هوش مصنوعی قادر است در تقویت نوآوری و خلاقیت نقش داشته باشد، اما در عین حال ممکن است آن را نیز کاهش دهد. زیرا محدودیتهای خلاقیت هوش مصنوعی وجود دارد و برای کسانی که برای تدوین ایدههای جدید تلاش میکنند، این کمک بزرگی است. برای کسانی که مستعد تفکر خلاق هستند، هوش مصنوعی لزوماً مورد نیاز نیست.
این صحبتها نتایج یک مطالعه تحقیقاتی خلاقیت است که اخیراً در Science Advances گزارش شده است، با نتایج متفاوتی برای تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت.
آنیل دوشی از دانشکده مدیریت UCL و اولیور هاوزر از دانشگاه اکستر نتیجه گرفتند افرادی که مستعد تفکر خلاق هستند ممکن است تاثیر کمی با دستیاران هوش مصنوعی مبتنی بر GPT-4 ببینند. با این حال، کسانی که استعداد خلاقیت پایینتری دارند، بیشترین سود را میبرند.
آنها در این مطالعه مشاهده کردند: «نویسندگان کمتر خلاق، ارتقای بیشتری را برای داستانهای خود تجربه میکنند، با افزایش 10 تا 11 درصدی خلاقیت و 22 تا 26 درصدی برای لذتبخش و خوب نوشته شدن داستان».
محدودیتهای خلاقیت هوش مصنوعی برای چه افرادی است؟
دوشی و هاوزر ضریب خلاقیت 293 شرکتکننده را شناسایی کردند و سپس از آنها خواستند داستانهایی بنویسند که بر اساس آن خلاقیت کارشان ارزیابی شد. برخی از آنها توسط هوش مصنوعی کمک میشدند، برخی دیگر نه.
به گفته آنها، بزرگترین خطر خلاقیت هوش مصنوعی، یکسان سازی ایدهها و دیدگاهها است. آنها نتیجه گرفتند: «ما دریافتیم که دسترسی به ایدههای مولد هوش مصنوعی باعث میشود داستانها بهعنوان خلاقتر، بهتر نوشتهشده و لذتبخشتر ارزیابی شوند، بهویژه در میان نویسندگان با خلاقیت کمتر.»
با این حال، داستانهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد بیشتر به یکدیگر شباهت دارند تا داستانهایی که فقط توسط انسانها ساخته شده است. این نتایج به افزایش خلاقیت فردی در خطر از دست دادن تازگی جمعی اشاره دارد.
محبوبیت هوش مصنوعی – به ویژه هوش مصنوعی مولد – ممکن است منجر به کاهش آن شود. آدریان مک نایت، مدیر ارشد دیجیتال در خدمات جهانی WNS گفت:
نوآوری در درجه اول یک مهارت انسانی با تفکر حس ششم قوی است.
هوش مصنوعی یک قابلیت بوده که به طور گسترده در دسترس است، و به طور کلی، هیچ مزیت رقابتی در چیزهایی که به طور گسترده در دسترس هستند وجود ندارد. اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی بعید است که موفقیت را به همراه داشته باشد.
پیامدهای فراتر از محتوای خلاقانه برای بیزنسها چیست؟ رهبران کسبوکار، هوش مصنوعی را تقویتکننده و توانمندکننده مهم نوآوری میدانند و موافقند که در فرآیندهای خلاقانه محدودیتهایی دارد. هوش مصنوعی باید مشارکتی باشد که در آن نبوغ انسان توسط ماشینها کمک شود. همیشه برای هدایت نوآوری به افراد نیاز خواهد بود.
یک اشکال خلاقیت به کمک هوش مصنوعی این است که بینشهای تولید شده محدود به دادههای موجود است. سای بوداواراپو، معاون طراحی رشد و تجربه کاربری در Blue Yonder میگوید: «سیستمهای هوش مصنوعی، به طور کلی، در یادگیری الگوهای تاریخ خوب هستند، اما با موقعیتهای جدیدی که قبلاً دیده نشدهاند، مشکل دارند. نوآوری در مورد تفکر جدید است و نبوغ انسانی به کمک هوش مصنوعی به جای تکیه بر هوش مصنوعی تنها دستور العمل نوآوری است.
مکنایت گفت در حالی که هوش مصنوعی میتواند سرعت و کیفیت توسعه ایده را بهبود بخشد، بهتر است از آن برای تقویت تفکر خودمان استفاده کنیم. این به سادگی به این معنی است که مردم محرکها و تصمیمگیرندگان اصلی هستند و باید به هوش مصنوعی به عنوان یک شریک بسیار توانا در ایجاد کسبوکارشان نگاه کنند.
این مسئولیت اجرایی است که چشم انداز را شفاف کند و هوش مصنوعی همیشه شریکی خواهد بود که به راهنمایی و هدایت آنها نیاز دارد. اتکای بیش از حد یا باور به این که هوش مصنوعی پاسخ درستی را ارائه میدهد، یک شیب لغزنده است و میتواند به راحتی منجر به شکست شود.
هوش مصنوعی برای کسبوکارها امیدوارکننده است، زیرا میتواند با حذف کارهای پیش پا افتادهتر، به تسریع تفکر خلاق کمک کند. گراهام شلدون، مدیر محصول UiPath گفت: «خلاقیت هوش مصنوعی به افراد، ظرفیت بالاتری برای کار خلاقانه و مشارکتی و چابکی جدید میدهد. به لطف GenAl و تکنیکهای تحلیلی جدید، بسیاری از کارهای تکراری و نامطلوب روزانه، چیزهایی مانند خواندن اسناد، تجزیه ارتباطات بدون ساختار، و استخراج و وارد کردن دادهها، اکنون میتوانند خودکار شوند. به عنوان مثال، با هوش مصنوعی و اتوماسیون استخراج اطلاعات از فاکتورها یا مقایسه قراردادها، انسانها از زمان خود برای انجام اصلاحات، حل مسئله و تصمیمگیری نهایی استفاده میکنند.
فراتر از تصدی وظایف پیش پا افتاده، هوش مصنوعی ممکن است در نهایت شروع به افزایش خلاقیت در سازمانها کند و رویکردهای جدیدی را برای تفکر باز کند.
شلدون گفت: «هنگامی که هوش مصنوعی و اتوماسیون برای فرآیندهای انتها به انتها ترکیب میشوند، به آشکار شدن ایدهها و عملیاتی کردن آنها کمک میکند. این منجر به یک تغییر اساسی در نحوه رویکرد ما به کار میشود. افراد ظرفیت بسیار بیشتری برای برقراری ارتباط بین سیستمها با هوش مصنوعی و کشف بینشهایی خواهند داشت که میتواند به فرصتهای تجاری جدید منجر شود.»
بوداواراپو گفت: هوش مصنوعی مولد، “با توانایی خود در تولید محتوای جدید، میتواند خلاقیت را تقویت کند و به نوآوری کمک کند.” “این به اصلاح و تولید ایدههای جدید کمک میکند – باز کردن چرخه جدیدی از نوآوری و رشد. با استفاده از هوش مصنوعی، کسبوکارها میتوانند محصولات، خدمات و تجربیات خود را بر اساس نیازها و ترجیحات یک مشتری شخصیسازی کنند.»
همانطور که شلدون میگوید: “مهم است که یک حقیقت ساده را در ذهن داشته باشید:
در آخر چیزهایی وجود دارد که انسانها در انجام آنها عالی هستند و چیزهایی وجود دارد که هوش مصنوعی در انجام آنها عالی است.”
منبع : forbes