مدیر هوش مصنوعی

آیا داشتن یک مدیر هوش مصنوعی بهتر از مدیر فعلی شما خواهد بود؟

سرفصل‌های مقاله

هانو راوما یک مدیر ارشد در شرکتی به نام آژانس بازاریابی دانشجویی است که دانشجویان دانشگاه را برای ارائه پشتیبانی بازاریابی برای مشاغل کوچک استخدام می‌کند. سوال این است که آیا داشتن یک رئیس هوش مصنوعی می‌تواند بهتر از او باشد؟

cta-gif-album-m
cta-gif-album

هانو می‌گوید زمانی که مشتریان جدید می‌آوردم، نیمی از ذهنم می‌گفت، “ما خراب می‌کنیم” و این باعث کاهش اشتیاق من می‌شد.” اما آقای راوما می‌گوید که همه چیز نسبت به نوامبر گذشته تغییر کرده است، زمانی که شرکت شروع به استفاده از یک مدیر هوش مصنوعی مستقل که توسط شرکت مستقر در ایالات متحده اینسپیرا ساخته شده بود.

مدیر هوش مصنوعی بهتر است یا مدیر انسانی؟

مدیر هوش مصنوعی

مدیر هوش مصنوعی به کارمندان آژانس که ساعات کاری انعطاف‌پذیر از راه دور کار می‌کنند کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را تنظیم کرده و بار کاری خود را از قبل برنامه‌ریزی کنند.

زمان‌بندی آن‌ها را بررسی می‌کند، یادآوری‌های مهلت و پیام‌های اعلام حضور منظم را برای آن‌ها ارسال می‌کند، و زمان صرف شده برای مشتریان مختلف را ثبت می‌کند، بنابراین می‌توان آن‌ها را با دقت صورت‌حساب کرد. هوش مصنوعی همچنین پیشنهادهایی را برای بهبود متن نوشتاری ارائه می‌کند، برای پاسخ به سؤالات مربوط به کار در دسترس است و به‌طور خودکار پیشرفت کار همه را در یک پورتال مرکزی به‌روزرسانی می‌کند.

آقای راوما می‌گوید که تغییر به سمت یک مدیر هوش مصنوعی نه تنها سطح استرس او را کاهش داده است، بلکه کارمندانش را قادر می‌سازد سریع‌تر کار کنند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند. من می‌توانم روی رشد شرکت و همه چیزهای مثبت تمرکز کنم. مطمئنم که این سال‌ها به زندگی من افزوده است.

آقای راوما می‌افزاید که روابط او با کارمندانش نیز به شدت بهبود یافته است. «پیش از این، خیلی شبیه وضعیت پدر و فرزندی بود. اکنون، ما بیشتر در شرایط برابر هستیم. قبلا فقط حل مشکلات بود. اما اکنون می‌توانیم بحث‌های ساده‌تری داشته باشیم.

اما هنوز همه در آژانس بازاریابی دانشجویی از مدیر هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند. آقای راوما و 26 نفر از 83 کارمندش در واقع بخشی از مطالعه‌ای بودند که توسط اینسپیرا و دانشگاهیان دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه ویسکانسین برای مقایسه عملکرد مدیر هوش مصنوعی با همتایان انسانی آن انجام شد.

شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: یکی توسط یک مدیر انسانی، دیگری توسط مدیر هوش مصنوعی، و گروه آخر توسط هر دو.

مدیر هوش مصنوعی به میزان موفقیت 44 درصدی در وادار کردن کارمندان به برنامه‌ریزی از قبل برای روزهای کاری خود دست یافت و توانست در 42 درصد مواقع به کارمندان انگیزه دهد که به موقع وارد شوند. این ارقام با مدیر انسانی قابل مقایسه بود که امتیازهای 45% و 44% را برای آن دو حوزه به دست آورد. با این حال، زمانی که مدیر هوش مصنوعی با یک مدیر انسانی همکاری می‌کرد، با هم به میزان موفقیت ۷۲ درصدی در برنامه‌ریزی کارمندان از قبل برای روزهای کاری خود دست یافتند و موفق شدند ۴۶ درصد به موقع به موفقیت برسند.

علیرغم اینکه این مطالعه از نظر آماری کوچک است و بر روی نوع خاصی از کارگر و رشته متمرکز است، نتایج آن به پیامدهای جالبی برای شرکت‌هایی که ابزارهای هوش مصنوعی را معرفی می‌کنند اشاره می‌کند. در حالی که کسب‌وکارهایی مانند UPS، Dell و دیگران امسال کاهش قابل توجهی از مشاغل خود را اعلام کرده‌اند، با هدف جایگزینی بسیاری از نقش‌ها با هوش مصنوعی، پروفسور پل تورمن، از دانشگاه کلمبیا در نیویورک، استدلال می‌کند که تعویض کامل نقش‌های مدیریتی با هوش مصنوعی یک اشتباه است.

