در سال 2022، کلاهبرداران توانستهاند با استفاده از هوش مصنوعی بیش از یک میلیارد دلار از افراد مسن در آمریکا کلاهبرداری کنند.
طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال، آمریکاییهای مسنتر در سال 2022 حدود 1.6 میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری از دست دادند و بسیاری از کلاهبردارها از فناوری هوش مصنوعی برای شبیهسازی صدای افرادی که میشناختند و دیگر ترفندهای تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده میکنند.
طی جلسه استماع کمیته در مورد کلاهبرداریهای هوش مصنوعی در سنا، رئیس کمیته «سناتور باب کیسی» اعلام کرد که طبق گزارش افبیآی، از ژانویه 2020 تا ژوئن 2021، بسیاری از افراد مسن 13 میلیون دلار از داراییهای خود را از دست دادهاند.
کلاهبرداری با استفاده از هوش مصنوعی
به گفته FBI، در سال 2022 حدود 1.1 میلیارد دلار به دلیل تقلب در ارزهای دیجیتال از دست رفته است.
«سناتور الیزابت وارن» یکی دیگر از اعضای کمیته میگوید مطمئن است که رقم واقعی خیلی بیشتر از چیزی است که اعلام شده، زیرا بسیاری از افراد مسن از روی شرمساری اعلام نمیکنند که مورد کلاهبرداری قرار گرفتهاند.
«کیسی» در بیانیهای گفت که «اقدامات فدرال» برای محافظت از مصرفکنندگان در برابر کلاهبرداریهای تولید شده توسط هوش مصنوعی لازم است. در حال حاضر مقررات بسیار کمی در مورد ظرفیتهای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد و شاهدان از قانونگذاران خواستهاند تا از طریق قوانین، جلوی این کلاهبرداریها را بگیرند.
او گفت: «هر مصرفکننده، فارغ از سن، جنسیت یا پیشینهاش، میتواند قربانی این کلاهبرداریهای فوقالعاده قانعکننده شود و داستانهایی که امروز از افراد در سراسر کشور شنیدیم، دلخراش است. من به عنوان یک پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ، ترس و نگرانی این قربانیان را درک میکنم.»
10 دسته از کلاهبرداریهای گزارش شده در گزارش کلاهبرداری عبارتند از جعل هویت مالی و کلاهبرداری، تماسهای رباتیک، کلاهبرداریهای رایانهای، فیشینگ در شبکههای دوستیابی، سرقت هویت و موارد دیگر.
برجستهترین کلاهبرداریها با استفاده از هوش مصنوعی برای تقلید صدای افراد استفاده میکردند که طی آن با قربانیان، اعضای خانواده یا عزیزان تماس گرفته و درخواست پول میکردند.
چندین شاهد در این جلسه گفتند که تماسهایی دریافت کردند که دقیقا به نظر میرسید که عزیزشان در خطر است، مجروح شده یا گروگان گرفته شده است.
دکتر «طاهر اکین» مدیر مرکز ایالتی تجزیهوتحلیل و علوم داده تگزاس که در جلسه حضور داشت، درباره سوءاستفاده از باورپذیری و احساس قربانیان صحبت کرد.
او گفت: «اولویت دادن به افزایش سواد درباره دادهها و هوش مصنوعی در میان آمریکاییهای مسن و مشارکت فعالانه آنها در تلاشهای پیشگیری و شناسایی، میتواند یک سنگ بنا باشد.»
یک زوج مسن که به صورت ویدیویی در این جلسه حاضر شده بودند، درباره تجربه خود از تماس جعلی دخترشان که انگار در موقعیت بدی گیر افتاده بودند شهادت دادند.
مادر این دختر میگوید: « دخترم داشت پشت تلفن گریه میکرد، به شدت گریه میکرد و میگفت: “مامان، مامان، مامان” و البته همسرم هم میگفت: ” چه خبر است؟” و دوباره آن را تکرار کرد. صدای پشت تلفن دقیقا شبیه صدای دختر من بود.»
«گری شیلدهورن» وکیل مستقر در فیلادلفیا و یکی دیگر از قربانیان هدف کلاهبرداری شبیهسازی صوتی هوش مصنوعی نیز در این جلسه شهادت داد. او داشت 9000 دلار برای کلاهبردار میفرستاد تا اینکه عروسش به او تذکر داد که این یک اخاذی اینترنتی است.
این کلاهبردار خودش را با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یکی از همکاران شیلدهورن جا زده بود و از او مبلغی میخواست تا پسرش را که به خاطر تصادف راهی زندان شده، به قید وثیقه آزاد کند.
شیلدهورن در این جلسه گفت: «با وجود کریپتو و هوش مصنوعی، مجری قانون فعلا در این زمینه چارهای ندارد. لازم است قوانینی وجود داشته باشد که اجازه دهد این افراد شناسایی شوند. برای آسیبی که ایجاد میشود باید راهحلی اندیشید. در حال حاضر چارهای وجود ندارد.»
طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، افراد مسن آمریکایی بیشتر از افراد جوان قربانی کلاهبرداریهای آنلاین میشوند.