دفاع واتس‌اپ از ابزار هوش مصنوعی

دفاع واتس‌اپ از ابزار هوش مصنوعی «اختیاری» که قابل حذف نیست

فهرست مطالب

واتس‌اپ اعلام کرده ویژگی جدید هوش مصنوعی تعبیه شده در سرویس پیام‌رسان خود «کاملا اختیاری» است. با این حال این ویژگی قابل حذف از برنامه نیست.

لوگوی متا AI یک دایره آبی با پاشیدگی‌های صورتی و سبز است که به طور دائم در گوشه پایین صفحه چت‌های شما حضور دارد.

تعامل با این آیکون باعث باز شدن یک چت‌بات می‌شود که برای پاسخ به سوالات طراحی شده است؛ اما این قابلیت توجه و نارضایتی کاربرانی را جلب کرده که نمی‌توانند آن را از اپلیکیشن حذف کنند.

این اتفاق پس از معرفی ویژگی Recall توسط مایکروسافت رخ داده است؛ ابزاری که همیشه فعال بود تا زمانی که با واکنش شدید کاربران مواجه شد و شرکت مجبور شد امکان غیرفعال‌سازی آن را فراهم کند.

واتس‌اپ در پاسخ به بی‌بی‌سی گفته: «ما فکر می‌کنیم دادن این گزینه‌ها به کاربران کار خوبی است و همیشه به بازخوردهای آن‌ها گوش می‌دهیم.»

این شرکت ویژگی جدید را با قابلیت‌های دائمی دیگری مانند «کانال‌ها» و «استاتوس» در برنامه مقایسه کرده است.

این اتفاق همزمان با اعلام آپدیت جدید متا برای حساب‌های کاربری نوجوانان در اینستاگرام روی داده است.

متا اعلام کرده در ایالات متحده در حال آزمایش فناوری هوش مصنوعی است که هدف آن شناسایی حساب‌های متعلق به نوجوانانی است که درباره سن خود در این پلتفرم دروغ گفته‌اند.

دایره آبی جدید کجاست؟

دایره آبی جدید کجاست؟

اگر این دایره را نمی‌بینید، ممکن است هنوز این ویژگی برای شما فعال نشده باشد.

متا می‌گوید این قابلیت تنها در برخی کشورها در حال عرضه است و هشدار داده: «ممکن است این ویژگی هنوز برای شما فعال نباشد، حتی اگر سایر کاربران کشور شما به آن دسترسی داشته باشند.»

علاوه بر دایره آبی، یک نوار جست‌وجو در بالای صفحه دیده می‌شود که از کاربران دعوت می‌کند «از متا AI سوال بپرسید یا جست‌وجو کنید».

این ویژگی در فیس‌بوک مسنجر و اینستاگرام نیز وجود دارد، هر دو پلتفرمی که متعلق به متا هستند.

چت‌بات متا AI توسط مدل زبانی Llama 4 یکی از مدل‌های زبانی بزرگ شرکت متا قدرت می‌گیرد.

قبل از این‌که چیزی از این چت‌بات بپرسید، پیامی طولانی از سوی متا ظاهر می‌شود که توضیح می‌دهد متا AI چیست و تأکید می‌کند که این قابلیت «اختیاری» است.

در وب‌سایت واتس‌اپ آمده که متا AI می‌تواند «به سوالات شما پاسخ دهد، چیزی به شما بیاموزد یا در ارائه ایده‌های جدید کمک کند.»

نگارنده این مقاله قابلیت را با پرسیدن وضعیت آب‌وهوا در گلاسگو آزمایش کرده و متا AI در عرض چند ثانیه گزارشی دقیق درباره دما، احتمال بارش، سرعت باد و رطوبت ارائه داده است.

همچنین دو لینک برای اطلاعات بیشتر ارائه شد، اما یکی از این لینک‌ها به درستی به گلاسگو مربوط بود، در حالی که دیگری اطلاعات هواشناسی ایستگاه راه‌آهن چَرینگ کراس در لندن را ارائه داده بود، که اشتباه بود.

واکنش کاربران واتس‌اپ چه بوده است؟

واکنش کاربران واتس‌اپ چه بوده است؟

تاکنون در اروپا، بسیاری از کاربران از این ویژگی ناراضی بوده‌اند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی X، بلواسکای و ردیت نارضایتی خود را ابراز کرده‌اند و پولی هادسون، ستون‌نویس گاردین، یکی از کسانی بود که از عدم امکان خاموش کردن این ویژگی ابراز خشم کرده است.

