[vc_row][vc_column][vc_column_text]مدیرعامل شرکت «راکوتن» (Rakuten) ژاپن در مصاحبهای که دوشنبه پخش شد به CNBC گفت که این شرکت قصد دارد مدل زبان هوش مصنوعی اختصاصی خود را راهاندازی کند.
این در حالی است که این غول حوزه فینتک به تجارت الکترونیک، به دنبال پیوستن به سایر شرکتهای فناوری است که فناوری به سرعت در حال رشد هوش مصنوعی را توسعه میدهند.[/vc_column_text][vc_btn title=”آموزش هوش مصنوعی” style=”3d” color=”primary” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fzigap.ir%2Fmag-category%2Fai-training%2F|target:_blank”][/vc_column][/vc_row]
«هیروشی “میکی” میکیتانی» مدیرعامل راکوتن اعلام کرد که این شرکت در حال کار بر روی مدل زبان بزرگ خود یا LLM است. مدلهای زبانی بزرگ الگوریتمهای عظیمی هستند که بر روی مجموعه دادههای بزرگی آموزش دیدهاند که زیربنای برنامههای هوش مصنوعی مانند ChatGPT است.
هوش مصنوعی اختصاصی راکوتن

به گفته میکیتانی، شرکت راکوتن که تعداد زیادی کسبوکار – از بانکداری و تجارت الکترونیک گرفته تا ارتباطات از راه دور – را اداره میکند، مجموعه بسیار عظیم و منحصربهفردی از دادهها را در اختیار دارد که این دادهها میتوانند زیربنای ساخت یک مدل زبانی بزرگ باشند.
میکیتانی ادعا میکند: «هیچکس به اندازه ما مجموعهداده ندارد.»
میکیتانی گفت که این شرکت قصد دارد از مدل هوش مصنوعی در داخل استفاده کند تا کارایی عملیاتی و بازاریابی را تا 20 درصد بهبود بخشد.
او همچنین میخواهد این مدل را به کسبوکارهای شخص ثالث ارائه دهد تا بر اساس آن کار کنند، دقیقا مانند کاری که امثال «آمازون» و «مایکروسافت» انجام دادهاند.
میکیتانی گفت: «بنابراین ما میتوانیم به راحتی به آنها [کسبوکارها] آموزش دهیم، هوش مصنوعی خودمان را بستهبندی و بستری را برای مشتریان ثالث فراهم کنیم که بتوانند به طور کامل از آن برای تجارت خود استفاده کنند.»
مدیرعامل راکوتن همچنین افزود که این شرکت در ماه آینده قرار است چند خبر دیگر هم داشته باشد.
یکی از سخنگویان راکوتن بعدا توضیح داد که هیچ جدول زمانی برای راهاندازی وجود ندارد، اما در عوض ممکن است اعلامیهای مربوط به مدل زبان بزرگ این شرکت در چند ماه آینده صادر شود.
تا به امروز، غولهای فناوری بزرگ ایالات متحده و چین، مدلهای زبان بزرگ اختصاصی خود را راهاندازی کردهاند.
شرکتهای آمازون، OpenAI و گوگل از جمله پرچمداران هوش مصنوعی در آمریکا هستند و در چین نیز شرکتهای Baidu، علیبابا و Tencent در این حوزه پیشگامی میکنند.
شرکتهای ژاپنی تا حدودی از همتایان آمریکایی و چینی خود عقب افتادهاند. اما در تلاش هستند تا به سرعت به رقبای خارجیشان برسند.
گروه مخابراتی ژاپنی NTT نیز در این ماه اعلام کرد که مدل زبانی بزرگ اختصاصی این شرکت در ماه مارس در دسترس خواهد بود.
بازوی مخابراتی شرکت SoftBank نیز در ماه نوامبر اعلام کرد که پلتفرم محاسباتی مولد (زاینده) هوش مصنوعی آن عملیاتی شده است.
شرکتهای ژاپنی این شانس را دارند که LLMهای مختص زبان ژاپنی ایجاد کنند که به طور بالقوه آنها را نسبت به رقبای آمریکایی و چینی خود برتری دهد.
میکیتانی در پایان میگوید که وارد کردن هوش مصنوعی به شرکت راکوتن، به «رشد سودآور عظیمی» در این شرکت منجر خواهد شد.