مک‌دونالدز هوش مصنوعی نمی‌خواهد

مک‌دونالدز مسخره شد و قید هوش مصنوعی را زد!

سرفصل‌های مقاله

بعد از این‌که مشتریان ده‌ها ویدئو از اشتباهات خنده‌دار فناوری سفارش مبتنی بر هوش مصنوعی رستوران‌های «مک‌دونالدز» را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند، این رستوران در حال حذف این فناوری از رستوران‌های خود در ایالات متحده است.

از نسخه آزمایشی از این سیستم که توسط IBM توسعه داده شده است و از نرم‌افزار تشخیص صدا برای پردازش سفارشات استفاده می‌کند، در سال 2019 رونمایی شد.

cta-gif-album-m
cta-gif-album

با این حال این فناوری اصلا قابل اعتماد نبود و منجر به وایرال شدن ویدئوهای فراوانی از سفارشات عجیب و غریب در سطح اینترنت شد؛ از بستنی مک‌دونالد با رویه بیکن گرفته تا ناگت‌های مرغ به ارزش صدها دلار!

مک‌دونالدز هوش مصنوعی نمی‌خواهد

مک‌دونالدز

مک‌دونالدز به شعباتش اعلام کرده که این فناوری را تا پایان ماه جولای از بیش از 100 رستورانی که در حال آزمایش آن هستند حذف خواهد کرد.

روابط‌عمومی این رستوران زنجیره‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از بررسی دقیق، مک‌دونالدز تصمیم گرفته است به همکاری جهانی کنونی ما با IBM در AOT [سفارش خودکار] پس از امسال پایان دهد.»

با این حال، مک‌دونالدز اضافه کرد که مطمئن است این فناوری همچنان «بخشی از آینده رستوران‌هایش» خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: «ما به ارزیابی راه‌حل‌های بلندمدت و مقیاس‌پذیر که به ما کمک می‌کند تا پایان سال تصمیمی آگاهانه در مورد راه‌حل سفارش صوتی آینده بگیریم، ادامه خواهیم داد».

این فناوری از همان ابتدا بحث‌برانگیز بوده است، اگرچه در ابتدا نگرانی‌ها بر پتانسیل آن برای از بین بردن مشاغل افراد متمرکز بود.

با این وجود آشکار شده است که جایگزینی کارکنان رستوران‌های انسانی توسط هوش مصنوعی ممکن است آن‌طور که مردم در ابتدا از آن می‌ترسیدند عملی نباشد و این موضوع باعث خوش‌حالی حامیان هوش مصنوعی شده است.

نقاط ضعف سفارش‌گیرنده هوش مصنوعی مک‌دونالدز به صورت آنلاین فهرست شده است.

در یک ویدیو که 30000 بازدید در TikTok دارد، یک زن جوان به طور فزاینده‌ای خشمگین می‌شود، زیرا تلاش می‌کند هوش مصنوعی را متقاعد کند که یک بستنی کاراملی با چندین قاشق کره اضافه روی آن می‌خواهد و هوش مصنوعی متوجه خواسته او نمی‌شود.

در ویدئوی دیگری که 360000 بازدید دارد، شخصی ادعا می‌کند که سفارش او با سفارش دیگری اشتباه گرفته شده و در نتیجه 9 سفارش چای به صورت‌حسابش اضافه شده است.

یکی دیگر از ویدئوهای محبوب شامل خنده دو نفر در حالی است که صدها دلار ناگت مرغ به سفارش آن‌ها اضافه می‌شود، در حالی که نیویورک‌پست هم گزارش داده بود که شخص دیگری به خاطر اشتباه هوش مصنوعی، بیکن به بستنی خود اضافه کرده است.

اگرچه پایان این آزمایش به معنای پایان دادن به نگرانی‌ها در مورد تغییر شکل محیط کار توسط هوش مصنوعی نیست.

IBM اعلام کرد که در آینده به همکاری با مک‌دونالدز ادامه خواهد داد.

 

در بیانیه‌ای آمده است: «ثابت شده است که این فناوری (هوش مصنوعی) دارای برخی از جامع‌ترین قابلیت‌ها در صنعت و در برخی از سخت‌ترین شرایط، سریع و دقیق است. در حالی که مک‌دونالدز در حال ارزیابی مجدد و اصلاح برنامه‌های خود برای AOT است، ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با آن‌ها در پروژه‌های مختلف هستیم.»

منبع: cbsnews

مهران
مهران