در یک تحول بزرگ برای صنعت انیمه ژاپن، Frontier Works و KaKa Creation از پخش آینده “Twins Hinahima”، اولین تولید انیمیشن این کشور که به طور گسترده از فناوری هوش مصنوعی استفاده میکند، خبر دادند. این مجموعه پیشگامانه در تاریخ 29 مارس 2025 نمایش داده میشود و نقطه عطفی در ادغام هوش مصنوعی در تولید رسانههای خلاقانه است.
عصر جدیدی برای انیمه ژاپنی
«دوقلوها هیناهیما» دوقلوهای سال اول دبیرستان را با ظاهری متمایز دنبال میکند – خواهر بزرگتر هیماری (با موهای سفید) و خواهر کوچکتر هینا (با موهای قرمز).
خواهر و برادرها در دبیرستانی در توکیو تحصیل میکنند و رویای این را دارند که در TikTok وایرال شوند و مشتاقانه فیلمهای رقص و محتوای پرطرفدار فیلمبرداری کنند. با این حال، وقتی متوجه ناهنجاریهای عجیبی میشوند که آنها را به دنیایی مرموز هدایت میکند، آرزوهای آنها در شبکههای اجتماعی تغییر غیرمنتظرهای پیدا میکند.
چیزی که این تولید را متمایز میکند، استفاده زیاد آن از فناوری هوش مصنوعی در طول فرآیند انیمه است. بر اساس تحقیقات KaKa Creation از ژانویه 2025، این اولین انیمیشن ژاپنی است که فناوری هوش مصنوعی را به طور گسترده در ساخت خود گنجانده است و به طور بالقوه استاندارد جدیدی برای تولید انیمیشن در کشور ایجاد میکند.
اتصال فناوری و هنر
این پروژه به عنوان بخشی از یک ابتکار برای کشف اینکه چگونه هوش مصنوعی و استعدادهای خلاق میتوانند به طور سازنده در صنعت سرگرمی وجود داشته باشند، پدیدار شد. این مجموعه پس از اولین نمایش تلویزیونی خود، از ظهر 30 مارس در پلتفرمهای پخش متعددی از جمله dAnime Store، ABEMA، TVer، MBS Video Ism، DMMTV و Prime Video در دسترس خواهد بود.
فناوری پشت این انیمه
در قلب “Twins Hinahima” مفهوم “هوش مصنوعی حمایتی” وجود دارد، رویکردی که از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری کمکی برای سازندگان نه جایگزینی برای استعدادهای انسانی، استفاده میکند. این فلسفه هوش مصنوعی را به عنوان وسیلهای برای افزایش کارایی در تولید انیمه در نظر میگیرد و در عین حال اشکال جدیدی از بیان هنری را امکانپذیر میکند که در غیر این صورت ممکن است غیرعملی یا غیرممکن باشد.
Ultra-Noob، مدیر فنی این پروژه توضیح میدهد: مفهوم “هوش مصنوعی حمایتی” بر این نکته تاکید دارد که هوش مصنوعی باید مهارتهای هنرمندان انسانی را تکمیل کند، نه اینکه جایگزین آنها شود. “هدف ما این بود که با حفظ لمس انسانی که انیمه را خاص میکند، آنچه را که خلاقانه ممکن است گسترش دهیم.”
نوآوریهای فنی و عناصر بصری
تیم سازنده از هوش مصنوعی برای غلبه بر محدودیتهای انیمیشن سنتی استفاده کرده است، بهویژه در صحنههایی که معمولاً به کار گسترده نیاز دارند. به عنوان مثال، انیمیشنهای پیچیده حرکت مو، که اغلب در انیمههای معمولی به دلیل هزینههای تولید و محدودیتهای زمانی سادهسازی میشوند، از طریق کمک هوش مصنوعی ساخته شدهاند که منجر به حرکات طبیعی و روانتر شخصیتها میشود.
این رویکرد تکنیکی امکان عبارات بصری را فراهم میکند که با استفاده از روشهای سنتی بسیار وقت گیر یا گران بوده و امکانات زیباییشناختی جدیدی را برای رسانه باز میکند. این تیم بر خلق انیمیشنی متمرکز شده است که نسبت به سنتهای هنری انیمههای ژاپنی، هم نوآورانه و هم معتبر باشد.
ایجاد تعادل بین فناوری و خلاقیت انسانی
علیرغم نقش برجسته هوش مصنوعی، تولید تعادل مهمی بین کمک های تکنولوژیکی و هنر انسانی حفظ میشود. در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی به تولید عناصر اولیه انیمیشن و پسزمینه کمک میکنند، انیماتورها و هنرمندان حرفهای اصلاحات نهایی را انجام میدهند و اطمینان میدهند که کیفیت مطابق با استانداردهای صنعت است.
این رویکرد ترکیبی سبک متمایز و طنین احساسی ویژگی انیمه ژاپنی را حفظ میکند و در عین حال از فناوری برای افزایش کارایی تولید و امکانات خلاقانه استفاده میکند. هدف این نتیجه نشان دادن این است که چگونه هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری گسترده برای خلاقیت انسان به جای کاهش نقش هنرمندان عمل کند.
پرداختن به ملاحظات حقوقی و حق چاپ
در توسعه این رویکرد پیشگامانه، تیم تولید به ملاحظات قانونی و اخلاقی توجه دقیقی داشته است. فرآیند ایجاد مطابق با «دستورالعملهای تجاری هوش مصنوعی» وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن است و با مشاوران حقوقی برای اطمینان از انطباق با قوانین فعلی حق نسخهبرداری ژاپن توسعه یافته است.
این رویکرد وظیفهشناسانه تعهد تیم به ایجاد شیوههای مسئولانه برای پیادهسازی هوش مصنوعی در صنایع خلاق را نشان میدهد، که به طور بالقوه به عنوان مدلی برای تولیدات آینده با ادامه تکامل فناوری عمل میکند.
منبع : tokyoweekender