استفاده جیمز کامرون از هوش مصنوعی

استفاده جیمز کامرون از هوش مصنوعی برای کاهش هزینه‌های ساخت فیلم

فهرست مطالب

جیمز کامرون اخیراً به هیئت مدیره Stability AI پیوسته، در حالی که قبلاً به شدت علیه تکنولوژی هوش مصنوعی صحبت کرده بود.

وقتی تکنولوژی‌های نوظهور برای اولین بار به عموم معرفی می‌شن، معمولاً باعث ترس و نگرانی مردم از وضعیت موجود می‌شن. این موضوع درباره هوش مصنوعی و کاربردهای عملی‌اش در صنایع مختلف، به‌ویژه در هنرهای رسانه‌ای بصری هم صدق می‌کنه. اما به جای اینکه از این موضوع دور بشه، جیمز کامرون، کارگردان معروف و نوآور تکنولوژی، تصمیم گرفته به این سمت بره.

سال گذشته، او به هیئت مدیره شرکت هوش مصنوعی تولیدی Stability AI پیوست و در یک مصاحبه اخیر توی پادکست “Boz to the Future” توضیح داد که چطور توانایی این تکنولوژی برای کوتاه کردن روند کارهای جلوه‌های ویژه می‌تونه واقعاً تحول‌آفرین باشه بدون اینکه بازار کار رو به هم بریزه.

استفاده جیمز کامرون از هوش مصنوعی

استفاده جیمز کامرون از هوش مصنوعی

کامرون گفت: “اگر می‌خواهیم همچنان فیلم‌هایی رو ببینیم که همیشه دوست داشتم و می‌سازم و به تماشاشون میرم — مثل ‘Dune’ یا فیلم‌های پر از جلوه‌های ویژه — باید بفهمیم چطور می‌تونیم هزینه‌ها رو نصف کنیم.” او ادامه داد: “این به معنای اخراج نصف کارکنان یک شرکت جلوه‌های ویژه نیست. بلکه منظور اینه که سرعت کارشون رو دو برابر کنیم تا بتونن سریع‌تر کار رو تموم کنن و هنرمندان بتونن به کارهای جالب دیگه‌ای برن.”

پریم آکاراجو، مدیرعامل Stability AI، در سپتامبر 2024 گفت که پیوستن کامرون به هیئت مدیره به شرکت کمک می‌کنه تا “رسانه‌های بصری رو برای قرن آینده متحول کنه و به خالقان یک خط لوله هوش مصنوعی کامل بده تا ایده‌هاشون رو به واقعیت تبدیل کنن.” کامرون خودش توضیح داد که هدفش از پیوستن به این هیئت، درک نحوه کار این کسب‌وکارها و چگونگی شکل‌گیری این تکنولوژی بوده.

او گفت: “هدف این بود که فضای کار رو بفهمم و بدونم که توسعه‌دهندگان به چه چیزهایی فکر می‌کنن. هدفشون چیه؟ چرخه توسعه‌شون چطوره؟ چقدر منابع باید صرف کنیم تا یک مدل جدید بسازیم که کار خاصی رو انجام بده؟ و هدف من این بود که سعی کنم این رو به یک روند کار جلوه‌های ویژه اضافه کنم.”

جیمز کامرون معتقده که واقعاً مزیت هوش مصنوعی برای دنیای فیلم و تلویزیون در ایجاد محتوای کامل نیست، بلکه در به کارگیری آن در جنبه‌های خاصی از تولید جلوه‌های بصری و پس‌تولید هست. با اینکه بیشتر توجه‌ها به این موضوع معطوف شده که هوش مصنوعی ممکنه مواد دارای حق کپی رو بدزده و حتی خود گوگل و OpenAI هم اعتراف کردن که دوست دارن این مواد به عنوان استفاده منصفانه در نظر گرفته بشن، کامرون نمی‌بینه که تسلط بر صنعت سرگرمی هدف واقعی این شرکت‌ها باشه.

او گفت: شما به OpenAI نگاه کنید، هدفشون ساخت فیلم‌های هوش مصنوعی نیست. ما یه نقطه کوچک در مقیاس اون‌ها هستیم. اون‌ها می‌خوان محصولات سرگرم‌کننده برای 8 میلیارد نفر بسازن و مطمئناً متا هم همینطور.

جیمز کامرون ادامه داد: هر کسی که در تلاش برای به دست آوردن سهم بازار در این فضا هست، فیلم‌ها فقط یه کاربرد کوچک و یک مورد استفاده خیلی کوچیک هستن و این خیلی کوچیکه، بنابراین گروه‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی کوچکتر و خاص‌تر می‌تونن توجه من رو جلب کنن و بگن، من یه مشکل دارم، به نام روتوسکوپ یا این یا اون، چطور می‌تونم در یک روند کار که قبلاً وجود داره، کارهایی مثل بزرگ‌نمایی یا هر چیزی که نیاز هست رو انجام بدم؟

این واقعاً یه تغییر در نگرش کامرون نسبت به سال 2023 هست. در مصاحبه‌ای با CTV News، او گفت که “سلاحی شدن هوش مصنوعی بزرگ‌ترین خطر برای جامعه ماست.” در عین حال، حتی اون زمان هم می‌گفت که هوش مصنوعی هرگز نمی‌تونه فیلمی با محتوای واقعی بسازه.

جیمز کامرون در آخر اضافه کرد: من شخصاً باور ندارم که یک ذهن بی‌بدن که فقط داره چیزهایی رو که دیگران گفتن تکرار می‌کنه — درباره زندگی، عشق، دروغ، ترس و مرگ — و همه رو توی یه سالاد کلامی جمع می‌کنه و بعد دوباره تکرار می‌کنه، می‌تونه مخاطب رو تحت تأثیر قرار بده.

منبع : indiewire

نظرت رو برامون بنویس

برنامه هوش مصنوعی
دستیار صوتی هوشمند
برنامه هوش مصنوعی
دستیار صوتی هوشمند

دانلود زیگپ