یا تعریف کار مبتنی بر وظیفه تمرکز کنند.
کار یقه سفید و هوش مصنوعی «انسانمحور»
طبق گزارش Asana’s State of AI at Work 2023، کارمندان می گویند که 29 درصد از وظایف کاری آنها میتواند توسط هوش مصنوعی انجام شود.
با این حال Asana طرفدار چیزی است که آن را “هوش مصنوعی انسانمحور” مینامد، که به دنبال تقویت تواناییهای انسانی و همکاری است، نه جایگزینی مستقیم افراد.
در این گزارش آمده است که هر چه مردم هوش مصنوعی انسانمحور را بیشتر درک کنند، بیشتر بر این باورند که تاثیر مثبتی بر کارشان خواهد داشت.
طبق گزارش سازمان ملل متحد، کارمندان یقه سفید و منشی بین 19.6٪ تا 30.4٪ از کل افراد شاغل در سراسر جهان را تشکیل میدهند. ابزارهای تحلیلی و ارتباطی در طول سالها باعث تغییر مسیر در دانش کار شدهاند و هوش مصنوعی زاینده باید پیشرفت دیگری در این تداوم طولانی تغییر در نظر گرفته شود.
اما تا سال 2022، 34 درصد از جمعیت جهان هنوز به اینترنت دسترسی نداشتند، بنابراین در هرگونه گفتگو در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر اخراج کارکنان و تجدید ساختار احتمالی کار، باید شکاف طبقاتی در مورد دسترسی به فناوری را هم در نظر گرفت.
مسئولیت شخصی کارمندان و دخالتهای هوش مصنوعی
برای حرفهایهایی که به دنبال اجتناب از کار اضافی در یک محیط کاری مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، مراحلی وجود دارد که باید انجام شود.
سندلا میگوید که یک حرفهای یقه سفید مدرن بودن، مسئولیتهای شخصی را به همراه دارد. او میگوید: «بخشی از کار شما این است که به توسعه مهارتهای جدید ادامه دهید. اگر پنج سال پیش نرمافزاری را یاد گرفتید، کافی نیست. امروز باید نرمافزار جدیدی یاد بگیرید.»
به عنوان مثال، در حالیکه موقعیتهایی مانند تحقیق و تجزیهوتحلیل دادهها در راستای اتوماسیون هوش مصنوعی قرار دارند، شرکتها همچنان به شخصی نیاز دارند تا هوش مصنوعی را راهنمایی و نتایج را معنا کند و اقدامی انجام دهد.
توثکیر میگوید: «توصیه من به همه این است که بفهمند هوش مصنوعی چگونه میتواند موقعیت شما را در صنعت شما در حال حاضر تحت تاثیر قرار دهد. شما لااقل باید در مورد چیزی که در انتظارتان است ایدهای داشته باشید تا غافلگیر نشوید و بدانید جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی در حال وقوع است.»
اما سندلا انتظار دارد که رهبران کسبوکار به کارمندان کمک کنند تا مهارتهای خود را در طول مدت حضورشان در شرکت توسعه دهند. او گفت: «شرکتهایی که بودجه توسعه کارکنان خود را حتی صرفا به خاطر منافع شخصی خود تامین میکنند، نسبت به شرکتهایی که این کار را انجام نمیدهند در موقعیت بهتری قرار میگیرند.»
حتی «هود» که در خط مقدم ایجاد راهحلهای همکاری و مدیریت پروژه با استفاده از هوش مصنوعی است، هنوز هم محصولات خود را آزمایش میکند. هود هنگام آمادهسازی برای بررسی عملکرد آتی یکی از اعضای تیمش، آزمایشی را انجام داد و از هوش مصنوعی خواست تا نحوه همکاری او با عضو تیم را خلاصه کند.
هوش مصنوعی فهرستی از همه علایق مشترک آن دو، تمام تکالیف و بازخوردهای بینشان و توصیفی از رابطه آنها بر اساس پیامهایی که برای یکدیگر ارسال کردهاند تهیه کرد. در این مورد هود نمونهای از دخالت درست هوش مصنوعی در این فرایند را به همه نشان داد. جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی تنها یکی از این نمونهها است.
هود میگوید: «شما استفاده از هوش مصنوعی را با پرسیدن سوالات و دیدن تواناییهای آن، و به نوعی ناامید شدن، و از جهاتی شگفتزده شدن، و سپس متمایل شدن به آن یاد میگیرید. بهترین کاری که کارفرمایان میتوانند انجام دهند این است که به مردم این توانایی را بدهند که از طریق آزمایشهای فردی با استفاده از هوش مصنوعی امروزی درک کنند که هنر لازم در دنیای امروز چیست.»
در حالیکه نسل فعلی هوش مصنوعی منجر به اخراج کارمندان شده است، هیچ مدرک تاریخی مبنی بر اینکه پیشرفتهای فناوری مانند هوش مصنوعی منجر به بیکاری گسترده شود، وجود ندارد.
همانطور که سندلا میگوید، نیروی کار دارای سابقه انعطافپذیری است و افزایش ظرفیت فناوری میتواند منجر به کار «با ارزشتر» شود، همانطور سندلا میگوید، نسلهای آینده یاد خواهند گرفت که چطور با بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی، بهرهوری خود را افزایش دهند.