هوش مصنوعی

سیستم هوش مصنوعی جدید سونی برای ایجاد شخصیت‌های فانتزی

سرفصل‌های مقاله

سونی یک سیستم هوش مصنوعی برای ایجاد شخصیت‌های فانتزی NPC از دیالوگ ایجاد می‌کند. چنین مدلی از نظر تئوری می‌تواند برای بهره‌برداری از مکالمات انسانی برای ساخت پرسونای تبلیغاتی استفاده شود.

محققان سونی یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تکه‌های گفتگو را به «شخصیت‌هایی» فانتزی تبدیل کند که می‌توانند برای استفاده به عنوان شخصیت‌های غیربازیکن در بازی‌های ویدیویی و سایر رسانه‌ها اقتباس شوند.

کارکترهای هوش مصنوعی شخصیت‌ها یا ویژگی‌هایی هستند که توسط مدل‌های هوش مصنوعی مانند مدل‌های زبان بزرگ پذیرفته شده‌اند. به طور معمول، فرآیند ایجاد یک شخصیت هوش مصنوعی شامل آموزش یک مدل زبان طبیعی و سپس تنظیم دقیق آن از طریق ترکیبی از تغییر پارامترها و بازخورد انسانی سخت‌گیرانه است.

سیستم هوش مصنوعی سونی برای ساخت NPC

دنیای گیمینگ

آخرین آزمایش‌های سونی شامل خودکارسازی این فرآیند با آموزش یک مدل هوش مصنوعی برای استخراج جزئیات برجسته از گفتگو است. طبق مقاله این تیم، هدف نهایی کار این است که پرسوناها را کمتر کسل کننده کند:

مسائل اصلی با عوامل گفتگو، پاسخ‌های خسته کننده و کلی آنها و ناتوانی آنها در حفظ شخصیت ثابت است، که اغلب با خود در مکالمات تناقض دارند.

شخصیت‌های غیربازیکن

به جای ساختن یک شخصیت از پایه، محققان سونی به مشکل از طرف دیگر نزدیک شدند. آنها فرآیندی به نام «استخراج شخصیت» ایجاد کردند که یک شخصیت را از طریق سیستم هوش مصنوعی و بر اساس اطلاعات موجود ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، یک شخصیت دزد دریایی می‌تواند از دیالوگ ایجاد شود که در آن یک شخصیت ممکن است جنبه‌های مختلف زندگی دزدان دریایی را مورد بحث قرار دهد.

یکی از چالش‌های اصلی ایجاد شخصیت با استفاده از این روش این است که گفتگو اغلب حاوی اطلاعات اضافی است. برای مثال، شخصیتی که در مورد زندگی یک دزد دریایی بحث می‌کند، ممکن است در مورد چیزهایی که با شخصیت او به عنوان یک دزد دریایی ارتباطی ندارد نیز صحبت کند.

3e75ab77 875d 4c05 9f58 e6dc05adc1aa min

در تصویر بالا، نمودار شخصیتی که از دیالوگ در مجموعه داده‌های بازی نقش آفرینی فانتزی ساخته شده و برای آموزش و آزمایش سیستم‌های هوش مصنوعی ساخته شده است، را می‌توانید مشاهده کنید.

این تیم سیستم هوش مصنوعی را آموزش داد تا بین اطلاعات مفید و غیر مفید تمایز قائل شود و نتیجه آن توسعه شخصیت‌های کامل بود. در حالی که دامنه آزمایش ایجاد عوامل مصنوعی در بازی‌های ویدیویی مانند شخصیت‌های غیربازیکن (NPC) را پوشش نمی‌دهد، به نظر می‌رسد این کار اولیه روی شخصیت‌ها بسیار سازگار است.

پرسوناها قادر به ایجاد دیالوگ هستند، که در ترکیب با سیستم‌های دیگر، می‌توان به طور یکپارچه از NPCها برای دادن قابلیت چت در زمان واقعی و در عین حال غوطه‌ور شدن کاراکترها استفاده کرد و باید خود را به اسکریپت‌نویسی خودکار و روتین‌هایی برای چنین شخصیت‌هایی اختصاص دهد.

شخصیت‌های تقلیدی و تبلیغاتی

متأسفانه، ملاحظات اخلاقی در توسعه این سیستم‌های خودکار وجود دارد. نگرانی‌های اخلاقی این اثر بر امکان جعل هویت به طور خودکار یک فرد نه مورد استفاده مورد نظر از شخصیت‌های داستانی، موجود است.

به همین ترتیب، سیستم آزمایشی محققان می‌تواند از نظر تئوری برای استخراج شخصیت‌ها از افراد موجود به منظور فروش محصولات و خدمات مورد استفاده قرار گیرد. ظاهراً، هر چه یک پرسونا بتواند یک مصرف‌کننده را با دقت بیشتری منعکس کند، تبلیغات هدفمندتری می‌تواند برای آنها باشد.

شما هم همین حالا می‌توانید از هوش مصنوعی مولد با زبان فارسی استفاده کنید. زیگپ اولین دستیار هوش مصنوعی مولد ایرانی است. پس تا دیر شده نشده شما هم اپلیکیشن زیگپ را دانلود کنید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با زیگپ می‌توانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر لئوناردو استفاده کنید.

نوید رضایی
نوید رضایی