صنعت خودرو در خط مقدم پیشرفت تکنولوژی قرار دارد و اهمیت هوش مصنوعی در صنعت خودرو، سنگ بنای آن است. کانتیننتال، یک تامین کننده پیشرو جهانی خودرو و همچنین یک شرکت فناوری، این روند را تشخیص داده و آزمایشگاه هوش مصنوعی خود را در پایان سال ۲۰۲۱ افتتاح کرده است. این شرکت، تیمی از متخصصان در حال کار بر روی فناوریهای پیشگامانه هوش مصنوعی با هدف شکل دادن به آینده تحرک هستند.
در قلب این نوآوری، دکتر آندریاس واینلیچ، رئیس آزمایشگاه هوش مصنوعی در کانتیننتال در برلین قرار دارد. در مصاحبه ما، او تجربیات خود را به اشتراک میگذارد، بینش مستقیمی از کار روزانه تیمش به ما میدهد و نشان میدهد که چگونه آنها در حال بررسی امکانات هوش مصنوعی برای تغییر چشمانداز تحرک هستند.
مصاحبه با دکتر آندریاس واینلیچ ؛ هوش مصنوعی در صنعت خودرو
دکتر واینلیچ، کانتیننتال به دلیل نقش پیشرو در صنعت خودرو در سراسر جهان شناخته شده است. با افتتاح یک آزمایشگاه هوش مصنوعی در برلین، شما در حال گسترش ظرفیتهای خود در زمینه هوش مصنوعی هستید. ممکن است درباره انگیزه این تصمیم و اینکه چرا به طور خاص برلین به عنوان مکان انتخاب شده است، بیشتر توضیح دهید؟
هوش مصنوعی در صنعت خودرو و همچنین در شرکت ما اهمیت گستردهای پیدا میکند. در این زمینه فوق العاده سریع در حال توسعه، مهم است که بتوانید به سرعت از آخرین فناوریها استفاده کنید و این تنها در صورتی امکان پذیر است که هم به تحقیق و هم به صحنه راهاندازی بسیار چابک نزدیک باشید.
ما از طریق دفاتر خود در پردیس هوش مصنوعی، به عنوان یک فضای کار مشترک با رویدادهای روزانه در مورد موضوع و همچنین فرصتهای شبکه عالی، به این مهم دست یافتهایم. ما با همکاری با دانشگاههای منتخب، انتقال کارآمد فناوری به شرکت خود را نیز تضمین میکنیم.
شما با فناوریهایی مانند بینایی کامپیوتر، هوش مصنوعی ترکیبی و برچسبگذاری خودکار دادهها کار میکنید. آیا میتوانید پروژه یا برنامه خاصی را که در آن از این فناوریها استفاده میشود و نحوه شکلدهی آنها به کار در Continental توضیح دهید؟
به عنوان بخشی از پروژه دانش هوش مصنوعی با بودجه عمومی، ما در حال تحقیق روی روشهای هوش مصنوعی ترکیبی هستیم که هدف آن ترکیب فرآیندهای مرسوم با فرآیندهای هوش مصنوعی و در نتیجه هماهنگ کردن بهترینهای هر دو جهان است. برای مثال، در آینده، برنامهریزی مسیر برای رانندگی بسیار خودکار و مستقل، نه تنها مشاهدات هزاران ضبط واقعی در دنیای واقعی را به منظور انتخاب هوشمندانهترین جهت رانندگی با استفاده از هوش مصنوعی، بلکه شرایط مرزی بسیار معمولی مانند فیزیکی را در بر خواهد گرفت. محدودیتهای وسیله نقلیه و محیط زیست، به عنوان مثال. عرض جاده، طرح راه و فاصله ترمز.
شما زمانی تاکید کردید که سرعت توسعه هوش مصنوعی روشهای سنتی توسعه نرم افزار را به چالش میکشد. آیا میتوانید این بیانیه را گسترش دهید و به ما بگویید چگونه با این چالش در کانتیننتال مقابله میکنید؟
نه تنها روشهای سنتی، بلکه حتی روشهای مدرن توسعه نرم افزار! اینها در درجه اول با هدف دستیابی سریعتر به راه حلهایی هستند که به اندازه کافی در بازار ایجاد شدهاند. در حالی که این رویکرد ممکن است برای راهحلهای ثابت کافی باشد، با تعداد زیادی از رویکردهای هوش مصنوعی موجود، انتخاب دقیق و بهترین روش قبل از شروع توسعه واقعی نیز مهم است و این تقریباً به صورت ماهانه تغییر میکند.
بنابراین توسعه نرم افزار کارآمد به تنهایی دیگر کافی نیست. بلکه شبکهسازی بسیار خوب با علم و صحنه استارت آپ نیز برای همگام شدن با تحولات ضروری است. با آزمایشگاه هوش مصنوعی خود در برلین، همانطور که در بالا توضیح داده شد، هر دو پرنده را با یک سنگ میکشیم و تیمهای نرمافزاری را که قبلاً به خوبی تثبیت شدهاند، تکمیل میکنیم.
