هوش مصنوعی گوگل
هوش مصنوعی گوگل

نگرانی ناشران در مورد ابزار جستجوی هوش مصنوعی گوگل

سرفصل‌های مقاله

نگرانی شرکت‌های انتشاراتی در مورد هوش مصنوعی مولد، به ویژه مدلی که توسط گوگل ساخته شده است، افزایش می‌یابد. از ماه می، گوگل شروع به انتشار شکل جدیدی از جستجو در ایالات متحده، هند و ژاپن کرده است که توسط هوش مصنوعی تولید شده است. این ابزار جستجوی هوش مصنوعی Search Generative Experience یا SGE نام دارد.

SGE از هوش مصنوعی برای ایجاد خلاصه برای برخی از سوالات جستجو استفاده می‌کند. گوگل می‌گوید این خلاصه‌ها در بالای صفحه اصلی جستجوی گوگل با پیوندهایی برای «پردازش عمیق‌تر» ظاهر می‌شوند.

اگر ناشران بخواهند از ایجاد خلاصه‌ محتوایشان توسط هوش مصنوعی گوگل، جلوگیری کنند، باید از همان ابزاری استفاده کنند که مانع از نمایش آنها در نتایج جستجوی گوگل می‌شود. این امر برای افرادی که از جستجو استفاده می‌کنند، پیدا کردن ناشرانی را که تصمیم به عدم مشارکت در SGE می‌کنند را دشوار می‌کند.

ابزار جستجوی هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل
ابزار جستجوی هوش مصنوعی گوگل

گوگل می‌گوید که خلاصه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی از بسیاری از صفحات وب گردآوری شده‌اند و پیوندها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نقطه شروعی برای کسب اطلاعات بیشتر باشند. این شرکت SGE را به عنوان یک آزمایش انتخابی برای کاربران توصیف می‌کند که به توسعه و بهبود محصول کمک می‌کند.

با این حال، برای ناشران، ابزار جستجوی هوش مصنوعی گوگل آخرین نگرانی در یک رابطه غیرعادی است. ناشران هم برای تبلیغات آنلاین با گوگل رقابت می‌کنند و هم برای ترافیک جستجو به این شرکت وابسته هستند.

چهار ناشر بزرگ اخیرا با خبرگزاری رویترز صحبت کردند. این کسب‌وکارها می‌گویند که تلاش می‌کنند جایگاه خود را در دنیایی که هوش مصنوعی می‌تواند نحوه یافتن و پرداخت اطلاعات توسط کاربران را کنترل کند، درک کنند. ناشران به دلیل مذاکرات در حال انجام با Google خواستند نامشان فاش نشود.

نگرانی‌های ناشران به تعدادی از مسائل مربوط می‌شود. که شامل موضوع ترافیک وب است. آیا ناشران به عنوان ارائه‌دهندگان اطلاعاتی که در خلاصه‌های SGE نشان داده می‌شود، اعتبار داده می‌شوند یا خیر. و اینکه آیا این خلاصه‌ها درست هستند یا خیر. مهمتر از همه، ناشران می‌خواهند برای محتوایی که گوگل و سایر شرکت‌های هوش مصنوعی ابزارهای هوش مصنوعی خود را بر روی آن آموزش می دهند، پول دریافت کنند.

یکی از سخنگویان گوگل در بیانیه‌ای گفت: «همانطور که هوش مصنوعی مولد را به جستجو وارد می‌کنیم، به اولویت‌بندی رویکردهایی ادامه می‌دهیم که ترافیک ارزشمندی را برای طیف گسترده‌ای از سازندگان، از جمله ناشران اخبار، ارسال می‌کنند تا از یک وب سالم و باز حمایت کنند.

در مورد پرداخت‌ها، گوگل گفت که در حال توسعه درک بهتری از تجارت برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و دریافت نظرات از ناشران و دیگران است. در اواخر سپتامبر، گوگل ابزار جدیدی به نام Google-Extended را معرفی کرد. که به ناشران این امکان را می‌دهد که محتوای خود را با استفاده از گوگل برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مسدود کنند.

نظرات در مورد ابزار جستجوی هوش مصنوعی گوگل

دانیل کافی، رئیس و مدیر اجرایی News Media Alliance، یک گروه تجاری صنعتی، گفت: دادن حق انتخاب به ناشران برای استفاده نکردن از هوش مصنوعی یک “ژست حسن نیت” است. کافی اضافه کرد: «اینکه پرداخت‌ها دنبال خواهند شد یا خیر، یک علامت سؤال است و تا چه حد امکان تبادل ارزش سالم‌تر وجود دارد».

ابزار جستجوی هوش مصنوعی گوگل به ناشران اجازه نمی‌دهد محتوای خود را از استفاده برای SGE بدون ناپدید شدن از جستجوی سنتی گوگل مسدود کنند. ناشران شواهدی می‌خواهند که نشان دهد مردم از وب‌سایت‌هایشان برای ایمن کردن تبلیغ‌کنندگان استفاده می‌کنند.

نمایش در جستجوی گوگل برای کسب و کار آنها مهم است. طراحی برای SGE پیوندهایی را که در جستجوی سنتی ظاهر می‌شوند به پایین‌تر از صفحه وب هدایت کرده است. یکی از مقامات یکی از ناشران گفت که این ممکن است ترافیک آن لینک‌ها را تا 40 درصد کاهش دهد.

نگران‌کننده‌تر این امکان است که افرادی که در وب جستجو می‌کنند اگر SGE نیاز کاربران به اطلاعات را برآورده کند، از کلیک کردن روی هر یک از پیوندها اجتناب کنند.

نیکیل لای کارشناس Forrester Research، یک شرکت مستقر در کمبریج، ماساچوست است. او گفت که SGE “قطعاً قصد دارد ترافیک ناشران را کاهش دهد و آنها باید در مورد روش دیگری برای اندازه‌گیری ارزش آن محتوا فکر کنند. با این حال، او معتقد است که ناشران قابل اعتماد خواهند بود زیرا پیوندهای آنها در SGE ظاهر می‌شود.

شما هم می‌توانید به راحتی و از طریق زبان فارسی با ChatGPT و سایر سرویس‌های هوش مصنوعی صحبت کنید. تنها کافی است از طریق سایت هوش مصنوعی فارسی زیگپ، را دانلود و به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی ما در اینستاگرام و تلگرام به اشتراک بگذارید.

نوید رضایی
نوید رضایی