OpenAI ورود مورد انتظار خود را به بازار جستجو با SearchGPT، یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با دسترسی آنی به اطلاعات در سراسر اینترنت، اعلام میکند.
این موتور جستجو با یک جعبه متن بزرگ شروع میشود که از کاربر میپرسد “به دنبال چه چیزی هستید؟” اما به جای بازگرداندن یک لیست ساده از پیوندها، SearchGPT سعی میکند آنها را سازماندهی و معنادار کند. در یکی از نمونههای OpenAI، موتور جستجو یافتههای خود را در مورد جشنوارههای موسیقی خلاصه میکند و سپس توضیحات کوتاهی از رویدادها و به دنبال آن یک پیوند مناسب ارائه میکند.
در مثالی دیگر، زمان کاشت گوجه فرنگی را قبل از تجزیه انواع مختلف گیاه توضیح میدهد. پس از ظاهر شدن نتایج، میتوانید سؤالات بعدی بپرسید یا روی نوار کناری کلیک کنید تا پیوندهای مرتبط دیگر باز شود. همچنین قابلیتی به نام «جوابهای بصری» وجود دارد، اما OpenAI قبل از انتشار دقیقاً در مورد نحوه عملکرد آن، پاسخ نداده است.
موتور جستجوی SearchGPT چیست؟
SearchGPT در حال حاضر فقط یک “نمونه اولیه” است. کایلا وود، سخنگوی OpenAI میگوید: این سرویس توسط مدلهای خانواده GPT-4 ارائه میشود و در زمان راهاندازی تنها برای 10000 کاربر آزمایشی قابل دسترسی خواهد بود. وود میگوید که OpenAI با شرکای شخص ثالث کار میکند و از فیدهای محتوای مستقیم برای ایجاد نتایج جستجوی خود استفاده میکند.
هدف این است که در نهایت ویژگیهای جستجو را مستقیماً در ChatGPT ادغام کنیم.
این شروع چیزی است که میتواند به تهدیدی معنادار برای گوگل تبدیل شود، چرا که از ترس اینکه کاربران به سمت محصولات رقیب که ابتدا این ابزارها را ارائه میدهند هجوم آورند، عجله کرده است تا ویژگیهای هوش مصنوعی را در موتور جستجوی خود بسازد.
همچنین OpenAI را در رقابت مستقیمتری با استارتاپ Perplexity قرار میدهد که خود را به عنوان موتور پاسخگویی هوش مصنوعی معرفی میکند. Perplexity اخیراً به دلیل ویژگی خلاصههای هوش مصنوعی که ناشران ادعا میکردند مستقیماً کار آنها را از بین میبرد، مورد انتقاد قرار گرفته است.
به نظر میرسد که OpenAI به این واکنش توجه کرده است و میگوید که رویکرد کاملا متفاوتی را در پیش گرفته است. در یک پست وبلاگی، این شرکت تاکید کرد که SearchGPT با همکاری شرکای خبری مختلف، که شامل سازمانهایی مانند صاحبان وال استریت ژورنال، آسوشیتدپرس، و وکس مدیا، شرکت مادر The Verge است، توسعه یافته است. وود میگوید: «شرکای خبری بازخورد ارزشمندی ارائه کردند و ما همچنان به دنبال نظرات آنها هستیم.
ناشران راهی برای “مدیریت نحوه نمایش آنها در ویژگیهای جستجوی OpenAI” خواهند داشت. آنها میتوانند از محتوایشان برای آموزش مدلهای OpenAI استفاده نکنند و همچنان در جستجو ظاهر شوند. طبق پست وبلاگ OpenAI موتور جستجوی SearchGPT برای کمک به کاربران در ارتباط با ناشران از طریق استناد و پیوند دادن به آنها در جستجوها طراحی شده است. پاسخها دارای اسناد و پیوندهایی با نام مشخص، درون خطی هستند تا کاربران بدانند اطلاعات از کجا میآیند و میتوانند به سرعت با نتایج حتی بیشتر در نوار کناری با پیوندهای منبع ارتباط برقرار کنند.
انتشار موتور جستجو به عنوان نمونه اولیه به OpenAI از چند راه مختلف کمک میکند. اول، اگر نتایج SearchGPT به شدت نادرست باشد، سادهتر است که بگوییم، خوب، این یک نمونه اولیه است! همچنین احتمال اشتباه گرفتن ارجاعات وجود دارد یا شاید حذف عمده مقالاتی مانند Perplexity متهم به انجام آن شده است.
ماههاست که درباره این محصول جدید زمزمه میشود، به طوری که The Information در مورد توسعه آن در فوریه گزارش میدهد، سپس بلومبرگ گزارش بیشتری را در ماه می منتشر کرد. OpenAI به شدت در تلاش است تا کارمندان گوگل را برای یک تیم جستجو شکار کند. برخی از کاربران X همچنین متوجه شدند که OpenAI روی وب سایت جدیدی کار میکند که به این حرکت اشاره دارد.
OpenAI به آرامی ChatGPT را با وب ارتباط بیشتری میدهد. زمانی که GPT-3.5 عرضه شد، مدل هوش مصنوعی ماهها منسوخ شده بود. سپتامبر گذشته، OpenAI راهی را برای ChatGPT برای مرور اینترنت به نام Browse with Bing منتشر کرد، اما به نظر میرسد بسیار ابتداییتر از SearchGPT باشد.
پیشرفتهای سریع OpenAI میلیونها کاربر ChatGPT را جذب کرده است، اما هزینههای شرکت در حال افزایش است. اطلاعات این هفته گزارش داد که هزینههای آموزش و استنباط هوش مصنوعی OpenAI در سال جاری به 7 میلیارد دلار میرسد و میلیونها کاربر در نسخه رایگان ChatGPT تنها هزینههای محاسباتی را افزایش میدهند. SearchGPT در زمان راه اندازی اولیه رایگان خواهد بود، و از آنجایی که به نظر میرسد این ویژگی در حال حاضر هیچ تبلیغاتی ندارد، واضح است که شرکت باید به زودی راه درآمدزایی را کشف کند.
منبع : theverge