هوش مصنوعی
, , ,

جنگ بین شرکت‌های بزرگ فناوری بر سر هوش مصنوعی

سرفصل‌های مقاله

شرکت «متا پلتفرمز» که توسط «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذاری شده، اعلام کرد که از 13 ژوئن به محققان امکان دسترسی به اجزای یک مدل جدید هوش مصنوعی «شبیه انسان» را داده که قادر است تصاویر ناتمام را با دقتی بالا تجزیه‌وتحلیل و کامل کند. اما کدام یک از شرکت‌های بزرگ فناوری برنده این نبرد هستند؟

به گفته متا این هوش مصنوعی مولد تصویر از تمام نمونه‌های موجود، قدرت و دقت بالاتری در ایجاد و تکمیل تصاویر دارد.

این مدل که I-JEPA نام دارد، از دانش پس‌زمینه‌ای خود در مورد جهان برای پرکردن تکه‌های از دست رفته تصاویر استفاده می‌کند، نه این‌که مانند سایر مدل‌های مولد هوش مصنوعی تنها با نگاه به پیکسل‌های نزدیک نقاط خالی، بتواند الگوی تصویر را حدس زده و آن را تکمیل کند.

این رویکرد و پیش‌زمینه دانشی این هوش مصنوعی نسبت به جهان، شامل نوعی استدلال انسان‌مانندی است که توسط دانشمند برجسته هوش مصنوعی متا، Yann LeCun توسعه داده شده.  این روش مبتنی بر استدلال به این فناوری کمک می‌کند تا از خطاهایی که در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی رایج است، جلوگیری کند.

شرکت‌های بزرگ فناوری و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
شرکت‌های بزرگ فناوری و هوش مصنوعی

متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است، در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی منبع‌باز در آزمایشگاه تحقیقات داخلی خود فعالیت پررنگی دارد. 

مارک زاکربرگ مدیر اجرایی متا گفته است که به اشتراک‌گذاری مدل‌های توسعه‌یافته توسط محققان متا می‌تواند با پیشرفت نوآوری، شناسایی شکاف‌های ایمنی و کاهش هزینه‌ها، به شرکت‌ها کمک کند.

او در ماه آوریل به سرمایه‌گذاران گفته بود: «اگر صنعت تکنولوژی بتواند ابزارهای اساسی را که ما استفاده می‌کنیم استاندارد کند و بنابراین بتوانیم از پیشرفت‌هایی که دیگران انجام داده‌اند بهره‌مند شویم، برای همه ما بهتر است.»

گفتنی است مدیران این شرکت هشدارهای سایر افراد در مورد خطرات احتمالی این فناوری را رد و از امضای بیانیه‌ای در همین موضوع در ماه گذشته خودداری کرده‌اند.

این بیانیه توسط مدیران ارشد شرکت‌هایی نظیر گوگل، مایکروسافت و OpenAI که شرکت مولد ChatGPT است تهیه و امضا شده بود. آن‌ها اعتقاد داشتند خطرات هوش مصنوعی منبع‌باز می‌تواند به بزرگی خطر جنگی جهانی یا یک پاندمی مانند کووید-19 باشد.

«لکون» که پدر هوش مصنوعی در کمپانی متاست، از شیطان‌سازی از هوش مصنوعی انتقاد کرده و گفته با ایمن‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توان جلوی بروز فاجعه را گرفت.

متا همچنین شروع به ترکیب ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد در محصولات مصرفی خود کرده است، مانند ابزارهای تبلیغاتی که می‌توانند پس‌زمینه تصویر ایجاد کنند و نیز یک آپشن جدید اینستاگرام که قادر است عکس‌های کاربر را براساس درخواست‌های متنی او تغییر دهد. باید دید که کدام یک از شرکت‌های بزرگ فناوری برنده این رقابت خواهند بود.

مهران
مهران