آزمایشگاه هوش مصنوعی برلین چگونه به تلاشهای Continental برای شکل دادن به روندهای اصلی صنعت خودرو، رانندگی خودکار، اتصال، برقرسانی و تحرک مشترک کمک میکند؟
شکلدهی یک اصطلاح بسیار مناسب در این زمینه است: ما درگیر بسیاری از هیجانانگیزترین این موضوعات از طریق مفهوم تحقیقاتی سنگین خود هستیم، که عمدتاً به دانشمندان هوش مصنوعی و دانشجویان دکترا متکی است. برای مثال، با ربات متحرک خودران خود، کل زنجیره را ترسیم میکنیم: یک وسیله نقلیه برقی که از طریق یک سیستم مدیریت ناوگان به شبکه متصل میشود، بستهها را به طور مستقل به طیف گستردهای از گیرندگان تحویل میدهد. که اهمیت هوش مصنوعی در صنعت خودرو را بیشتر از قبل پررنگ میکند.
کارمندان ما در اینجا بر جنبههای مختلف چنین سیستمی تمرکز میکنند و بنابراین یک تیم قوی را تشکیل میدهند که به عنوان کارکنان جوان بسیار ماهر، به عنوان مثال، در دسترس شرکت است. پس از اتمام دوره دکتری با این حال، علاوه بر این تمرکز، ما در Continental از فناوری هوش مصنوعی استفاده بسیار گستردهای میکنیم، که علاوه بر موضوعات واضح آینده، همچنین در نظر گرفته شده است که فرآیندهای داخلی ما، مانند مدیریت نیازمندیهای سخت کار یا آزمایش، را ساده کند. کانتیننتال را به یک “شرکت توانمند هوش مصنوعی” تبدیل کنیم.
آزمایشگاه شما در پردیس هوش مصنوعی برلین مستقر است. همکاری و تبادل چه نقشی در پردیس دارد؟ آیا میتوانید به ما مثالی بزنید که چگونه همکاری بر کار شما در آزمایشگاه هوش مصنوعی تأثیر گذاشته است؟
به لطف رویدادها و ارائههای زیادی که چندین بار در هفته برگزار میشود، ارتباط با همکارانی که با فناوریهای مشابه کار میکنند بسیار آسان است. به عنوان مثال، ما به طور مرتب با شرکتهای همسایه در جامعه ایمن هوش مصنوعی در مورد این موضوعات که برای صنعت ما بسیار مهم هستند تبادل نظر میکنیم، یا مرتباً آخرین ورودیها را در مورد موضوعات داغ فعلی از طریق گروه بحث مقاله دریافت میکنیم. بدون نام بردن از نام، ما قبلاً با شرکتهای دیگری که در اینجا نمایندگی دارند وارد بحث شدهایم که به لطف تجربه و تخصص خود خدماتی را ارائه میدهند که ما قادر به ارائه آن در داخل نیستیم.
آیا میتوانید درباره برخی از پروژهها یا برنامههای توسعهیافته در آزمایشگاه هوش مصنوعی که به آنها افتخار میکنید، بگویید؟ در آینده نزدیک چه انتظاری می توانیم از آزمایشگاه شما داشته باشیم؟
من قبلاً دو مورد را در بالا ارائه کردم ، سومی به این سؤال میپردازد که دادههای “خوب” برای یک سیستم هوش مصنوعی چگونه باید باشد و از چه روشهایی میتوان برای تهیه و در دسترس قرار دادن آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. و البته، همانطور که در صنعت خودرو معمول است، همه اینها باید در زمان واقعی و ترجیحا مستقیماً در خودرو کار کنند.
در توسعه فعلی، این یکی از مشکلات محرکی است که امیدواریم بتوانیم آن را چه از نظر هزینههای توسعه و چه از نظر کیفیت نتایج حل کنیم. ما همچنین اخیراً برنده “جایزه بهترین مقاله صنعت” در زمینه هوش مصنوعی قابل توضیح هستیم که برای آزمایشگاهی که تنها دو سال از عمر آن میگذرد بسیار قابل توجه است. ما انتظار داریم به محض اینکه اولین کارمند ما پایان نامههای دکتری خود را به پایان برساند، اولین نتایج اصلی را مشاهده کنیم.
چگونه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی را در آزمایشگاه هوش مصنوعی ترویج میکنید و این نگرش چه تأثیری بر نحوه کار و نتایج تیم شما دارد؟
ما از طریق ساختار کاری و وظیفهای بسیار انعطاف پذیر، و همچنین از طریق فرآیند نوآوری خود، به طور خاص به کارکنان خود آزادی و همچنین تشخیص را هنگام پیشنهاد و تحقق ایدهها میدهیم. این فرآیند نوآوری به ما این امکان را میدهد که ایدهها را به عنوان نمونههای اولیه محقق کنیم و سپس آنها را در حوزههای تجاری خود تبلیغ کنیم.
با این حال، در همان زمان، هر ایده باید تحت یک فرآیند انتخاب سخت در مرحله پیشنهاد قرار گیرد، که همچنین قابلیت تجاری آن را بررسی میکند و اینکه آیا این ایده با استراتژی قاره ما برای آینده مطابقت دارد یا خیر. هنگامی که یک ایده محقق میشود، تیم به طور طبیعی چندین برابر بیشتر از آنچه در یک شرکت معمول است به اجرا متعهد است، که میتوانید با دیدن اولین نتایج آن را از شور و شوق در چشمان آنها ببینید. ما سعی داریم نحوه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودرو را تغییر دهیم.
خیلی ممنون از شما برای این مصاحبه جالب!