دکتر کریس شریشاک، مشاور هوش مصنوعی و حریم خصوصی، نیز انتقاد شدیدی مطرح کرده و متا را به «سوءاستفاده از بازار موجود خود» و «استفاده از مردم به عنوان سوژه آزمایش‌های هوش مصنوعی» متهم کرده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: «هیچ‌کس نباید مجبور به استفاده از هوش مصنوعی شود. مدل‌های هوش مصنوعی متا ذاتا ناقض حریم خصوصی هستند متا با استفاده از خزش وب، داده‌های شخصی افراد و کتاب‌های دزدی شده را برای آموزش مدل‌هایش استفاده کرده است.»

«اکنون که قانونی بودن این روش در دادگاه‌ها به چالش کشیده شده، متا به دنبال راه‌های جدیدی برای جمع‌آوری داده‌های مردم است و این قابلیت می‌تواند یکی از آن راه‌ها باشد.»

تحقیقات نشریه‌ی آتلانتیک نشان داده که متا احتمالا برای آموزش مدل Llama AI میلیون‌ها کتاب دزدی شده و مقاله‌های پژوهشی را از سایت LibGen (لایبرری جنسیس) دانلود کرده است.

گروه‌های نویسندگان در بریتانیا و سراسر جهان کمپین‌هایی به راه انداخته‌اند تا دولت‌ها را به مداخله در این موضوع تشویق کنند و متا در حال حاضر با شکایات متعدد حقوقی از سوی نویسندگان مواجه است.

سخنگوی متا از اظهارنظر درباره‌ی این تحقیقات خودداری کرده است.

نگرانی‌های مطرح شده چیست؟

زمانی که برای اولین بار از متا AI در واتس‌اپ استفاده می‌کنید، توضیح داده می‌شود که چت‌بات «فقط می‌تواند پیام‌هایی را بخواند که کاربران مستقیما با آن به اشتراک می‌گذارند.»

متن پیام به وضوح می‌گوید: «متا نمی‌تواند پیام‌های دیگر در چت‌های شخصی شما را بخواند، زیرا پیام‌های شما همچنان به صورت رمزنگاری سرتاسری محافظت می‌شود.»

در همین حال، دفتر کمیسیون اطلاعات بریتانیا (ICO) به بی‌بی‌سی گفته که «به نظارت بر نحوه‌ی استفاده از فناوری متا AI و کاربرد داده‌های شخصی در واتس‌اپ ادامه خواهد داد.»

این نهاد تأکید کرد: «اطلاعات شخصی سوخت اصلی بسیاری از نوآوری‌های هوش مصنوعی است، بنابراین مردم باید اعتماد داشته باشند که سازمان‌ها اطلاعات آن‌ها را مسئولانه استفاده می‌کنند. سازمان‌هایی که می‌خواهند از اطلاعات افراد برای آموزش یا استفاده از مدل‌های مولد هوش مصنوعی بهره ببرند، باید به تمام تعهدات حفاظت از داده‌ها پایبند باشند و هنگام پردازش اطلاعات کودکان اقدامات مضاعفی انجام دهند.»

دکتر شریشاک هشدار می‌دهد که کاربران باید احتیاط کنند:

«وقتی برای دوست خود پیام می‌فرستید، رمزنگاری سرتاسری پیام دست‌نخورده باقی می‌ماند. اما هر بار که با متا AI ارتباط برقرار می‌کنید، باید بدانید که یکی از طرفین مکالمه متاست، نه دوستتان.»

متا همچنین تاکید کرده که کاربران نباید اطلاعات حساس درباره خود یا دیگران را به متا AI بدهند، مگر آنکه بخواهند این اطلاعات توسط سامانه پردازش شود.

متا می‌گوید: «اطلاعاتی را که نمی‌خواهید هوش مصنوعی ذخیره یا استفاده کند، به اشتراک نگذارید.»

منبع: BBC

نظرت رو برامون بنویس

برنامه هوش مصنوعی
دستیار صوتی هوشمند
برنامه هوش مصنوعی
دستیار صوتی هوشمند

دانلود زیگپ