پزشکان عمومی از هوش مصنوعی

یک‌پنجم پزشکان عمومی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

سرفصل‌های مقاله

بر اساس یک نظرسنجی، یک‌پنجم پزشکان عمومی از ابزارهای هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT برای کمک به کارهایی مانند نوشتن گزارش یا توصیه‌نامه برای بیماران خود پس از قرار ملاقات استفاده می‌کنند.

این نظرسنجی که در مجله BMJ Health and Care Informatics منتشر شد، با 1006 پزشک عمومی صحبت کرد. از آن‌ها پرسیده شد که «آیا تا به حال از هر شکلی از چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Bing AI یا Gemini گوگل استفاده کرده‌اند یا خیر؟»، و سپس از آن‌ها پرسیده شد که «از این ابزارها برای چه استفاده می‌کنند؟»

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص پزشکی

پزشکان عمومی و هوش مصنوعی

از هر پنج نفر از پاسخ‌دهندگان، یک نفر گفت که از ابزارهای هوش مصنوعی زاینده در ملاقات‌های بالینی خود استفاده کرده است و از این تعداد، تقریبا یک سوم (29٪) گفتند که از هوش مصنوعی برای تولید اسناد پس از ملاقات با بیمار استفاده کرده‌اند، در حالی که 28٪ گفتند که از این ابزارها برای مشورت در مورد تشخیص پزشکی کمک گرفته‌اند.

یک چهارم از پاسخ‌دهندگان گفتند که از ابزارهای هوش مصنوعی برای پیشنهاد گزینه‌های درمانی برای بیماران خود استفاده کرده‌اند. 

محققان گفتند که یافته‌ها نشان می‌دهد که «پزشکان عمومی ممکن است از این ابزارها، به ویژه در وظایف اداری و برای پشتیبانی از استدلال بالینی، ارزش کسب کنند».

هوش مصنوعی در پزشکی و ملاحظات اخلاقی پزشکان

با این حال، محققان در ادامه این سوال را مطرح کردند که آیا استفاده از این ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند خطر آسیب رساندن و تضعیف حریم خصوصی بیمار را داشته باشد، «زیرا مشخص نیست که چگونه شرکت‌های اینترنتی پشت هوش مصنوعی زاینده از اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند استفاده می‌کنند».

آن‌ها افزودند: «در حالی که این چت بات یا ربات‌های گفتگو به طور فزاینده‌ای هدف تلاش‌های نظارتی قرار می‌گیرند، هنوز مشخص نیست که قوانین چگونه به صورت عملی با این ابزارها در عمل بالینی تلاقی می‌کنند.»

دکتر «الی ماین»، مشاور پزشکی و حقوقی در اتحادیه دفاع پزشکی گفت که استفاده از هوش مصنوعی توسط پزشکان عمومی می‌تواند مشکلاتی از جمله عدم دقت و نقض محرمانگی اطلاعات بیمار را ایجاد کند.

ماین گفت: «این یک تحقیق جالب است و با تجربه خود ما از مشاوره به اعضای MDU مطابقت دارد. این طبیعی است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بخواهند به واسطه فشارهایی که با آن مواجه هستند، راه‌هایی برای کار هوشمندانه تر پیدا کنند. 

همراه با کاربردهای شناسایی شده در مقاله BMJ، متوجه شدیم که برخی از پزشکان به برنامه‌های هوش مصنوعی روی می‌آورند تا گزارش‌های پزشکی را با آن‌ها بنویسند. ما به اعضای MDU در مورد مسائلی که این موضوع ایجاد می‌کند، از جمله عدم دقت هوش مصنوعی و موضوع رازداری بیمار هشدار داده‌ایم. ملاحظات حفاظت از داده‌ها نیز وجود دارد.»

او افزود: «هنگام رسیدگی به شکایات بیماران، پاسخ‌های پیش‌نویس شده توسط هوش مصنوعی ممکن است معقول به نظر برسند، اما می‌توانند حاوی غلط‌ها و راهنمایی‌های نادرست باشند که وقتی در متن‌های بسیار شیوا در هم تنیده شوند، تشخیص آن‌ها دشوار است. بسیار مهم است که پزشکان از هوش مصنوعی به روشی اخلاقی استفاده و از دستورالعمل‌ها و مقررات مربوطه پیروی کنند. واضح است که این یک حوزه در حال تکامل است و ما با نویسندگان موافقیم که پزشکان فعلی و آینده نیاز به آگاهی بیشتر از مزایا و خطرات استفاده از هوش مصنوعی در محل کار دارند.»

منبع: Guardian

مهران
مهران