طبق گزارشها، غول فناوری متا داره تلاش میکنه تا وابستگی خودش رو به محصولات جستجوی موجود مثل گوگل و بینگ مایکروسافت کاهش بده و به همین خاطر داره دنبال ساخت موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خودش میره.
بر اساس اطلاعاتی که از یه منبع ناشناس و آشنا با این موضوع به دست اومده، موتور جستجوی جدید قراره خلاصههایی از اطلاعات و رویدادهای جاری رو با کمک هوش مصنوعی تولید کنه و این اطلاعات رو از طریق چت ربات هوش مصنوعی متا به کاربران ارائه بده.
این منبع گفته که یه تیم مهندسی اختصاصی توی متا طی هشت ماه گذشته روی این پروژه کار کردن تا یه پایگاه داده از اطلاعات مربوطه برای موتور جستجوی جدید بسازن.
موتور جستجوی هوش مصنوعی متا
چتبات هوش مصنوعی متا که تو برنامههای اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ ادغام شده، فعلاً برای جواب دادن به سوالات کاربران به موتورهای جستجوی گوگل و بینگ وابسته است. ولی حالا متا داره یه موتور جستجوی اختصاصی راه میاندازه؛ کاری که چندتا از غولهای دیگه تو حوزه هوش مصنوعی مثل OpenAI هم شروع کردن. مثلاً همین OpenAI تو ماه جولای یه نمونه اولیه از موتور جستجوش به اسم “SearchGPT” رو معرفی کرد و قراره به زودی این قابلیت رو توی ربات ChatGPT خودش بیاره.
از طرفی، بلومبرگ هم تو گزارشی که ۲ اکتبر منتشر شد گفته که اپل هم تایید کرده داره تلاش میکنه بعضی از قسمتهای جستجوی گوگل رو با ابزارهای هوش مصنوعی خودش جایگزین کنه. به تازگی، متا از یه همکاری چند ساله با خبرگزاری رویترز هم خبر داده و میخواد قابلیت چت مبتنی بر هوش مصنوعی رو تو پلتفرمهاش ادغام کنه. این همکاری اولین باره که متا توی چند سال اخیر دست به اخبار زده. با این قرارداد، متا میتونه آپدیتهای خبری رو بهصورت زنده از طریق چتبات به کاربرای آمریکایی نمایش بده. چند ماه پیش هم Business Insider گزارش داده بود که متا از طریق وبکرالرش دادههای آموزشی برای مدلهای هوش مصنوعی خودش جمع میکنه.
این تغییر متا به سمت ادغام اخبار با چتبات هوش مصنوعی، از تلاشهاش برای کم کردن اخبار و محتوای سیاسی تو پلتفرمهاش خیلی فرق داره. بعد از کلی جنجال تو سالهای اخیر، از جمله توقف «برگه اخبار» و کم کردن اخبار سیاسی بعد از سال ۲۰۲۰، متا تا حد زیادی از اخبار فاصله گرفته بود. ولی حالا این قرارداد جدید هوش مصنوعی ممکنه نشون بده که متا میخواد اخبار رو دوباره به پلتفرمهاش برگردونه، ولی با یه کنترل بیشتر و برای اون دسته از کاربرایی که خودشون به دنبال اخبار هستن و نمیخوان اخبار فقط تو فیدشون ظاهر بشه.
به طور کلی، تغییرات جدید متا نشون میده که این شرکت میخواد قابلیتهای هوش مصنوعیش رو تقویت کنه تا تجربه کاربراش رو تو جستجوی اطلاعات و اخبار بهتر کنه. به این ترتیب دیگه لازم نیست برای جواب دادن به سوالات کاربراش به موتورهای جستجوی بیرونی مثل گوگل و بینگ متکی باشه. همکاری با رویترز و ارائه اخبار زنده تو چتبات هم میتونه کاربرا رو به سمت تعامل بیشتر و فعالانهتر با چتباتهای هوش مصنوعی ببره و اطلاعات بهروزتر و معتبرتری در اختیارشون بذاره. به نظر میاد متا با این ترکیب هوش مصنوعی و اخبار، میخواد تجربه کاربراش رو خیلی خاصتر و هدفمندتر کنه و تعاملشون با پلتفرمهاش رو بالا ببره.
منبع : tradingview