این استاد مدیریت می‌گوید: «لایه مدیریت میانی حیاتی‌ترین لایه در هر سازمانی است. “آنها لایه‌ای هستند که اگر شروع به چرخیدن کند، شما در یک سواری وحشیانه هستید. افراد شما تداوم را نمی‌بینند، راهنمایی و مربیگری دریافت نمی‌کنند. همه چیزهای انسانی که مدیران انسانی در آنها بهتر از هوش مصنوعی هستند و باید روی آنها تمرکز کنند.

پروفسور تورمن اضافه می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند مدیران را از یادآوری و بررسی بی‌پایان رهایی بخشد تا بر روش‌های نوآورانه‌تر کار تمرکز کنند. به عنوان مثال، مدیران می‌توانند تیم‌های پروژه را بر اساس مهارت‌های فردی انتخاب کنند، بر این خلاصه نظارت کنند، سپس به هوش مصنوعی خود بسپارند تا جزئیاتی مانند ضرب‌الاجل‌ها را مدیریت کند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند تشخیص دهد که چه کسانی در تیم عقب مانده‌اند و ممکن است نیاز به مدیریت دقیق‌تر توسط یک انسان داشته باشند، و به همین ترتیب، ستاره‌هایی را که نیاز به شناسایی بیشتری دارند، تقویت کند. او می‌گوید، اما شرکت‌ها باید از تبدیل شدن مدیران هوش مصنوعی به ابزار نظارتی خودداری کنند.

1685960671687شما نمی‌خواهید به نقطه‌ای برسید که توجه داشته باشید، نه تنها مردم به موقع وارد نمی‌شوند، بلکه زمان زیادی را در ناهار صرف می‌کنند و به اندازه کافی سالاد نمی‌خورند. پروفسور تورمن می‌گوید: شما نمی‌خواهید آنقدر دور بروید. شما می‌خواهید راه درستی برای تشویق رفتارهای درست پیدا کنید.

تینا رحمان، بنیانگذار مشاور منابع انسانی مستقر در لندن، می‌گوید مدیران هوش مصنوعی همچنین می‌توانند به افرادی که به “مدیری تصادفی” تبدیل شده‌اند کمک کنند، افرادی که در نقش خود برتر هستند و در نتیجه مدیریت افراد را به پایان می‌رساند، علیرغم اینکه مدیریت برای آنها یک مهارت طبیعی نیست.

ما مطالعه‌ای انجام دادیم که دلایل ترک شغل را مورد بررسی قرار داد. تقریباً 100٪ از پاسخ دهندگان گفتند که دلیل آن مدیریت بد است.

خانم رحمان می‌گوید: «بعضی از آن‌ها می‌گفتند که از شیوه‌ای که مدیریت می‌شوند خوششان نمی‌آید، و بیشتر آنها نیز می‌گویند که دلیل آن این بود که نمی‌دانستند از آنها چه انتظاری می‌رود یا اینکه آیا کارشان را خوب انجام می‌دهند یا خیر. شما فرض می‌کنید که یک مدیر هوش مصنوعی ساخته می‌شود تا دستورالعمل‌های صحیح را ارائه دهد، تا شفافیت کامل در مورد الزامات و نتایج ارائه دهد. مردم زمانی که بدانند از آنها چه انتظاری می‌رود احتمالاً بهره‌وری بیشتری خواهند داشت.

خانم رحمان هشدار می‌دهد، اما اتکای بیش از حد به مدیریت هوش مصنوعی این لحن را ایجاد می‌کند که شرکت‌ها فقط به خروجی اهمیت می‌دهند و نه افراد. برای یک کسب‌وکار بسیار سخت خواهد بود که به کارمندان خود بگوید که این سیستم هوش مصنوعی کاملاً جدید را معرفی می‌کنند که به طور کامل آنها را مدیریت می‌کند، سپس با همان چهره بگویید که ما به تجربیات شما در محل کار اهمیت می‌دهیم.

هرچه بیشتر خودکار کنید و افراد بیشتری را از کسب و کار خود حذف کنید، بله، هزینه‌ها را کاهش خواهید داد. اما شما همچنین شرکت خود را قابل تعویض‌تر خواهید کرد.

منبع : bbc

نوید رضایی
نوید رضایی