سر پل مککارتنی به بیبیسی گفته است که تغییرات پیشنهادی در قانون کپیرایت میتواند به فناوری جدید اجازه دهد که زندگی نوازندگان و هنرمندان را غیرممکن کند.
دولت در حال بررسی یک بازنگری اساسی در قانون است که به توسعهدهندگان هوش مصنوعی اجازه میدهد از محتوای سازندگان در اینترنت برای کمک به توسعه مدلهای خود استفاده کنند، مگر اینکه دارندگان حقوق از این قانون منصرف شوند.
در مصاحبهای نادر برای یکشنبه با لورا کوئنسبرگ، سر پل مککارتنی گفت: «وقتی بچه بودیم در لیورپول، شغلی را پیدا کردیم که دوستش داشتیم، که هزینهها را هم پرداخت میکرد» و هشدار داد که این پیشنهادها میتواند انگیزه و خلاقیت نویسندگان و هنرمندان را از بین ببرد. دولت گفت که هدفش ارائه اطمینان قانونی از طریق یک حق چاپ است که “کنترل واقعی” و شفافیت را برای سازندگان فراهم میکند.
نارضایتی پل مککارتنی از هوش مصنوعی
سر پل، یکی از دو عضو بازمانده بیتلز، گفت این خطر وجود دارد که هوش مصنوعی یک “غرب وحشی” ایجاد کند که در آن حق چاپ هنرمندان به درستی محافظت نمیشود. او گفت: شما پسرها، دختران جوان را میبینید، و آنها یک آهنگ زیبا مینویسند، و آنها صاحب آن نیستند.
حقیقت این است که پول به جایی میرود. کسی حقوق میگیرد، پس چرا نباید آن مردی باشد که آن را نوشته است؟
وی از دولت خواست تا دوباره در مورد برنامههای خود فکر کند و گفت: “ما مردم هستیم، شما دولت هستید! شما باید از ما محافظت کنید. این وظیفه شماست. بنابراین میدانید، اگر لایحه ای را به تصویب میرسانید، مطمئن شوید که از متفکران خلاق، هنرمندان خلاق محافظت میکنید، در غیر این صورت آنها را نخواهید داشت.
در سال 2023، سر پل مککارتنی و درامر گروه بیتلز، سر رینگو استار، از هوش مصنوعی برای استخراج آواز از یک دمو ناتمام که توسط جان لنون باقی مانده بود، استفاده کردند تا آهنگ جدیدی به نام Now and then تولید کنند. این آهنگ که به عنوان آخرین انتشار بیتلز نامگذاری شد، تحسین گستردهای را برانگیخت و نامزد دو جایزه گرمی و یک جایزه بریت شده است.
سر پل مککارتنی گفت: من فکر میکنم هوش مصنوعی عالی است و میتواند کارهای بزرگ زیادی انجام دهد.
ما یک کاست قدیمی از جان را برداشتیم و صدای او را تمیز کردیم تا به نظر برسد که همین دیروز ضبط شده است. بنابراین کاربردهای خود را دارد. اما نباید افراد خلاق را از بین ببرد.
دولت در حال حاضر در حال رایزنی در مورد پیشنهادهایی است که به شرکتهای هوش مصنوعی اجازه میدهد از مطالبی که به صورت آنلاین در دسترس هستند، بدون رعایت حق نسخهبرداری در صورت استفاده از آن برای متن یا داده استفاده کنند. برنامههای هوش مصنوعی مولد از حجم عظیمی از دادهها مانند متن، تصویر یا موسیقی آنلاین استخراج میکنند یا یاد میگیرند تا محتوای جدیدی تولید کنند که به نظر میرسد توسط یک انسان ساخته شده است.
این پیشنهادها به هنرمندان یا پدیدآورندگان به اصطلاح “حفظ حقوق” میدهد. اما منتقدان این طرح بر این باورند که برای یک نویسنده یا هنرمند نمیتواند به هزاران ارائهدهنده خدمات هوش مصنوعی مختلف اطلاع دهد که نمیخواهند محتوایشان به این شکل استفاده شود، یا اینکه آنچه را که برای کارشان در سراسر اینترنت آمده است، زیر نظر بگیرند.
یک پیشنهاد جایگزین برای هنرمندان که اجازه استفاده از محتوایشان را بدهند، این هفته توسط بارونس کیدرون، همتای متقابل، در مجلس اعیان ارائه خواهد شد. تام کیهل، مدیر اجرایی بخش صنعت موسیقی UK Music، گفت: دولت قصد دارد قانون کپی رایت را تغییر دهد تا استفاده شرکتهای هوش مصنوعی از موسیقی هنرمندان، آهنگسازان و شرکتهای موسیقی بدون اجازه آنها، صنعت موسیقی را در معرض خطر بزرگی قرار دهد.
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خلاقان میتوانند به طور موثری از آموزش توسط سیستمهای هوش مصنوعی کار خود را انصراف دهند، وجود ندارد و بنابراین این امتیاز ظاهری هیچ اطمینانی برای کسانی که در موسیقی کار میکنند، فراهم نمیکند.
یک سخنگوی دولت گفت که صنعت موسیقی بریتانیا “واقعاً در سطح جهانی” است و “برخی از مشهورترین هنرمندان تاریخ” را تولید کرده است. آنها گفتند: به همین دلیل است که ما مشاورهای را راهاندازی کردهایم تا اطمینان حاصل کنیم که چارچوب کپی رایت بریتانیا از هنرمندان در رابطه با هوش مصنوعی محافظت میکند.
منبع : bbc